کانادا کشوری است که همواره به دلیل داشتن مزایای بسیاری که دارد، دانشجویان را از سراسر جهان به سمت خود جذب می‌کند. ازجمله مزایای تحصیل در دانشگاه‌های کشور کانادا می‌توان به کیفیت بالا آموزش، مقرون به صرفه بودن، کار حین تحصیل، ارتقا مهارت زبان و... اشاره کرد.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید با وجود اینکه اکثریت مردم در کانادا به دو زبان انگلیسی و فرانسوی صحبت می‌کنند، آیا دانشگاه‌های این کشور هم اینگونه می‌باشند؟ آیا دانشگاه‌های کشور کانادا دوزبانه هستند؟

باید بگوییم که دانشگاه‌های انگلیسی زبان و فرانسوی زبان از یکدیگر تفکیک شده‌اند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با دانشگاه‌های فرانسوی زبان کشور کانادا بیشتر آشنا شوید.

شرایط تحصیل در کانادا

تحصیل در هر کشوری می‌تواند شرایط و ضوابط خاص خود را داشته باشد. ادامه تحصیل در کشور کانادا برای تمام دانشجویانی که از شرایط لازم برخوردار باشند امکان‌پذیر است. در ادامه این مطلب شروط مهمی که برای اپلای تحصیلی در دانشگاه‌های این کشور مد نظر قرار می‌گیرند را عنوان خواهیم کرد:

تمکن مالی

یکی از شرایط مهم اپلای تحصیلی دانشجویان در کشور کانادا، شرط تمکن مالی است. متقاضی باید به دولت کانادا ثابت کند که توانایی پرداخت هزینه‌ تحصیل و هزینه زندگی در این کشور را دارد. بدین منظور باید هزینه زندگی و تحصیل یکسال در حساب شخصی خود داشته باشید تا بتوانید تمکن مالی خود را به دولت کانادا ثابت کنید. هزینه یک سال زندگی برای هر دانشجویی در کشور کانادا حدود 10000 هزار دلار است. هزینه همراه هم 4000 هزار دلار خواهد بود. برای اثبات تمکن مالی باید این مبلغ را در حساب شخصی خود داشته باشید.

مدرک زبان

 لازمه زندگی در هر کشوری، یادگیری زبان آن کشور است. بدون یادگیری زبان کشور مقصد نمی‌توانید زندگی آرامی داشته باشید. کشور کانادا، کشوری دوزبانه است و از این رو دانشجویان برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور می‌توانند به یکی از دو زبان فرانسوی و انگلیسی مسلط باشند. البته زبان اکثریت مردم این کشور انگلیسی بوده و تنها در برخی از استان‌ها و دانشگاه‌ها به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند. تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی یکی از شروط اصلی ورود به دانشگاه‌های این کشور است.

برای اثبات میزان تسلط دانشجو به زبان انگلیسی، نمره آزمون آیلتس کافیست. هر دانشگاهی در کشور کانادا با توجه به مقطع تحصیلی، سطح خاصی از نمره آیلتس را قبول می‌کند. به عنوان مثال در دوره دکتری، آیلتس کمتر از 7 قابل قبول نیست.

در برخی مواقع امکان پذیرش دانشجو بدون مدرک زبان هم وجود دارد، دانشجو بعد از پذیرش از دانشگاه مورد نظر باید دوره آموزشی زبان را در کشور مقصد و قبل از شروع سال تحصیلی بگذراند.  

شرایط سنی

 با توجه به مطالب عنوان شده در وب‌سایت کن اپلای در رابطه با شرایط سنی تحصیل در کانادا: شرط سنی مانند تمکن مالی و یادگیری زبان، از اهمیت بالایی برخوردار نیست. برخی از دانشگاه‌ها سن دانشجو را ملاک قرار می‌دهند و برخی دیگر سن دانشجو برایشان در اولویت قرار ندارد. بهتر است برای آگاهی از شرط سنی هر دانشگاهی و رشته‌ای، به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کرده و از شرایط آن مطلع شوید.

از دیگر شروط تحصیل در کشور کانادا می‌توان به گپ تحصیلی، کامل بودن مدارک و.... اشاره کرد.

