۷۸.۸۶ درصد از ۱۱۲ هزار و ۴۵ نفری که تا این لحظه در نظرسنجی مورد اشاره شرکت داشتند، به این سوال که "آیا از نتایج دور اول راضی هستید؟" پاسخ منفی دادند. دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه دیروز (یکشنبه) با کاهش بی‌سابقه مشارکت مردم این کشور در پای صندوق‌های رای برگزار شد و ۵۲.۳ واجدین شرایط در انتخابات در این رای گیری فرانسه شرکت نکردند تا پایین‌ترین نرخ مشارکت انتخاباتی در جمهوری پنجم فرانسه به ثبت برسد.

انتخابات پارلمانی فرانسه

ترامپ به قهرمانی فرانسه واکنش نشان داد+عکس

باید به این نارضایتی‌ها، موضوع اتهام مطرح شده مبنی بر دستکاری آمارهای انتخاباتی توسط وزارت کشور فرانسه را نیز اضافه کرد.

اتحاد احزاب مخالف رئیس جمهوری فرانسه موسوم به «نوپس»، صبح امروز وزیر کشور را به تقلب و دستکاری ارقام مربوط به تعداد آرای احزاب در دور نخست انتخابات پارلمانی متهم کرد.

 لو فیگارو، نوشت: در نخستین نارضایتی، حزب رقیب طرفداران رئیس جمهوری در انتخابات پارلمانی که با نام مخفف «نوپس» شاخته می‌شود در نخستین واکنش به اعلام نتایج قطعی انتخابات دیروز توسط وزارت کشور از بروز تقلب سخن گفت.

در حالی که اختلاف دو حزب ۲۱ هزار رای است، مانوئل بونپار یکی از نامزدهای حزب نوپس ساعت ۳ بامداد به وقت پاریس زنگ هشدار را به صدا درآورد و ژرال دارمنن وزیر کشور را به دستکاری ارقام متهم کرد.

وی گفت: در حالی که آرای نوپس ۶ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۹۶۸ رای برابر ۲۶.۸ درصد آراست، وزارت کشور این رقم را ۵ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۲۰۲ رای (۲۵.۷ درصد) اعلام می کند تا احزاب طرفدار مکرون در صدر قرار گیرند.

همچنین داوید کورمان نامزد طرفدار محیط زیست از نوپس نیز در گفت‌گو با رادیو فرانس‌انفو اعلام کرد که همه آرای این اتحادیه به ویژه در بخش ماورای بحار که احزاب با عناوین دیگری (چون سوسیالیست و طرفدار محیط زیست) شرکت کرده‌اند، شمارش نشده است.

وی که هم اکنون نماینده پارلمان اروپاست آشکارا از واژه تقلب استفاده کرد و افزود: مهم نیست. به هر حال احزاب طرفدار رئیس جمهوری بدترین آمار را در انتخابات پارلمانی به دست آوردند. این بدان معناست که مکرون از حمایت مردمی برخوردار نیست.

وزارت کشور فرانسه نیز در واکنش به مطرح شدن اتهاماتی مبنی بر دستکاری ارقام انتخاباتی با هدف پیشتاز جلوه دادن ائتلاف حامی رئیس جمهور این کشور، در بیانیه ای اعلام کرد: این مدیریت ائتلاف موسوم به "نوپس" است که از طریق ایمیلی که در تاریخ هشتم ژوئن ۲۰۲۲ به این وزارتخانه ارسال کرد، فهرست نامزدهایی را که زیر سایه این ائتلاف قرار می‌گیرند را مشخص کرده است.

حضور مهندس و آچار فرانسه در استقلال نهایی می‌شود

این بیانیه می‌افزاید: با این حال در این فهرست بسیار کامل، هیچ نامزد خارج از سرزمین اصلی وجود نداشت.

وزارت کشور فرانسه اضافه می‌کند: همین رویکرد با اکثریت ریاست جمهوری اعمال شده است. برای مثال "دمین اباد" (Damien Abad) که می‌توانیم به شکل مشروع آن را در ائتلاف "با هم" حامی مکرون حساب کنیم، در طبقه‌بندی به عنوان "راست‌های مختلف" مشخص کرده‌ایم.

بر پایه تازه‌ترین آمار اعلام شده از سوی وزارت کشور فرانسه، احزابی که ژان لوک ملانشون آنها را در مقابل امانوئل مکرون متحد کرد تنها چند دهم درصد از احزاب موسوم به "باهم" فاصله دارند.

نتیجه انتخابات نشان می‌دهد که تا این لحظه چهار نامزد از ائتلاف حامیان ملانشون و یک نامزد از حامیان مکرون در دور نخست انتخابات ۲۰۲۲ پارلمان ملی به پیروزی رسیدند و دیگر نامزدها باید شانس خود را در دور دوم امتحان کنند.

بر اساس آمارهای منشتر شده، اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی موسوم به "نوپس" متشکل از حزب "فرانسه تسلیم ناپذیر"، "اروپ اکولوژی-سبزها" (EELV)، حزب کمونیست (PC) و حزب سوسیالیست (PS) توانسته ۲۵.۶ درصد آرا را به خود اختصاص دهد.

دیدار عروس و پسر داریوش ارجمند با لویی در فرانسه+عکس

این در حالی است که ائتلاف "با هم" متشکل از حزب مکرون با عنوان «جمهوری به پیش»، «جنبش دمکراتیک» (Modem)، «افق‌ها» (Horizons نزدیک به ادوارد فیلیپ نسخت وزیر اسبق) و «اقدام» از احزاب سیاسی راست میانه، موفق شد ۲۵.۷۵ درصد آرا را از آن خود کند.