آخرین مرحله از تولید هر محصولی مربوط به بسته‌بندی می‌شود. همچنین اولین چیزی که خریدار در مواجهه به محصول مشاهده می‌کند، نوع بسته‌بندی است. بر همین اساس استفاده از بسته‌بندی‌های مناسب که هم زیبایی محصول را حفظ کند و هم در عین حال برای تولیدکننده مقرون به صرفه باشد، یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان است. از متریال‌های گوناگونی برای بسته‌بندی محصولات مختلف استفاده می‌شود که از این میان فیلم استرچ یکی از کاربردی‌ترین و مناسب‌ترین مواد برای بسته‌بندی است. در ادامه به بررسی ویژگی‌های فیلم استرچ، انواع آن و کاربردهای این محصول در صنایع مختلف می‌پردازیم.

فیلم استرچ چیست؟

فیلم استرچ که با نام سلفون بسته بندی نیز شناخته می‌شود، نوعی پلاستیک است که از جنس پلی اتیلن و با چگالی پایین تولی می‌شود. در بیشتر موارد از این محصول  در مرحله نهایی بسته‌بندی استفاده می‌شود؛ به این شکل که رول بسته بندی را به دور محصول کشیده و آن را محکم می‌‌کنند. به این ترتیب هم ظاهر محصول از خراشیدگی و عوامل مخرب دیگر حفظ می‌شود، هم از نفوذ گرد و خاک و رطوبت به درون بسته‌بندی محصولات جلوگیری می‌شود و هم در بعضی از موارد حمل و نقل محصولات آسان‌تر انجام می‌شود.

خاصیت کششی فیلم استرچ موجب می‌شود که ظاهر محصول به شکل یکپارچه پوشش داده شود. همچنین در مواردی که محصولات به شکل پک عرضه می‌شوند، در انسجام محصولات و جلوگیری از پراکندگی استفاده از این نوع فیلم بسته‌بندی بهترین انتخاب است.

فیلم استرچ چیست؟

از فیلم استرچ در چه مواردی استفاده می‌شود؟

مشما بسته بندی در موارد زیادی کاربرد دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بسته‌بندی بیسکوئیت و تنقلات با فیلم استرچ
  • بسته‌بندی لوازم یدکی و قطعات خودرو
  • بسته بندی مواد بهداشتی و لوازم آرایشی با مشما بسته بندی
  • بسته بندی خرما، کشمش، خشکبار و...
  • بسته بندی مواد غذایی ائم از غذاهای آماده، نیمه‌آماده و در حالت کلی بسته بندی غذا در رستوران
  • بسته بندی بطری نوشیدنی‌ها مانند بطری‌های آب معدنی، نوشابه، دلستر و...
  • بسته بندی گوشت، مرغ و مواد پروتئینی با فیلم استرچ

از فیلم استرچ در چه مواردی استفاده می‌شود؟

بسته بندی مواد غذایی و خوراکی با فیلم استرچ

بسته بندی انواع مواد غذایی به روش‌های متنوعی انجام می‌شود؛ برای مثال برای بسته‌بندی فست فود و غذاهای آماده از انواع ظروف کارتنی و کاغذای استفاده می‌شود. همچنین در رستوران‌ها و غذاهای خانگی بسته‌بندی غذا با استفاده از ظروف آلومینیومی انجام می‌شود. در حالت کلی به هر روشی که غذاها بسته‌بندی شوند، لازم است که از نفوذ مواد خارجی مانند گرد و خاک، آب و رطوبت به درون بسته جلوگیری شود. برای این کار از فیلم استرچ استفاده می‌شود؛ به این شکل که فیلم به دور حصول کشیده شده و به شکل یک دست و کامل اطراف محصول را پوشش می‌دهد..

علاوه بر غذاها، برای بسته‌بندی خوراکی‌های دیگر مانند بیسکویت، خرما، کشمش و انواع خشکبار نیز از سلفون بسته بندی استفاده می‌شود. این روش بسته بندی در عین حال که از محتویات درون بسته در برابر انواع آلودگی‌ها محافظت می‌کند، هزینه بسیار پایینی نیز نسبت به سایر روش‌های بسته بندی دارد.

بسته بندی مواد غذایی و خوراکی با فیلم استرچ

بسته بندی لوازم صنعتی و قطعات خودرو با استفاده از فیلم استرچ

 با توجه به اینکه قطعات صنعتی و لوازم یدکی برای مدت زمان زیادی در انبار و فروشگاه‌ها نگهداری می‌شوند، لازم است که پوشش مناسبی برای بسته بندی آن‌ها به کار برده شود. در این مورد نیز استفاده فیلم‌های استرچ راه حل مناسبی است و مزایای بسیاری برای فروشندگان و تولیدکنندگان قطعات صنعتی دارد.