معرفی دانشگاه های فرانسوی کانادا

معرفی دانشگاه های فرانسوی کانادا

کشور کانادا از لحاظ سطح علمی رتبه بسیار بالایی در میان سایر کشورهای جهان دارد. یکی از مزایای ادامه تحصیل در این کشور آن است که شما می‌توانید در صورت تسلط به دو زبان انگلیسی و فرانسوی در دانشگاه‌های این کشور ادامه تحصیل دهید. در حال حاضر بیشتر دانشگاه‌های فرانسوی زبان کانادا، در استان کبک قرار دارد.

استان کبک تنها استانی در کشور کاناداست که بیش از 83 درصد جمعیت فرانسوی زبان را درون خود جای داده است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با دانشگاه‌های فرانسوی زبان کانادا بیشتر آشنا شوید:

دانشگاه لاوال

این دانشگاه در سال 1852 در استان کبک تاسیس شده است. دانشگاه لاوال بیش از 350 رشته تحصیلی داشته و هر ساله 2500 دانشجوی بین‌المللی جذب ادامه تحصیل در این دانشگاه می‌شوند. دانشگاه لاوال در کانادا، تنها دانشگاهی است که رشته جنگلداری را تدریس می‌کند.

در حال حاضر رشته‌های پزشکی، پرستاری، جنگلداری، فلسفه، موسیقی، داروسازی، مهندسی، علوم اجتماعی و.... در این دانشگاه تدریس می‌شود. دانشگاه لاوال در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در حال جذب دانشجو می‌باشد.

دانشگاه شربروک

یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی کشور کانادا که تمام دروس در آن به زبان فرانسوی تدریس می‌شود، دانشگاه شربروک است. این دانشگاه از زمان تاسیس خود حدود 40 هزار دانشجوی بین‌المللی از 96 کشور جهان را فارغ‌التحصیل کرده است. دانشگاه شربروک در قسمت جنوبی استان کبک و در 150 کیلومتری مونترال قرار دارد. در رده‌بندی سال 2021 توانسته رتبه 701 تا 750 را به خود اختصاص دهد.

برای ادامه تحصیل در این دانشگاه باید به چند نکته توجه کنید:

  • اگر با زبان فرانسوی آشنایی ندارید می‌توانید با زبان انگلیسی وارد این دانشگاه شوید.
  • حداقل نمره آیلتس باید 6.5، تافل 86 و 750 برای آزمون TOEIC باشد.
  • علاوه بر شهریه باید هزینه بیمه خود را پرداخت کنید.

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال یکی از دانشگاه‌های تحقیقاتی این کشور است که به موسسات دیگری چون پلی تکنیک مونترال و کالج HEC یکی از بزرگترین مجتمع‌های دانشگاهی در آمریکای شمالی وابسته است. بیش از 60 درصد دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل داده‌اند. دانشگاه فرانسوی زبان مونترال با مراکز تحقیقاتی دیگری چون MILA، IRIC، CRDP در حال همکاری هستند.

این دانشگاه یکی از بهترین دانشگاه‌های فرانسوی زبان مونترال است، در سال 2021 توانست رتبه 118 را به خود اختصاص دهد. از رشته‌های ارائه شده در  این دانشگاه می‌توان به علوم مدیریت، هنر و موزیک، ارتباطات، اقتصاد، محیط زیست، علمی کاربردی، علوم بهداشتی، منابع انسانی، حقوق، علوم زیستی، ادبیات و زبان، علوم اجتماعی و علوم آموزشی اشاره کرد.

دانشگاه سینت بنفیس

دانشگاه سینت بنفیس

این دانشگاه در شهر وینپگ استان منیتوبا قرار گرفته است، در بین دانشجویان به عنوان اولین مرکز آموزشی به زبان فرانسوی در غرب کانادا شناخته می‌شود. دانشگاه سنت بنفیس که یک دانشگاه دولتی بوده نام آن در سال 2011 به عنوان از موسسه به دانشگاه تغییر پیدا کرد.

