به راستی چیزی درخشان‌تر، تاثیرگذارتر و الهام بخش‌تر از برگزاری مراسم عقد و عروسی در باغ تالار و فضای باز نیست به ویژه اگر با آب و هوای بی‌نظیر و عالی همراه باشد.

ممکن است شما جز آن دسته از افرادی باشید که همیشه رویای برگزاری مراسم عروسیتان در فضای باز را داشته‌اید یا اخیراً با دیدن کلیپ‌ها و عکس‌های عروسی در فضای باز هیجان‎زده شده و تصمیم گرفتید که جشن بهترین روز زندگیتان را در چنین فضایی برگزار کنید.

چگونه برای عقد و عروسی در باغ تالار و فضای باز برنامه‌ریزی کنیم؟

در هر صورت باید در نظر داشته باشید که برنامه‌ریزی برای عروسی در فضای باز و باغ تفاوت‌های زیادی با تالار یا سالن عقد و عروسی دارد و ممکن است بسیار دشوارتر باشد و مستلزم رعایت کردن نکات جزئی اما کلیدی خاصی است.

بنابراین اگر همچنان مصر هستید که عروسیتان را در فضای باز برگزار کنید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا تمام نکات ضروری برای برگزاری عروسی در فضای باز یا باغ تالار را با یکدیگر مرور کنیم.

ثبت عکس های زیبا در فضای باز باغ

فضای بازی که در باغ تالار وجود دارد باعث می شود تا لوکیشن های مختلفی را جهت عکاسی در اختیار داشته باشید. بسیاری از باغ تالارها، نیاز شما را از رفتن به یک باغ عکاسی عروس بصورت جداگانه آسوده می نماید.

عروسی در فضای باز می‌تواند با چالش‌های منحصر به فردی برای هر زوجی همراه باشد، به ویژه اگر معمولاً ترجیح می‌دهید بیش از پنج ساعت را خارج از خانه سپری نکنید. علاوه بر این اگر از دوستداران فضای باز یا فضای سبز باغ تالار هستید، باید به فصل و آب وهوای محل برگزاری مراسمتان توجه ویژه‌ای داشته باشید. به عنوان مثال فصل تابستان در نواحی شمال کشور بسیار گرم و شرجی است در نتیجه برگزاری مراسم عروسی در فضای باز در این فصل و دراستان‌های شمالی نمی‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

5 نکته برای برگزاری مراسم عروسی در فضای باز:

  1. اطمینان از دسترسی به برق و الکتریسیته
  2. داشتن برنامه از پیش تعیین شده برای تغییر ناگهانی و پیش بینی نشده وضعیت آب و هوا
  3. داشتن برنامه‌ای مشخص برای دفع حشرات موذی در فضای باز
  4. کرایه کردن سرویس بهداشتی سیار
  5. تزئین و دکوراسیون فضای باز متناسب با حال و هوای محیط اطراف

نکات کلی برگزاری عروسی در فضای باز:

قبل از تصمیم گیری برای برگزاری مراسم عروسی در باغ تالار فضای باز با تعدادی از مهمانان خود که تجربه حضور در چنین مراسمی را دارند، مشورت کنید و از نظرات و پیشنهاداتشان استفاده کنید. در ادامه تعدادی پرسش و پاسخ در مورد عروسی در فضای باز آورده شده است.

نکات کلی برگزاری عروسی در فضای باز

چگونه باید با فروشنده‌های مختلف برای برگزاری مراسم عروسی در فضای باز مذاکره و گفتگو کنیم؟

مذاکره با برگزارکنندگان عروسی در فضای باز مشابه عروسی در فضای بسته تالار یا سالن عقد و محضرخانه است. با این وجود بهتر است گروه موسیقی یا دی جی، تیم گل‌آرایی، عکاس و فیلم بردار و تیم کیترینگی را استخدام کنید که تجربه فعالیت در عروسی در فضای باز را دارند. باید از نیازهای هر یک از این گروه‌ها برای کار در فضای باز مطلع شوید. مثلاً باید بدانید ولتاژ برق منطقه باید در چه محدوده‌ای باشد و در صورت نیاز با یک شرکت تامین کننده ژنراتور برق نیز مذاکره کنید.

