یکی از بزرگترین دغدغه‌های افراد مختلف، مربوط به امنیت خانه و ساختمانی است که در آن زندگی یا کار می‌کنند. اینکه بدانیم در حال حاضر محل سکونتمان امن است، باعث ایجاد حس آرامش بیشتر می‌شود. حفظ امنیت ساختمان یکی از مواردی است که در هنگام ساخت و پس از آن می‌بایست رعایت شود.

در ادامه، قصد داریم درباره اهمیت امنیت ساختمان و نکات پیرامون آن بیشتر صحبت کنیم. با ما همراه باشید...

 

موارد تاثیر گذار بر امنیت ساختمان

امنیت ساختمان می‌تواند از جهات مختلفی تهدید شود. یکی از مواردی که می‌تواند بر روی امنیت کلی ساختمان تاثیر بگذارد، نفوذ سارقین و افراد سودجو است که می‌توانند مال و حتی جان ساکنین ساختمان را به خطر بیندازند.

مورد دیگر، مربوط به امنیت فیزیکی سازه‌های ساختمان می‌شود. هر چه در زمان ساخت، از مصالح با کیفیت‌تر و مناسب تری استفاده شده و موارد ایمنی بهتر رعایت شوند، امنیت فیزیکی ساختمان در شرایط بهتری قرار خواهد گرفت.

بدین منظور، اول از همه می‌بایست در انتخاب مصالح دقت کنید. آجر یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مصالحی است که در ابتدای لیست خرید شما قرار دارد. بهتر است با توجه به نوع کاربری ساختمان و خطراتی که آن را تهدید می‌کنند، مقاوم‌ترین نوع بلوک‌ها را خریداری نمایید. یکی از معقولانه‌ترین گزینه‌های موجود، آجر نسوز است که علاوه بر مقاومت در مقابل آتش و حرارت زیاد، تا حد زیادی در برابر ضربه نیز مقاوم بوده و با خرید انواع دکوراتیو آن، می‌توانید زیبایی خاصی به ساختمان خود ببخشید.

 

چرا باید امنیت سازه را بالا ببریم؟

مقاوم‌سازی و بالا بردن امنیت سازه، می‌تواند به طور مستقیم بر روی امنیت جانی و مالی ساکنین تاثیر بگذارد. تصور کنید تنها یکی از سازه‌ها مانند دیوار باربر میانی خانه به صورت اصولی ساخته نشده باشد و بر حسب اتفاق، در اطراف این دیوار در طبقه بالا، از اشیا و وسایل سنگین استفاده شده باشد و یا آن قسمت، محل عبور و مرور افراد زیادی باشد.

در صورتی که دیوار نتواند بار زیاد را تحمل کند، دیر یا زود فرو می‌ریزد. با فرو ریختن دیوار، لوازم ساختمان خسارت می‌بینند و یا افرادی که در زمان فرو‌ریزی در محل قرار داشته باشد، آسیب می‌بینند (و یا هر دو!). علاوه بر چنین خساراتی، دیوار و قسمت‌های فرو ریخته ساختمان نیز می‌بایست مجددا تعمیر و بازسازی شوند و همین امر، می‌تواند بر روی افزایش خسارت تاثیر بگذارد.

رعایت نکات ایمنی و موارد لازم در زمان ساخت سازه‌های مختلف، به شما کمک می‌کند تا از پرداخت خسارات مالی و حتی جانی پیشگیری نمایید و در عین حال، عمر مفید ساختمان را افزایش دهید.

از طرف دیگر، اگر قصد فروش یا اجاره ساختمان در آینده را داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید قراردادهایی با قیمت مناسب ببندید چرا که بروز حادثه در گذشته، می‌تواند بر روی ارزش فعلی ساختمان شما تاثیر منفی بگذارد.

 

افزایش امنیت ساختمان در برابر حوادث

افزایش امنیت ساختمان در برابر حوادث

حوادث غیر قابل پیش‌بینی، جزو مواردی هستند که هیچ راه فراری از آن‌ها وجود ندارد. مواردی مانند زلزله، فعال شدن آتشفشان، سیل، طوفان، بارش برف و تگرگ سنگین، آتش سوزی و... از این دست حوادث به شمار می‌روند.

برای افزایش امنیت ساختمان در برابر مواردی مانند آتش سوزی، می‌توان با خرید آجر نسوز نما و بکارگیری آن در دیوار‌های بیرونی و حتی داخلی ساختمان، تا حد زیادی از خسارات احتمالی جلوگیری نمود.

