این اولین باری است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد. در یک کارآزمایی بالینی همه ۱۲ بیمار شرکت‌کننده مبتلا به سرطان در یک مطالعه در ایالات متحده آمریکا پس از مصرف دارویی موسوم به "دوستارلیماب" (dostarlimab) طی یک دوره شش ماهه بهبود یافتند. بر اساس مطالعه‌ای که در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، ۱۲ بیمار، که همگی به سرطان رکتوم (راست روده) مبتلا بودند، پس از مصرف داروی "دوستارلیماب" طی یک دوره شش ماهه، وارد مرحله بهبودی شدند. دکتر "لوئیس دیاز"(Luis Diaz)، یکی از نویسندگان اصلی این مقاله و انکولوژیست در مرکز سرطان "مموریال اسلون کترینگ"(Memorial Sloan Kettering) در نیویورک، به نیویورک تایمز گفت: این اولین باری است که این اتفاق در تاریخ سرطان رخ می‌دهد.

سرطان روده بزرگ

جوانترین مبتلا به سرطان پستان از دردش می گوید

بیماران همچنین هیچ عارضه جانبی قابل توجهی را در طول دوره درمان خود تجربه نکردند، اگرچه اعتقاد بر این است که تعداد کافی از افراد در این مطالعه شرکت نکرده‌اند تا واکنش‌های نامطلوب متفاوتی که ممکن است در نتیجه‌ی مصرف دارو به وجود بیاید، مشخص شود.

اگرچه دانشمندان از نتیجه این تحقیق هیجان‌زده هستند، اما اعلام کردند که این نتایج امیدوارکننده باید تکرار شود، و هشدار دادند که نباید تصور کرد که سرطان برای همیشه ریشه‌کن شده است.

"دوستارلیماب"(dostarlimab) یک داروی "ایمنی درمانی" است که در درمان سرطان آندومتر استفاده می‌شود، اما این دارو پیش از این برای درمان سرطان رکتوم مورد بررسی قرار نگرفته بود.

این دارو با آشکار کردن سلول‌های سرطانی به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا آنها را شناسایی و از بین ببرد.

برای این تحقیق، ۱۲ بیمار هر سه هفته یک بار به مدت شش ماه داروی "دوستارلیماب" دریافت کردند. این درمان قرار بود با شیمی درمانی و جراحی استاندارد دنبال شود.

با این حال، شش ماه پس از قطع مصرف دارو، سرطان در آن‌ها ناپدید شد و با معاینه فیزیکی، آندوسکوپی، پت اسکن(PET) یا اسکن MRI قابل تشخیص نبود.

سرطان آقای بازیگر دوباره عود کرد

بیماران دو سال پس از مطالعه، هیچ علائمی از بروز مجدد سرطان نشان ندادند و هیچ یک از شرکت‌کنندگان در این کارآزمایی هنوز تحت شیمی‌درمانی یا عمل جراحی قرار نگرفته‌اند.

دکتر "هانا سانوف"(Hanna Sanoff)، از دانشگاه کارولینای شمالی، که در این تحقیق شرکت نداشت، می‌گوید که این مطالعه "کوچک اما قانع کننده" بوده است.

با این حال، او هشدار داد که چنین رویکردی هنوز نمی‌تواند جایگزین رویکرد درمانی فعلی ما شود و افزود که هنوز مشخص نیست که آیا بیماران درمان شده‌اند یا خیر.

او افزود: اینها داروهای ایمنی درمانی هستند که نه با حمله مستقیم به خود سرطان، بلکه با وادار کردن سیستم ایمنی فرد به انجام کار، عمل می‌کنند. اینها داروهایی هستند که برای مدتی طولانی در سرطان پوست و سایر سرطان‌ها مورد استفاده بوده‌اند، اما در حقیقت تا همین اواخر بخشی از مراقبت‌های معمول سرطان‌های روده بزرگ نبوده‌اند.

همه‌ی ۱۲ بیمار این مطالعه، تومورهایی با یک جهش ژنتیکی به نام نقص اصلاح نامناسب(MMRd) داشتند که در زیر مجموعه‌ای از تقریباً ۵ تا ۱۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان رکتوم دیده می‌شود.

بیماران مبتلا به چنین تومورهایی پاسخ کمتری به شیمی درمانی و پرتودرمانی نشان می‌دهند که این امر نیاز به برداشتن تومورها با جراحی را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

بازیگر پیشکسوت سینما دچار سرطان ریه شد

با این حال، جهش‌های "MMRd" همچنین می‌توانند سلول‌های سرطانی را در برابر پاسخ ایمنی بدن آسیب‌پذیرتر کنند، به‌ویژه زمانی که یک عامل ایمنی درمانی مانند داروی "دوستارلیماب" پاسخ ایمنی را تقویت کند.