به علاوه حتماً از یک تیم تشریفات مجالس و عروسی کمک و مشاوره بگیرید. تیم تشریفات و برنامه‌ریزی مجالس مجوزهای لازم برای اجاره چادر، میزو صندلی، نورپردازی مراسم، تمهیدات لازم برای پذیرایی و دکوراسیون فضا را دارند و می‌توانند صفر تا برگزاری مراسم در فضای باز را مدیریت و اداره کنند. به این ترتیب نگرانی و فشارهای روحیو جسمی شما قبل از مراسم عروسی کاهش می‌یابد و می‌توانید با خیالی آسوده از بهترین روز زندگیتان لذت ببرید.

نحوه پذیرایی از مهمانان عروسی در فضای باز چگونه است؟

یافتن یک تیم پذیرایی و کیترینگ معتبر و حرفه‌ای که با برگزاری مراسم در فضای باز آشنا باشد، بسیار مهم است. زیرا پذیرایی در فضای باز برخلاف فضای لوکس و پر از امکانات تالارها و سالن‌های عقد و عروسی بسیار دشوار خواهد بود و نیاز به تجربه بالایی دارد. درحین مذاکره با تیم پذیرایی از مدیر مجموعه سوالات زیر را بپرسید:

  • آیا تا به حال چه تعداد مراسم عروسی در فضای باز برگزار کرده‌اند؟
  • آیا با کار کردن در چادر مشکلی ندارند؟
  • چه توصیه‌هایی برای اجاره تجهیزات آشپرخانه، پخت و پز، ظروف پذیرایی و کارد و چنگال دارند و آیا خودشان تمامی این امکانات را فراهم می‌کنند یا خیر؟

در مراسم عروسی در فضای باز چه غذایی سرو کنیم؟

بهترین بخش برگزاری مراسم در فضای باز، داشتن قدرت مانور و خلاقیت بیشتر برای سرو غذاهای مختلف است. به عنوان مثال می‌توانید با کرایه باربکیو کباب و یا استیک داغ سرو کنید یا حتی می‌توانید با جمع کردن هیزم و روشن کردن آتش غذا را به شیوه سنتی بپزید. البته بهتر است غذا را در ظروف دردار سرو کنید تا از شر پشه و حشرات مزاحم در اطراف محل پذیرایی در امان باشید.

تیم پذیرایی و سرو غذا باید همیشه یه فضای بسته مانند چادر سرپوشیده برای آماده‌سازی و سرو غذا در اختیار داشته باشد، بنابراین در حین برنامه ریزی برای برگزاری مراسم عروسی در فضای باز حتماً به این نکته توجه داشته باشید و سعی کنید چنین فضایی را برای آنها فراهم کنید.

دکوراسیون و تزئین مراسم عروسی در فضای باز چگونه است؟

فضای باز مانند ساحل دریا، حیات خلوت یا فضای سبز باغ تالار و مزرعه‌ای پر از گل به طور طبیعی زیبا هستند بنابراین تا حد زیادی می‌توان از دکوراسیون و تزئینات طبیعی این فضاها برای برگزاری مراسم عروسی استفاده کرد و این به خودی خود در مقایسه با تزیین فضای بسته تالار یا سالن عقد یک مزیت محسوب می‌شود. زیرا تزئین، گل‌آرایی و شمع آرایی فضای بسته تالار می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد. اما باز هم  اگر تمایل دارید تا مراسم عروسی در فضای بازتان رسمی‌تر به نظر برسد می‌توانید با تیم‌های متخصص در زمینه دکوراسیون مجالس و عروسی مشورت کنید.

