وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) سند مشارکت راهبردی با کشورهای حاشیه خلیج فارس را تصویب کردند.  اتحادیه اروپا در این سند گفت: «کشورهای خلیج [فارس] شریک‌های قابل اعتمادی برای تامین انرژی و تضمین تعادل بازار جهانی هستند». در ادامه گزارش کاملاتحادیه اروپا را مشاهده می نمایید.

اتحادیه اروپا

دست رد اتحادیه اروپا به درخواست برگزیتی انگلیس

به نوشته رسانه‌های اروپایی، در این بیانیه ادعا شده است: «ایران به‌صورت مستقیم یا از طریق نیروهای نیابتی خود، ثبات منطقه را تهدید می‌کند».

این بیانیه که رنگ و بوی ادعاهای ضد ایرانی برخی کشورهای عربی منطقه غرب آسیا دیده می‌شود، مدعی است: «ارائه موشک توسط ایران به گروه‌های مسلح، نگران‌کننده است».

ماه گذشته، اتحادیه اروپا سند جدیدی را برای تقویت همکاری با کشورهای خلیج فارس در زمینه‌های انرژی، تحول سبز، تجارت، تنوع اقتصادی، ثبات منطقه‌ای و امنیت جهانی و چالش‌های بشردوستانه و توسعه معرفی کرد.

پیش از این نیز منابع عبری‌زبان خبر داده بودند که تماس‌های بسیاری برای ایجاد یک مجمع رسمی امنیتی بین رژیم موقت صهیونیستی، عربستان سعودی و برخی از کشورهای عربی علیه ایران صورت گرفته است. 

تلاش اتحادیه اروپا برای اجرای برجام

وبگاه شبکه «العربیه» نیز در این‌باره نوشت: «سند موسوم به "مشارکت رفاه" امروز توسط نماینده عالی اتحادیه اروپا و کمیسیون اروپا به تصویب رسید و مورد تأیید وزرای خارجه اتحادیه نیز قرار گرفت. این سند مربوط به مشارکت راهبردی با کشورهای حوزه خلیج فارس است و هدف آن گسترش و تعمیق همکاری‌های مشترک است».

در این سند با اشاره به توافقنامه تجارت آزاد با کشورهای حاشیه خلیج فارس که مذاکرات آن در سال ۲۰۰۸ به حالت تعلیق درآمد، نوشته شده است: «چارچوب اتحادیه اروپا برای موافقتنامه‌های تجارت آزاد توسعه‌یافته است و در حال حاضر شامل مفاد بلندپروازانه‌ای در مورد توسعه پایدار، لغو تدریجی عوارض صادرات و غیره است».

بر این اساس، مشارکت بین اتحادیه اروپا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ۲۰ درصد از اقتصاد جهانی، ۱۷.۵ درصد از تجارت جهانی و بیش از نیمی از سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهانی را پوشش می‌دهد.

کشورهای عضو 1+5 و اتحادیه اروپا از غیرقابل مذاکره بودن برجام حمایت می‌کنند