ثبت شرکت به عنوان اولین مرحله‌ی تجاری سازی توانایی‌ها و ایده‌ها به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن دو یا چند فرد حقیقی یا حقوقی با امضای قرارداد رسمی، پرداخت هزینه‌های لازم و پشت سر گذاشتن مراحل قانونی فعالیت‌های تجاری، اقتصادی، بازرگانی و غیره خود را با همکاری یکدیگر آغاز می‌کنند و به نتایج مورد نظر و دلخواه می‌رسند. با این کار می‌توان به فعالیت‌های شرکت جنبه قانونی بخشید و با نظم دادن به آن‌ها اعتماد افراد، سازمان‌ها و نهادهای دولتی را به دست آورد. دریافت نمایندگی، امکان شرکت در مناقصات و مزایدات شرکت‌های دیگر، استفاده از تسهیلات بانکی و ایجاد سابقه از مهمترین مزایای ثبت انواع شرکت به شمار می‌رود‌. در این مقاله قصد داریم درباره انواع شرکت، مزایا، مراحل و نحوه ثبت شرکت در سال جدید توضیح دهیم.

 

فرآیند ثبت شرکت الی ثبت در سال جدید

تعریف شرکت و معرفی انواع آن

شرکت از لحاظ معنی لغوی به مفهوم شریک شدن در یک کار یا یک مال است و به مجموعه‌ای از دو یا چند نفر که برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری دور هم یک گروه را تشکیل داده‌اند و بعد از کسب درآمد و کسر هزینه‌ها، باقی‌مانده سود را به طور مساوی بین یکدیگر تقسیم می‌کنند، شرکت گفته می‌شود. این مجموعه چند نفره برای قانونی کردن فعالیت‌های خود باید برای ثبت شرکت اقدام کنند. شرکت‌ها از نظر نوع فعالیت به دو گروه تجاری و مدنی تقسیم می‌شوند. به شرکتی که بر اساس قوانین تجاری با هدف انجام فعالیت‌های بازرگانی و تجاری و به دست آوردن سود و تقسیم آن بین دو یا چند نفر ایجاد می‌شود، شرکت تجاری می‌گویند. انواع شرکت‌های تجاری به هشت گروه شامل شرکت سهامی عام، شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت تضامنی، شرکت مختلط سهامی، شرکت تعاونی تولید و مصرف و شرکت نسبی تقسیم می‌شود‌. شرکت مدنی به عنوان نوع دیگری از شرکت از شراکت دو یا چند نفر در یک شئ واحد و مال مشترک با شخصیت حقوقی یکسان و بدون تابعیت و اقامتگاه ایجاد شده است و نیازی به گذراندن مراحل ثبت ندارد. در صورت تقسیم مال مشترک بین اعضا، شرکت مدنی منحل خواهد شد.

انتخاب نام اولین قدم برای ثبت شرکت

 اولین اقدام برای تاسیس و ثبت یک شرکت انتخاب نام برای شرکت است. پیدا کردن نام مناسب برای شرکت‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید با صبر و حوصله و در نظر گرفتن تمام جوانب متناسب با فعالیت‌های شرکت و با رعایت مسائل مالی و حقوقی انتخاب شود تا اداره، ثبت آن را تایید کند. نام شرکت باید ریشه فارسی داشته باشد و لاتین نیز نباشد. هیچ منافاتی با شئونات جمهوری اسلامی ایران نداشته باشد. از انتخاب نام تکراری باید پرهیز شود. در صورت استفاده از اعداد در نام شرکت باید آن را به صورت فارسی بنویسید. استفاده از عناوینی مانند شاهد، ایثارگران و غیره که تحت انحصار بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند، ممنوع است. اسم دانشمندان، شعرا و کاشفان نیز برای نام شرکت مناسب نیست. به طور کلی باید یک نام خاص و برازنده برای شرکت خود انتخاب کنید. همه مراحل مورد نیاز برای انتخاب نام شرکت، امروزه در سامانه ثبت شرکت‌ها صورت می‌گیرد و به مراجعه حضوری نیازی نیست. با وارد کردن نام پیشنهادی در سامانه با اولویت پنج ترکیب مختلف باید منتظر تایید یا رد نام توسط کارشناسان باشید.