دکوراسیون و تزئین مراسم عروسی در فضای باز چگونه است؟

یک پیشنهاد برای رسمی تر شدن مراسم عروسی در فضای باز، استفاده از چادر است. چادرهای بادبانی یا چادرهای میله‌ای با پارچه‌های توری فضا را بسیار شیک و زیبا می‌کنند. می‌توان از لوستر یا لامپ‌های ریسه‌‌ای برای نورپردازی فضای داخلی چادرها و کفپوش‌های چوبی برای تزئین کف چادر استفاده کرد و به مراسم یک تم رسمی‌تری بخشید.

صندلی‌های Chiavari در مقایسه با صندلی‌های مخصوص باغ و رومیزی‌های مخمل، ابریشمی و ساتن می‌توانند مراسم عروسی در فضای باز را شیک‌تر و رسمی‌تر کنند. به طور کلی بافت‌های طبیعی مانند چوب و ابریشم طبیعی می‌توانند ظاهر جذاب‌تری به فضای باز بدهند.

آیا باید برای برنامه اضطراری خاصی برای برگزاری مراسم عروسی در فضای باز داشته باشیم؟

آب و هوای نامساعد همیشه یکی از دغدغه‌های مهم زوج‌های است که می‌خواهند مراسم عروسی خود را در فضای باز برگزار کنند. اگر تصمیم دارید فضای باز را با چادر تزئین کنید، برای در امان ماندن از تغییرات ناگهانی آب و هوا بهتر است از چادرهایی که دیواره جانب دارند و کاملاً سرپوشیده هستند استفاده کنید. از آنجایی که چادر جز آیتم‌های ضروری و پرطرفدار مراسم عروسی در فضای باز است، بهتر استاز مدت‌ها قبل آن را رزرو کنید و سپس در روزهای منتهی به عروسی و پس از اطمینان از خوب بودن وضعیت هوا و عدم وجود احتمال بارندگی، رزرو خود را لغو کنید. اگرچه با این کار مجبور به پرداخت هزینه رزرو چادر هستید اما بسیار بهتر از این است که در روزهای نزدیک به عروسی در تلاش برای یافتن چادر در صورت وجود احتمال بارش شدید باشید. همین موضوع در مورد دیوارهای جانبی چادر هم صدق می‌کند. اگرچه وجود دیوار جانبی برای بارندگی آرام ممکن است ضروری نباشد اما اگر در روز مراسمتان بارندگی شدیدی رخ داد، شما موظف به حفظ آرامش و آسایش مهمانانتان در طول برگزاری مراسم هستید.

اگر گزارش هواشناسی باران‌های عظیمی را پیش‌بینی کرد، پس باید جهت نصب چادر در محل برگزاری مراسم اقدام کنید. بهتر است این کار را چند روز قبل از روز عروسی انجام دهید. این کار باعث می‌شود از خیس شدن بیش از حد زمین جلوگیری کنید.

چگونه از شر حشرات مزاحم در عروسی فضای باز در امان باشیم؟

علاوه بر اینکه محل برگزاری عروسی باید سه تا چهار روز قبل از شروع مراسم به طور کاملاً تخصصی و حرفه‌ای بررسی و آماده سازی شود، بلکه قرار دادن شمع‌های سیترونلا در محل و نزدیک چادرها نیز ضروری است. این شمع‌ها حاوی عصاره گل‌هایی هستند که بوی نامطبوعی برای حشرات دارند و به همین دلیل روش مناسبی برای دفع حشرات مزاحم هستند. علاوه بر این گل‌هایی مانند اسطوخودوس، گل همیشه بهار و نعناع نیز می‌توانند برای پاکسازی محل برگزاری مراسم از شر آفات و حشرات مزاحم به کار گرفته شوند.

وجود سرویس بهداشتی سیار در فضای باز محل برگزاری مراسم عروسی:

یکی از دغدغه‌هایی که معمولاً برای برگزاری عروسی در فضای باز وجود دارد، دسترسی به سرویس بهداشتی به تعداد کافی است. بنابراین حتماً پیش از برگزاری مراسم اقدامات لازم برای کرایه کردن سرویس‌های سیار و قابل حمل را انجام دهید.

