برخی چشم ها از یک نیروی مغناطیسی خاصی برخوردارند که می تواند تاثیراتی داشته باشد. چشم زخم از نظر علمی هم ثابت شده است. برای دفع چشم زخم راهکارهای مختلفی وجود دارد. در این بخش به برخی روایت ها برای دفع چشم زخم اشاره می کنیم.

دوری از چشم زخم با یک دعای مجرب

چشم زخم

چشم زخم در قرآن

در آیات قرآن نیز به امکان و حقانیت چشم زخم اشاره شده است وچشم زخم امری پذیرفته شده در بینش و نگرش قرآنی است . آیه هایی از قرآن که ثابت می کند چشم زخم واقعیت دارد عبارتند از :

آیه 67 سوره یوسف

در این آیه آمده است که حضرت یعقوب (علیه السلام) برای در امان ماندن از چشم زخم مردم مصر به فرزندان خود که افرادی زیبا و تنومند و جوان بودند ،فرمان داد هنگام ورود به مصر از یک دروازه شهر وارد آن نشوند و از دروازه های متعدد وارد شوند تا به چشم نیایند.

آیه 52 سوره قلم

آیه 52 سوره قلم نیز در رابطه با چشم زخم به پیامبر نازل شده است :

وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ:

و آنان که کافر شدند، چون قرآن را شنیدند چیزی نمانده بود که تو را چشم بزنند، و می ‌گفتند:«او واقعاً دیوانه‌ ای است.»

حرز امام جواد علیه السلام

یکی از مسائلی که مشکلات زیادی در زندگی ما ایجاد می کند ، حسادت های برخی افراد و چشم زخمی که ناشی از اینطور موارد گریبانگیر انسان می شود ، و البته احادیث و روایات فراوانی هم در رابطه با چشم زخم می باشد ، در کنار این موارد راه های توصیه شده مهمی نیز از سوی امامان معصوم علیه السلام و بزرگوان و علمای دین نیز به ما رسیده که این چشم زخم ها و حسادت ها را خنثی می کند ، که یکی از مهمترین و تاءثیرگزارترین موارد برای جلوگیری از چشم زخم ، حرز امام جواد علیه السلام می باشد.

رسول اکرم(ص) فرمود: «چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار مى‌‌دهد»، (بحارالانوار، ج ۶۳)
از رسول گرامى اسلام(ص) روایت شده که آن حضرت روزى از قبرستان بقیع می‌گذشت؛ در آن‌‌جا فرمود: «به خدا قسم بیشتر اهل این قبرستان به سبب چشم‌ زخم در این جا آرمیده‌‌اند «(تفسیر منهج‌‌الصادقین، ج ۹).

راه رفع چشم زخم + روایات متعدد

چشم زخم از نظر امامان

امام علی (ع ) می فرماید :

چشم زخم یا چشم کردن حق است و واقعیت دارد. (نهج البلاغه ، ترجمه فیض الاسلام ، کلمات قصار ، ش 400)

هر گاه کسی از شما انسان یا چیز زیبایی را دید و از آن خوشش آمد بگوید:آمنت بالله و صلی الله علی محمد و آله، در این صورت چشم او تأثیر منفی نخواهد داشت. (ج60، ص18)

امام صادق (ع ) می فرماید :

«تاثیر چشم زدن حق است و امین نیستی که چشم تو در خودت یا در دیگری تاثیر کند. پس اگر از تاثیر چشم می ترسی سه مرتبه بگو:

ماشاء الله لا قوة الا بالله العلی العظیم.

اگر یکی از شما زینتی بکند و خوش آیند باشد چون از منزل خود بیرون رود سوره فلق و ناس بخواند تا از چشم به او ضرر نرسد» (بحارالانوار 63/25 ح22، ح23)

امام رضا علیه السلام می فرماید :

هرگاه تو را چشم زنند، کف دستت را مقابل صورتت قرار ده و سوره حمد و قل هو الله احد و معوذتین را قرائت کن و هر دو کف را به صورتت بکش .خداوند تو را از گزند آن حفظ می کند. (مکارم الاخلاق، ص 474)

توصیه ایت الله بهجت (ره) برای چشم زخم و حسادت ها

برای جلوگیری از چشم زخم یا باطل شدن سحر، همراه داشتن حرز امام جواد(علیه السلام) مفید است (گوهرهای حکیمانه، ص۱۳)

از ایشان میپرسند برای دفع حسادت از کسی که به او حسادت می‌ورزند و اذیتش می‌کنند، چه کار کنیم؟
حضرت آیت الله بهجت (ره) فرمودند : معوذتین را زیاد بخواند. چهار قل را در وقت خواب زیاد بخواند. اگر بتواند حرز جواد را تحصیل بکند، به دستش ببندد، یا در بغلش بگذارد [و همراه داشته باشد].

 برای در امان ماندن از چشم زخم حاج شیخ عباس قمی

در مفاتیح این دعا را ذکر شده است:

اَللّهُمَّ رَبَّ مَطَرٍ حابِسٍ وَ حَجَرٍ یابِسٍ وَ لَیْلٍ دامِسٍ وَ رَطْبٍ وَ یابِسٍ رُدَّ عَیْنَ الْعایِنِ عَلَیْهِ فی کَبِدِهِ وَ نَحْرِهِ وَ مالِهِ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَری مِنْ فُطُورٍ ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ کَرَّتَیْنِ یَنْقَلِبْ اِلَیْکَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسیرٌ.

عویذ مجرب ذیل برای ابطال چشم زخم بسیار فوری و قوی است که این تعویذ منقول است از حضرت رسول اکرم (ص)

دعای سریع الاجابه برای چشم زخم

برای دفع چشم زخم برای ابطال چشم زخم و دفع نظر بد ، در ابتدا نیت کرده و در زمان سعد و مکانی پاک با رعایت آداب و شرایط و طهارت دعای ذیل را بخواند و آن دعا اینست :

(اَللّهُمَّ ذَا السُّلْطانِ الْعَظیمِ وَالْمَنِّ الْقَدیمِ وَالْوَجْهِ الْکَریمِ ذَا الْکَلِماتِ التّامّاتِ وَالدَّعَواتِ المُسْتَجابات عافِ فُلاناً مِنْ اَنْفُسِ الْجِنِّ وَ اَعْیُنِ الاِْنْسِ ) .

خدایا ای صاحب سلطنت بزرگ و نعمت دیرین و ذات بزرگوار و صاحب کلمات تام و تمام و دعاهای مستجاب شده عافیت ده فلانی را از نفسهای جنیان و چشم مردم.

همچنین برای ابطال هر نوع چشم زخم میتواند صبح روز جمعه دعای عظیم الشان فوق را بر ظرفی از آب پاک به تعداد هفت مرتبه بخواند و آن آب را در سه نوبت در همان روز جمعه بنوشد.

پیشگیری را هم جدی بگیریم

برای اینکه از چشم زخم در امان بمانید ، پیشگیری را هم جدی بگیرید و امکانات خود را خیلی به نمایش نگذارید و درآمد، مخارج و ... را پنهان کنید.

چشم زخم

دعا برای دفع فوری چشم زخم