انتخاب نام اولین قدم برای ثبت شرکت

آشنایی با مراحل ثبت شرکت

  • مشخص کردن نوع شرکت

اولین مرحله از مراحل ثبت شرکت در ایران مشخص کردن نوع شرکت است. از بین انواع مختلف شرکت‌های تجاری مانند شرکت‌ با مسئولیت محدود، شرکت تعاونی، شرکت سهامی خاص‌، شرکت سهامی عام، شرکت نسبی، شرکت تضامنی و غیره باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که با اهداف، برنامه‌ها، امکانات و شرایط شما متناسب است.

  • انتخاب سهامداران و شرکای شرکت

گام بعدی برای ثبت شرکت این است که سهامداران و شرکای شرکت را انتخاب کنید. برای انتخاب سهامدارانی که قرار است مال، سرمایه، تفکر، انرژی، مهارت و تخصص خود را صرف تاسیس شرکت کنند و در سود و زیان حاصل از فعالیت‌های شرکت سهیم باشند، به اندازه کافی دقت کنید زیرا هر گونه بی‌دقتی در این زمینه با مشکلات و چالش‌های بسیار زیادی همراه خواهد بود.

  • تعیین میزان سرمایه سهامداران شرکت

یکی دیگر از مراحلی که هنگام ثبت انواع مختلف شرکت اهمیت زیادی دارد، تعیین میزان سرمایه‌ای است که هر یک از سهامداران قرار است وارد شرکت کنند. علاوه بر مقدار سرمایه باید نوع آن شامل سرمایه نقدی یا غیرنقدی نیز توسط شرکا و سهامداران مشخص گردد. جالب است بدانید که حداقل سرمایه مورد نیاز برای تاسیس شرکت یک میلیون ریال است. برای برآورد ارزش سرمایه غیرنقدی اعم از خودرو، ملک و غیره باید از کارشناس رسمی دادگستری کمک بگیرید.

  • تعیین موضوع فعالیت‌های شر‌کت

یکی از گام‌های بسیار مهم در راستای ثبت شرکت تعیین موضوع فعالیت‌های شرکت در اداره ثبت می‌باشد. عدم توجه به این نکته باعث وجود مشکلاتی خواهد شد که ممکن است شرکت مورد نظر به طور کلی به ثبت نرسد. برخی از فعالیت‌ها تحت انحصار نهادها و دستگاه‌های دولتی و حکومتی می‌باشد و عموم مردم نمی‌توانند برای ثبت آن اقدام کنند. برخی از موضوعات نیز حتما باید  قبل از انجام مراحل ثبت، از وزارت‌‌‌ها، نهادها یا سازمان‌های مربوطه مجوز دریافت کنند. تعدادی از موضوعات نیز در هنگام ثبت نیازی به مجوز ندارند اما پس از ثبت باید برای آن‌ها مجوز گرفت. شرکا و سهامداران شرکت برای انتخاب موضوع باید با یک کارشناس متخصص یا موسسات حقوقی مشورت کنند.

  • تعیین اعضای هئیت مدیره و حق امضا

در تمام شرکت‌ها چند سمت مختلف شامل مدیر عامل شرکت، رئیس هئیت مدیره، نائب رئیس هئیت مدیره و غیره وجود دارد که با نظر تمام شرکا و سهامداران شرکت انتخاب می‌شوند و برای هر یک از آن‌ها حق امضا نیز تعیین می‌شود.

