کابلی که برای انتقال و توزیع انرژی الکتریکی کاربرد دارد، کابل برق نامیده می‌شود. کابل برق شامل دو یا چند هادی الکتریکی است که با یک غلاف روی هم به هم می‌پیوندند. کابل‌های برق به دو صورت زمینی و هوایی طراحی و تولید می‌شوند. که نمونه‌های زمینی برای انتقال ولتاژهای فوق العاده بالا در مکان‌هایی که استفاده از خطوط هوایی غیرممکن است، مانند دریا، گذرگاه فرودگاه و غیره استفاده می‌شود.

کابل برق معمولا از سه بخش اصلی به نام هادی، دی الکتریک و غلاف تشکیل شده است. هادی موجود در کابل فراهم کننده مسیر هدایت جریان است. عایق یا دی الکتریک در برابر ولتاژ اضافه مقاومت می‌کند و هادی را از اشیاء دیگر جدا می‌کند. غلاف اجازه ورود رطوبت را نمی‌دهد و از کابل ها در برابر همه تأثیرات خارجی مانند حمله شیمیایی یا الکتروشیمیایی، نویزها، آتش سوزی و غیره محافظت می‌کند.

مس و فلز آلومینیومی به دلیل رسانایی الکتریکی بالایی که دارند، به عنوان ماده رسانای برتر در کابل‌ها استفاده می‌شوند. سیم‌های جامد یا تعدادی سیم خالی ساخته شده از مس یا آلومینیوم برای ساخت کابل برق استفاده می‌شود. رایج‌ترین دی الکتریک (عایق) مورد استفاده در کابل‌های برق کاغذ آغشته شده، لاستیک بوتیل، کابل پلی وینیل کلراید، پلی اتیلن، پلی اتیلن متقاطع است.

کابل‌های عایق کاغذ معمولا بیشتر ترجیح داده می‌شوند زیرا ظرفیت حمل فعلی آن‌ها بالا، به طور کلی قابل اعتماد و دارای طول عمر بالا است. ترکیب دی الکتریک مورد استفاده برای کابل باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • باید مقاومت عایق بالایی داشته باشد.
  • باید استحکام دی الکتریک بالایی داشته باشد.
  • این ماده باید از استحکام مکانیکی خوبی برخوردار باشد.
  • ماده دی الکتریک باید در دمای بالا کار کند.
  • باید مقاومت حرارتی پایینی داشته باشد.

کابل زمینی و شناخت آن

کابل زمینی و شناخت آن

کابل زمینی هم یک نمونه از کابل‌هایی است که توسط بسیاری از شرکت‌های تولید کننده روانه بازار می‌شوند. معمولا این مدل کابل را با توجه به ساختاری که دارند در زیر زمین نصب می‌شوند اما در خانه‌های مدرن معمولا خارج از ساختمان یک سری پنل‌های الکتریکی وجود دارد که می‌توان کابل‌های زمینی را داخل آن قرار دهند. این کابل‌ها یک محلی امن برای عبور بارهای الکتریکی خواهد بود.

اساسا زمینی که زیر پای ما قرار دارد حاوی بارهای منفی است و سپس باعث جذب بارهای مثبت می‌شوند. جذب شدن این بارهای مثبت و منفی یک امری طبیعی است و در این صورت بایستی که از کابل زمینی استفاده شود. در واقع لازم است که بارهای مثبت امنیت بیشتری داشته باشند و به صورت کنترل شده و مستقیم از زمین عبور داده شوند.

در ساختار کابل‌های زمینی غلاف، لایه عایق، هادی الکتریکی، اسکرین و نیمه هادی دیده می‌شود. اصولا از نظر سایز یا تعداد هسته و یا جنس هادی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. کابل‌های زمینی معمولا به صورتی ساخته می‌شوند که فشار، ضربه را تحمل کند و در برابر رطوبت از مقاومت بالایی برخوردار باشند. به همین دلیل در ساختار این کابل‌ها از ورق‌های فولادی و یا غلاف سربی استفاده می‌کنند.      

