اوایل صبح تیره و تار در تاریخ ۲۴ فوریه یورش روسیه به اوکراین با فرمان "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه آغاز شد. از دید او به شکل بیمارگونه‌ای این اقدام نظامی اجتناب ناپذیر بوده است. پوتین در گزارشی گفت: روسیه جاره ای جز حمله به اوکراین نداشت. 

جنگ روسیه و اوکراین

استقبال ایران از توافق روسیه و اوکراین

«دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه امروز (چهارشنبه) تصریح کرد که پیامی را مشاهده کرده است که طبق آن اوکراین، «تحت قانون "قرض-اجاره"(قانونی برای تقویت دفاع از منافع امنیت ملی ایالات متحده)، برای مدت دو سال از مالکان خارجی با پرداخت هزینه حمل و نقل، گاز مایع (ال ان جی) دریافت کند در غیر اینصورت در تابستان بعدی با مشکل سرما و یخ‌بندان مواجه خواهد بود».

بنا بر  گزارش خبرگزاری روسی تاس، مدودف با اشاره به موارد بالا ادامه داد که احتمال این وجود دارد که تا دوسال آینده اوکراین از روی نقشه جهان حذف شود.

وی در این خصوص گفت: «فقط یک سؤال و آن این است که چه کسی می‌گوید که در دو سال آینده حتی اوکراین بر روی نقشه جهانی وجود داشته باشد؟»

ادعای جدید آمریکا درباره روسیه و اوکراین

مدودف با اشاره به این موارد گفت: «آمریکایی‌ها دیگر به این موضوع هم اهمیت نمی‌دهند. آن ها آن قدر سرمایه‌گذاری زیادی بر روی پروژه ضدروسی کرده‌اند که چیزهای دیگر برایشان جزئی و بی‌اهمیت است».

روسیه  پنجم اسفند گذشته دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. «ولادیمیر پوتین»  رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

روسیه همچنین اعلام کرده  اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

از همان ابتدای عملیات نظامی روسیه، کشورهای غربی با اعمال تحریم‌ علیه روسیه و عرضه کمک‌های نظامی به اوکراین به آتش درگیری‌ها در اوکراین دامن زدند.

هر آنچه درباره تاریخ اختلافات اوکراین و روسیه باید بدانید