چگونه می‌توانیم مهمانان خود را برای عروسی در فضای باز آماده کنیم؟

بهتر است در کارت دعوت عروسی یا کارت دعوت آنلاین خود به باز بودن فضای برگزاری مراسم اشاره کنید. با این کار مهمانانتان می‌توانند برای انتخاب لباس و به همراه داشتن لوازم و وسایل مورد نیازشان آمادگی داشته باشند. به عنوان مثال اگر کف محل برگزاری مراسم از چمن پوشیده شده است، مهمانان باید کفشی بپوشند که قادر به راه رفتن در همچین زمینی باشند و پاشنه کفششان در زمین نرم فرو نرود.

برای برگزاری مراسم عروسی در فضای باز حتماً یک با یک برنامه‌ریز مراسم عروسی و یا تشریفات مجالس مشورت کنید:

دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند شما را برای استخدام یک تیم تشریفات مجالس متقاعد کند اما اطمینان خاطر از مرتب بودن همه چیز و پیش رفتن امور مطابق برنامه از پیش تایین شده مهم‍ترین دلیل است. یک برنامه ریز عروسی به شما در انتخاب نوع فضای باز کمک خواهد. به عنوان مثال با راهنمایی او می‌توانید تصمیم بگیرید که یک فضای باز از پیش آماده و تزئئین شده مانند باغ تالار را برای عروسیتان انتخاب کنید یا یک فضای باز طبیعی و دست نخورده تا بتوانید آن را مطابق سلیقه خودتان تزئین کنید. در صورت انتخاب یک فضای باز طبیعی و بکر، او برای تزئین و آماده سازی آن ایده‌ها و تجربه‌های مفید خود را در اختیار شما قرار خواهد داد.

قبل از رزرو محل برگزاری سوالات مهم خود را بپرسید:

در زمان بازدید از فضاهای مختلف حتماً تمامی سوالاتی که در ذهنتان دارید یا از قبل یادداشت کرده‌اید را بپرسید. مثلاً در مورد نرخ رزرو، قوانین عقد قرارداد، قوانین فسخ قرارداد، مبلغ پیش پرداخت، مزایا و خدمات جانبی قابل ارائه بحث و گفتگو کنید.

محل برگزاری مراسم خود را هر چه زودتر رزرو کنید:

از آنجایی که امکان برگزاری مراسم عروسی در فضای باز بیشتر در فصول گرم سال وجود دارد، تقاضا برای رزرو بهترین مکان‌ها نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین برای اینکه بتوانید بهترین مکان را در رقابت با سایر زوج‌ها به دست آورید، بهتر است در اسرع وقت برای انتخاب و رزرو آن اقدام کنید.

هزینه‌های کلی مراسم در فضای باز را مدیریت کنید:

برگزاری عروسی در فضای باز می‌تواند بسیار لوکس و پرهزینه باشد. به عنوان مثال هزینه اولیه اعلام شده از سمت بسیاری از باغ تالارها و فضاهای باز تنها مربوط به رزرو مکان است و برای دریافت خدمات بیشتر و حتی به ازای هر تعداد مهمان هزینه مازاد بر هزینه اولیه از شما دریافت خواهند کرد. بدیهی است که اضافه کردن چادر، کفپوش، لوستر و نورپردازی، میز و صندلی، تزئین میزها، امکانات الکتریسیته و ... هزینه‌های برگزاری مراسم در فضای باز را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. علاوه براین اگر محل برگزاری مراسم خارج از شهر باشد، هزینه حمل و نقل مهمانان، پارکینگ و ... نیز اضافه خواهد شد. بنابراین اگر تصمیمتان برای برگزاری عروسی در فضای باز جدی است، حتماً پیش از هر اقدامی تمامی جوانب و هزینه‌های احتمالی را در نظر بگیرید.