انواع کابل زمینی

همان گونه که قبل‌تر اشاره کردیم این کابل‌ها را با توجه به پارامترهای مختلف دسته بندی می‌کنند. از جمله این پارامترها می‌توان ساختار، سایز، تعداد هسته و... اشاره کرد.

به همین دلیل به کابل‌های تک هسته‌ای، دو هسته و سه هسته، سه و نیم هسته‌ای و یا مدل‌های آلومینیومی و مسی اشاره کرد. در ادامه انواع کابل برق زمینی را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

کابل زمینی مسی

همان گونه که از نام این کابل مشخص است هادی استفاده شده برای آن‌ها از فلز مس ساخته می‌شود. یکی از بهترین رساناهایی که برای کابل‌ها می‌توان از آن بهره برد "فلز مس" است. این فلز قیمت بسیار بیشتری نسبت به سایر فلزها دارد به همین دلیل برای موارد خاص از آن استفاده می‌کنند.

این فلزها معمولا در خطوط انتقال برق و توزیع انتقال برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های زمینی مسی معمولا تعداد رشته‌های مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به کابل‌های دو رشته، سه رشته و چهار رشته اشاره کرد.

انواع کابل مسی زمینی معمولا وزن بیشتری نسبت به کابل‌های آلومینیومی زمینی دارند و نصب آن‌ها کمی سخت‌تر است. با توجه به قیمت بالایی که این کابل‌ها دارند معمولا مورد توجه سارقان قرار می‌گیرند و در بیشتر موارد دزدیده می‌شوند. اما نصب آن‌ها به صورت زمینی احتمال دزدیده شدن آن‌ها را به حداقل و یا صفر می‌رساند.

کابل زمینی مسی

این کابل‌ها با توجه به مشخصات فنی که دارند امکان خورده شدن آن‌ها در برابر عوامل شیمیایی بسیار کم است و تلفات انرژی آن‌ها کم است.

کابل زمینی آلومینیومی

هادی استفاده شده در این کابل‌ها هم از جنس فلز آلومینیوم ساخته می‌شود. اساسا آن‌ها را داخل دیوارها و یا داخل زمین مورد استفاده  قرار می‌دهند. معمولا از کابل آلومینیومی زمینی بیشتر در مکان‌هایی استفاده می‌شوند که نباید تحریک وجود داشته باشد.

زمانی که قیمت کابل‌های مسی بیشتر شد استفاده از فلز آلومینیوم بیشتر شد و در عین حال قیمت مقرون به صرفه‌تری هم دارند. عملکرد مدل‌های آلومینیومی و مسی به یک صورت است اما قیمت و وزن کابل آلومینیومی کمتر است. با توجه به قیمت کابل‌های آلومینیومی معمولا در بیشتر کاربردها و محیط‌ها از آن استفاده می‌شود. مزیت‌های این کابل وزن سبک، خطر سرقت کم، ارزان بودن و... است.

البته این مدل کابل‌ها از معایبی هم برخوردار است یعنی تلفات انرژی در آن بیشتر است، یا اسن که احتمال آتش سوزی در آن‌ها بیشتر است. این کابل‌ها در برابر عوامل شیمیایی امکان خوردگی در آن بیشتر است بنابراین نباید در محیط‌هایی که عامل خوردنده دارند از آن استفاده کرد.

خرید کابل زمینی

در واقع خرید این کابل‌ها کار آسانی نیست و برای خرید انواع کابل زمینی بایستی که به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید؛ چرا که این فروشگاه‌ها اجناس بی‌کیفیت یا تقلبی را به فروش نمی‌رسانند. پیشنهاد می‌کنیم که فروشگاه اینترنتی پاسارگاد نوین مراجعه کنید لذا یکی از مراکز معتبر ارائه دهنده انواع سیم و کابل‌ها است.

در واقع این فروشگاه محصولات خود را از با کیفیتی فوق العاده و قیمتی بسیار مناسب به فروش می‌رسانند. قیمت‌های در نظر گرفته شده در این فروشگاه بسیار رقابتی است و در عین حال می‌توانید که در زمان و هزینه‌های اضافی مربوط به رفت و آمد خود صرفه جویی کنید.

همچنین برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می‌توانید با شماره 02133986493 تماس حاصل فرمایید.