  • ارائه مدارک مورد نیاز

مدارکی که برای ثبت شرکت ارائه می‌شود با توجه به نوع شرکت متفاوت خواهد بود. اما بعضی از مدارک برای تمام شرکت‌ها ثابت است. این مدارک شامل ارائه اساسنامه، اظهار نامه، صورت جلسه هئیت مدیره و موسسان شرکت، وکالتنامه، سند مالکیت یا اجاره نامه، اقرار نامه اعضای شرکت، جواز نامه، کپی و اصل شناسنامه، کارت ملی، گواهی عدم سوء پیشینه، اصل، کپی و ترجمه گذرنامه برای تمام سهامداران و شرکای شرکت، کپی آگهی راه‌اندازی شرکت در یکی از روزنامه‌های رسمی، اصل، کپی و ترجمه تاییدیه ثبت شرکت و تاییدیه واریز از حساب بانکی شرکت می‌باشد.

آشنایی با مراحل ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت یک مقدار ثابت نیست و شامل هزینه‌های اداری و قانونی به همراه دستمزد موسسه‌ای است که مراحل ثبت را انجام می‌دهد. با توجه به افزایش شدید قیمت‌ها هر چه زودتر باید برای انجام مراحل ثبت شرکت اقدام کنید. زیرا به مرور زمان مقدار همه هزینه‌ها رو به افزایش است. نوع شرکت، آماده سازی اسناد و مدارک مورد نیاز، ارسال اسناد و مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها، استفاده از مشاوره حقوقی و هزینه چاپ آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار، هزینه یا کارمزد حق‌الثبت، هزینه پلمپ دفاتر قانونی، مبلغ سرمایه شرکت، هزینه‌های پستی، حق‌التمبر، مالیات، حجم اساسنامه و غیره عواملی هستند که روی هزینه‌های ثبت انواع شرکت‌ها تاثیرگذار می‌باشند. به عنوان مثال با توجه به زیاد بودن تعداد اعضای شرکت سهامی خاص هزینه آگهی در روزنامه‌های کثیرانتشار برای ثبت این نوع شرکت بیشتر خواهد بود. زیاد بودن سرمایه یک شرکت نیز در افزایش هزینه‌های ثبت تاثیرگذار است.

ثبت تغییرات شرکت چیست؟

مسئولین هر شرکتی ممکن است به دلایل مختلف پس از ثبت و شروع فعالیت خود بخواهند تغییراتی در بخش‌های مختلف شرکت خود انجام دهند. برای ثبت تغییرات شرکت ابتدا جلسات مجمع عمومی برگزار می‌شود و سپس یک صورت جلسه قانونی و رسمی توسط تمام سهامداران و شرکای شرکت برای انجام تغییرات به امضا می‌رسد. در نهایت اداره ثبت شرکت‌ها پس از بررسی‌های لازم به درخواست مسئولین شرکت رسیدگی می‌کند. در ادامه برخی از انواع تغییرات شرکت را معرفی خواهیم کرد.

  • تعویض نام شرکت

یکی از مواردی که جزء تغییرات شرکت به شمار می‌رود، تعویض نام شرکت است‌. شرکت‌هایی که قصد دارند خود را تغییر دهند، ابتدا باید برای تنظیم یک صورت جلسه و امضای آن توسط شرکا و سهامداران شرکت اقدام می‌کنند و سپس آن را به همراه مدارک مورد نیاز به اداره ثبت شرکت‌ها تحویل می‌دهند‌.

  • تغییر زمینه فعالیت‌های شرکت

یکی دیگر از مواردی که باعث ثبت تغییرات شرکت می‌شود، تغییر زمینه فعالیت‌های شرکت است‌. تمام شرکت‌ها با اهداف خاصی راه‌اندازی می‌شوند‌‌. اما گاهی ممکن است اهداف آن‌ها تغییر کند و ادامه فعالیت‌های فعلی به صلاح شرکت نباشد. پس از توافق اعضای شرکت برای تغییر زمینه فعالیت شرکت نیز یک صورت جلسه آماده می‌شود تا همه شرکا و سهامداران آن را امضا کنند.