این دانشگاه دولتی در حال حاضر 30 رشته به دانشجویان ارائه کرده است که از میان این رشته‌ها تنها 7 رشته آن به صورت آنلاین بوده و به دو زبان فرانسوی و انگلیسی تدریس می‌شود. رشته‌های ارائه شده در این دانشگاه پرستاری، کسب و کار، مشاور کودک، ادبیات و زبان، مدیریت جهانگردی، بیوشیمی، ترجمه، مدیریت خدمات بهداشتی، میکروبیولوژی و تاریخ است. شهریه دانشجویان در این دانشگاه با توجه به نوع رشته بین 17 هزار تا 20 هزار دلار متغیر خواهد بود. ازجمله شرایط پذیرش در دانشگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدارک مورد نیاز، ریزنمرات دانشجویی به همراه ترجمه رسمی
  • تسلط به زبان فرانسوی
  • برخی از رشته‌های این دانشگاه پیش نیاز دارند، از این رو باید یک سال پیش نیاز مربوط به دروس را بگذرانید.
  • تنها دانشجویان کانادایی، دانشجویانی که اقامت دائم دارند و دانشجویان بورسیه شده می‌توانند برای ثبت نام در این دانشگاه اقدام کنند.

دانشگاه آنتاریو

یکی از اولین دانشگاه‌های فرانسوی زبان استان آنتاریو، دانشگاه آنتاریو است که در شهر تورنتو قرار دارد. این دانشگاه در سال 2018 تاسیس شده و تا به این لحظه توانسته توجه بسیاری از دانشجویان را به سمت خود جلب کند.

در این دانشگاه رشته‌هایی همچون اقتصاد جهانی، انسان شناسی، فرهنگ دیجیتال، محیط زیست شهری، نوآوری اجتماعی و.... ارائه شده است.

دانشجویان بین‌المللی برای ثبت نام در این دانشگاه به مدارکی چون مدرک دیپلم، مدرک زبان فرانسوی و حداقل امتیاز در آزمون DELFکه باید 70 باشد نیاز دارند.

دانشگاه سنت آن

دانشگاه سنت آن

یکی از دانشگاه‌های فرانسوی زبان کشور کانادا در استان نوا اسکوشیا قرار دارد. نوا اسکوشیا در سواحل جنوب شرقی این کشور قرار گرفته است. این دانشگاه یا 5 دانشکده خود توانسته توجه بسیاری از دانشجویان فرانسوی زبان را به سمت خود جلب کند.

این دانشگاه روی رشته‌های تحصیلی با کیفیتی تمرکز کرده است که ازجمله آن‌ها می‌توانیم به رشته‌های بازرگانی، کسب و کار، علوم، تاریخ، زبان فرانسوی، زبان انگلیسی، علم بهداشت، بیولوژی و... اشاره کرد.

ازجمله شرایط لازم برای ادامه تحصیل در این دانشگاه:

  • گذرنامه
  • سوابق پزشکی
  • مدرک آیلتس، تافل، PTE
  • داشتن دو معرفی نامه از اساتید
  • SOP قوی
  • کامل کردن فرم ثبت نام
  • پرداخت هزینه‌های مربوط به ثبت نام
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریزنمرات درسی

مدارک لازم برای اپلای تحصیلی کانادا

کشور کانادا هم برای اپلای تحصیلی دانشجویان به مدارکی نیاز دارد که در صورت کامل بودن آن‌ها با اپلای تحصیلی دانشجویان موافقت خواهد کرد. در صورت داشتن هرگونه عیب و نقصی با اپلای تحصیلی آن‌ها مخالفت خواهد شد. ازجمله شرایط و مدارک لازم برای اپلای تحصیلی دانشجویان کانادایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسکن شناسنامه و مدارک شخصی
  • اسکن مدارکی چون گواهی صورت حساب بانک، تعهد نامه مالی و...
  • اسکن مدارک شناسایی همراهان
  • عکس پشت نویسی شده 3 در5
  • اصل و اسکن پاسپورت
  • نامه تمکن مالی
  • بیمه نامه معتبر
  • استادی پلن قوی
  • رزومه کاری و تحصیلی
  • پذیرش از دانشگاه
  • آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریزنمرات
  • مدرک زبان معتبر
  • گواهی صورت‌حساب بانکی در چهار ماه اخیر
  • گواهی عدم سو پیشینه

تمام این مدارک باید به صورت رسمی ترجمه شده باشد.