مناسب‌ترین روش در این مورد استفاده از فیلم بسته بندی در آخرین مرحله از بسته بندی است. به این ترتیب هم کالای درون بسته محافظت می‌شود و هم به دلیل شفاف بودن فیلم استرچ، لوگوی کارخانه و مشخصات نوشتاری و تصویری روی بسته‌ نیز به راحتی قابل مشاهده خواهد بود.

بسته بندی لوازم بهداشتی و آرایشی با سلفون بسته بندی

بدون شک هیچ کسی دوست ندارد که لوازم آرایشی را با ظاهر کثیف و آلوده خریداری کند. همچنین وجود خراش و سوراخ بر روی ظرف حاوی لوازم آرایشی و بهداشتی موجب عدم اطمینان خریدار نسبت به محصول می‌شود. استفاده از بسته‌بندی با فیلم استرچ موجب می‌شود که ظاهر شفاف و تمیز لوازم آرایشی حفظ شده و از نفوذ آلودگی به درون مواد آرایشی جلوگیری شود.

بسته بندی بطری نوشیدنی با فیلم بسته بندی

حتما بسته‌های آب معدنی و نوشابه را در مقابل فروشگاه‌ها و یخچال مغازه‌ها مشاهده کرده‌اید بدون شک بهترین و مناسب‌ترین راه برای بسته‌بندی بطری‌ها به شکل پک‌های چندتایی، استفاده از فیلم استرچ است. در این روش بسته بندی، بطری‌ها به شکل چندتایی در کنار هم قرار داده می‌شوند و سپس فیلم استرچ به اطراف بطری‌ها کشیده می‌شود. در نهایت نیز با استفاده از مکش و حرارت، فیلم به دور محصولات به شکل محکم می‌چسبد. به این ترتیب حمل و نقل بطری‌ها و نوشیدنی‌ها بسیار آسان‌تر شده و از فروپاشی آن‌ها در حین انبار و حمل و نقل جلوگیری می‌‌شود.

موارد بالا نمونه‌هایی از کاربردهای فیلم استرچ هستند و بدون شک این فیلم‌ها کاربردهای بیشتری نیز دارند. حال که با کاربرد و مزایای بسته‌‌بندی با استفاده از فیلم استرچ بسته بندی آشنا شدیم، در ادامه انواع این فیلم‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

انواع فیلم استرچ بسته بندی

فیلم‌های استرچ هم با استفاده از دست قابل استفاده هستند و هم در مواردی که تعداد بالا و سرعت بسته بندی مطرح شود، با استفاده از دستگاه‌های بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالت کلی این فیلم‌ها به دو نوع ماشینی و غیرماشینی تقسیم‌بنید می‌شوند.

فیلم‌های استرچ ماشینی: فیلم‌های استرچ ریخته‌گری، فیلم‌های دمِشی و از پیش کشیده شده نمونه‌هایی از فیلم‌های استرچ ماشینی هستند.

فیلم‌های استرچ غیرماشینی: استرچ‌های دستی، استرچ UVI، رول‌های هواکش، رول‌های تقویت شده و استرچ‌های بدون چسبندگی نمونه‌هایی از فیلم‌های غیرماشینی هستند.

نحوه بسته‌بندی با فیلم استرچ ماشینی

سلفون بسته بندی ماشینی همانطور که از نام آن پیداست، با استفاده از دستگاه‌های مخصوص بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فیلم‌ها ایمنی بالایی داشته، هزینه بسته‌بندی را به مقدار چشم‌گیری کاهش داده و روند بسته‌‌بندی را تسریع می‌بخشند. روش بسته‌بندی با استفاده از دستگاه‌های بسته‌بندی نیز متناسب با نوع دستگاه متفاوت است. برای مثال در دستگاه‌هیا اتوماتیک تمام مراحل بسته‌بندی به شکل اتوماتیک انجام شده و نیازی به اپراتور برای انجام بسته‌‌بندی نیست. در مورد دستگاه‌هی غیر اتومات هم اپراتور محصول را در محل مشخص قرار داده و سپس فیلم به دور محصول کشیده می‌شود و در نهایت نیز مرحله گرمادهی انجام می‌شود تا فیلم به شکل کامل به اطراف محصول بچسبد.

ویژگی‌های فیلم استرچ

فیلم‌های استرچ بسته بندی در صورتی که به شکل اصولی تولید شده باشند، خصوصیات زیر را دارا خواهند بود:

  • خاصیت کشسانی بالا و مقاوم در برابر کشیدگی و فشار سطحی
  • خاصیت شکل‌پذیری مناسب برای بسته‌‌بندی محصولاتی که شکل غیر منظم داشته باشند..
  • مقاومت مناسب در مقابل تغییرات دمایی و حفظ کیفیت در برابر گرما و سرما
  • قابلیت بازیافت و عدم تخریب محیط زیست
  • مقاومت بالا در مقابل رطوبت و آب