حوادثی مانند زلزله، سیل و طوفان، که باعث جابجایی سازه‌های ساختمان و وارد آمدن فشار به آن‎ها می‌شوند، نیازمند راهکار‌های متفاوتی هستند. برای حفظ امنیت و مقاوم‌سازی ساختمان برای مقابله با چنین حوادثی، می‌توان راهکار‌های زیر را اتخاذ نمود:

  • استفاده از سبک‌ترین مصالح موجود: بلوک‌ها و بتن‌هایی که در قسمت‌های مختلف ساختمان بکار می‌روند، باعث بالا رفتن وزن ساختمان و عدم انعطاف آن در برابر فشار می‌شوند. در نتیجه، پس از وارد آمدن فشار، احتمال در هم شکستگی و فروریختن ساختمان وجود دارد. مصالح ضد زلزله، عموما مصالحی با وزن حداقل هستند و باعث کمتر شدن وزن کلی ساختمان می‌شوند.
  • استفاده از لوله‌های انعطاف‌پذیر: چنانچه لوله‌ها انعطاف‌پذیر باشند و با هر تکان، به راحتی تغییر مکان داده و سپس در جای خود قرار گیرند، احتمال شکستگی و آسیب به لوله‌ها بسیار کمتر می‌شود.
  • اتصالات مناسب گاز و برق: معمولا پس از بروز حادثه، یکی از خطراتی که ساکنین را تهدید می‌کند، نشت گاز یا برق گرفتگی است. با استفاده از اتصالات مناسب برای سیم کشی برق و گاز‎کشی، می‌توان تا حد زیادی از آتش سوزی و برق گرفتگی پس از حوادث طبیعی جلوگیری نمود.

 

ایمنی ساختمان در برابر سارقین

نفوذ سارقان به ساختمان، تا حد زیادی به معماری، نحوه ساخت و سازه‌های آن بستگی دارد. با رعایت موارد خاصی، می‌توانید تا حد زیادی از حمله سارقین و افراد متجاوز به ساختمان جلوگیری نموده و امنیت محل زندگی خود را بالا ببرید.

در این قسمت، به معرفی برخی از راهکارهای ایمن‌سازی ساختمان در برابر سارقین می‌پردازیم:

ایمن‌سازی ورودی ساختمان

مطالعات نشان می‌دهند که در 40 درصد موارد، سارقان بدون هیچ مشکلی از درب ورودی رد شده و وارد ساختمان می‌شوند. بکارگیری و نصب درب‌های ضد سرقت و لوله‌های مناسب، می‌تواند تا حد زیادی از بروز چنین حوادثی جلوگیری نماید.

بهتر است در زمان خرید، علاوه بر زیبایی درب، امنیت آن را نیز بررسی نمایید. چنانچه از آرام بند استفاده می‌کنید، بهتر است هر ماه یکبار، عملکرد آن را بررسی نمایید؛ چرا که آرام بند‌ها معمولا پس از یک مدت، دچار مشکل شده و درب را نمی‌بنند. همین امر می‌تواند راه نفوذ به ساختمان را هموار‌تر کند. همچنین، می‌توانید بر روی درب ورودی و سایر اتاق‌های مهم ساختمان، قفل‌های ضد سرقت مجزا نصب نمایید.

نورپردازی مناسب

نقاط کور ساختمان که نورپردازی مناسبی ندارند، محل مناسبی برای نفوذ یا کمین کردن سارقین محسوب می‌شوند. بهتر است با استفاده از نورپردازی درست و اصولی، به تمام نقاط مختلف ساختمان دید داشته باشد.

ایمن‌سازی پنجره ها

پنجره‌ها یکی از راه‌های نفوذ سارقان هستند. با نصب حفاظ برای پنجره و تراس و همچنین استفاده از قفل‌های مخصوص پنجره می‌توان تا حد زیادی از سرقت جلوگیری نمود. علاوه بر این، انتخاب شیشه نشکن برای پنجره‌های بزرگی که امکان نصب حفاظ را ندارند نیز گزینه خوبی برای ایمن‌سازی محسوب می‌شود.

 

مهم‌ترین نکات هنگام ساخت ساختمان

مهم‌ترین نکات هنگام ساخت ساختمان

هر حادثه‌ای می‌تواند بار روانی منفی برای افراد به جای بگذارد. برخی از افراد پس از یک حادثه، دچار ترس و وحشت می‌شوند و نمی‌توانند راحت اعتماد کنند. ممکن است با تخریب ناگهانی بخشی از ساختمان، برخی از ساکنین از سکونت در آن محل وحشت کرده و دیگر نتوانند با خیال آسوده در آن جا زندگی یا کار نمایند.

برای جلوگیری از آسیب‌های مالی، جانی و حتی روانی، اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید، انتخاب مصالح مقاوم و با کیفیت است و برای این کار، می‌بایست به دنبال بهترین و معتبر‌ترین فروشگاه‌ها بروید.

شرکت پیشگامان آژمان تدبیر با سال‌ها تجربه در زمینه عرضه انواع بلوک‌های ساختمانی با کیفیت، مفتخر است که توانسته در زمینه ساخت و ساز، با ارائه بهترین محصولات بازار، به ایمن‌سازی انواع ساختمان‌ها کمک نماید. شما عزیزان می‌توانید برای اطلاع از تعرفه‌ها و نحوه خرید انواع محصولات ما با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.