  • تغییر آدرس شرکت

برای تغییر آدرس شرکت شرط اصلی نظر مجمع عمومی می‌باشد. بر اساس قانون در شرکت‌های مسئولیت محدود و شرکت‌های سهامی خاص تغییر آدرس شرکت به نظر نهایی هئیت مدیره بستگی دارد. پس از تایید هئیت مدیره آدرس جدید شرکت طی صورت جلسه‌ای برای ثبت تغییرات شرکت به امضاء همه شرکا و سهامداران می‌رسد.

  • تغییر در میزان سهام و سرمایه شرکت

تغییر در میزان سهام و سرمایه شرکت جزء تغییراتی است که حتما باید به ثبت برسد. افزایش میزان سهام و سرمایه یک شرکت با موافقت هئیت مدیره انجام می‌شود. برای شرکت‌های سهامی خاص در روزنامه‌های کثیرالانتشار برای فروش سهام جدید آگهی می‌شود. آگهی شرکت‌های سهامی عام نیز برای فروش سهام در روزنامه‌های معتبر چاپ می‌شود.

  • افزایش یا کاهش مدیران شرکت

یکی دیگر از تغییرات شرکت که حتما باید به ثبت برسد، افزایش یا کاهش تعداد مدیران شرکت است. برای پیگیری این تغییر کافیست که هئیت مدیره جلسه‌ای را برای این تغییر برگزار کنند تا در نهایت تصمیم‌های لازم گرفته شود.

 

ثبت تغییرات شرکت چیست؟

 

ثبت برند چیست و به چه مدارکی نیاز دارد؟

شرکت‌هایی که در زمینه تولید و توزیع محصولات مختلف مشغول فعالیت هستند، با ثبت برند خود می‌توانند از مزایای آن بهره ببرند. شرکت‌هایی که به ثبت برند اهمیتی نداده‌اند، نمی‌توانند در مناقصه‌های برگزار شده توسط دولت شرکت کنند و اجازه دریافت کمک مالی از موسسات مالی را نیز نخواهند داشت. بنابراین شرکت‌ها پس از انجام مراحل ثبت شرکت باید هر چه زودتر برای ثبت برند به صورت قانونی نیز اقدام نمایند. کمک به بازاریابی، ایجاد تمایز محصولات و خدمات یک شرکت با شرکت‌های دیگر، امکان اعطای نمایندگی برند، امکان محافظت از برند در مقابل افراد سوء استفاده‌گر مهمترین مزایای ثبت برند شرکت محسوب می‌شوند. مدارک مورد نیاز برای ثبت برند عبارتند از:  تصویر برند، ارائه رسید واریز حق ثبت برند به اداره مالکیت معنوی، کپی همه مدارک شخص حقیقی شامل کپی کارت ملی و شناسنامه، کپی کارت بازرگانی، کپی مجوز فعالیت، پروانه بهره‌برداری، جواز تاسیس و مدارک شخص حقوقی شامل کپی کارت ملی و شناسنامه، کپی روزنامه تاسیس شرکت و تغییرات شرکت، کپی مجوز فعالیت، کارت بازرگانی.

ثبت شرکت به صورت آنلاین در سایت الی ثبت

کسانی که وقت کافی برای انجام مراحل قانونی ثبت شرکت، ثبت تغییرات شرکت و ثبت برند شرکت خود را ندارند، می‌توانند به سایت الی ثبت با آدرس اینترنتی https://elisabt.ir/ مراجعه کرده و از خدمات آنلاین این سایت استفاده کنند. در الی ثبت با مناسب‌ترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید مدارک خود را به مدیران سایت تحویل دهید تا  آن‌ها بعد از بررسی‌های لازم ، مدارک را برای انجام مراحل قانونی ثبت انواع شرکت آماده کنند. در این سایت مشاوره تخصصی در زمینه اخذ رتبه شرکت های پیمانکاری و مشاور، هزینه اخذ رتبه ۵ ابنیه، رتبه نفت و گاز و انفورماتیک نیز ارائه می‌شود‌. با استفاده از خدمات آنلاین الی ثبت می‌توانید در هزینه و وقت خود صرفه‌جویی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره 02126710646 تماس بگیرید و سوالات خود را با کارشناسان باتجربه الی ثبت مطرح کنید.