روش اخذ ویزای تحصیلی کانادا

روش اخذ ویزای تحصیلی کانادا

با توجه به مطالب منتشر شده در وب‌سایت کن اپلای در رابطه با اخذ ویزای تحصیلی کانادا 2022: برای اخذ ویزای تحصیلی باید مدارک خود را به صورت کامل آماده کرده و مراحل اخذ ویزا را به ترتیب طی کنید. در ادامه مراحل اخذ پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی را بررسی می‌کنیم.

ابتدا باید به دنبال دانشگاه‌های معتبری باشید که در مقطع مورد نظر شما رشته‌های مورد علاقه‌تان را تدریس می‌کنند. سپس شرایط دانشگاه‌ها را بررسی کنید و ببینید از نظر شرایط کدام دانشگاه مناسب شماست یا شانس اخذ پذیرش از کدام دانشگاه برای شما بیشتر است. در مرحله دوم باید هزینه اپلیکیشن فی دانشگاه انتخابی را پرداخت کرده و تمام مدارک و مندرجاتی که دانشگاه اعلام کرده را ارسال کنید و منتظر پاسخ از دانشگاه باشید.

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه شما باید توصیه نامه یا استادی پلن بنویسید تا به افسر سفارت کانادا توضیح دهید از تحصیل در کانادا چه هدفی دارید. چرا در کشور خود به ادامه تحصیل نمی پردازید؟ به علاوه باید در توصیه نامه تاکید کنید پس از اتمام تحصیل کانادا را ترک می‌کنید. پس از تایید استادی پلن، شما استادی پرمیت یا اجازه تحصیل در کانادا را دریافت می‌کنید. در این زمان شما باید با تمامی مدارک خود از جمله تمکن مالی، سوء پیشینه، مدارک درمانی، مدارک تحصیلی و ... ویزای بازدید کننده یا eAT کانادا را دریافت کرده و وارد خاک کانادا شوید.

در مرحله پنجم با ثبت نام آنلاین و تعیین وقت سفارت، پرداخت هزینه انگشت نگاری و استادی پرمیت باید اقدام به دریافت ویزای تحصیلی و SIN Number کانادا کنید.

در این بخش یک چک لیست نهایی ساده و بسیار خلاصه از مراحل اخذ ویزای تحصیلی را برای شما آورده‌ایم

● تحقیق و انتخاب دانشگاه‌

● بررسی شرایط دانشگاه‌های معتبر

● انتخاب یک دانشگاه مناسب با شرایط خود

● تکمیل شرایط و مدارک مورد نیاز دانشگاه و ارسال آنها به دانشگاه

● پرداخت هزینه اپلیکیشن فی

● اخذ پذیرش از دانشگاه

● نوشتن استادی پلن

● دریافت استادی پرمیت

● تکمیل تمام مدارک لازم (اثبات تمکن مالی، سوئ پیشینه و ...)

● دریافت ویزای بازدید کننده یا eAT 

● سفر به کانادا

● وقت سفارت و انگشت نگاری

● دریافت ویزای تحصیلی

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم تا در رابطه با ادامه تحصیل در دانشگاه‌های فرانسوی زبان کشور کانادا مطالب جامع و کاملی را در اختیارتان قرار دهیم. مهاجرت تحصیلی به کشور دیگری ازجمله کشور کانادا، شاید به تنهایی کار سخت و دشواری باشد. بهتر است در این راه از مشاوران و کارشناسان برای افزایش شانس ورود خود به دانشگاه‌های این کشور استفاده کنید.

وب‌سایت کن اپلای یکی از بهترین وب‌سایت‌هایی است که می‌تواند شانس قبولی و اپلای تحصیلی شما را در دانشگاه‌ها و موسسات کانادا افزایش دهد. تیم کن اپلای همواره با مشاوران و کارشناسان حرفه‌ای خود تلاش می‌کند تا بهترین و مناسب‌ترین برنامه تحصیلی را پیش روی شما قرار دهد.