خرید مبلمان از جمله اموری است که اگر درست انجام نشود می تواند پشیمانی به بار می آورد. چراکه شما بابت خرید آن هزینه زیادی پرداخت می کنید و اگر باب میلتان نباشد افسوس خواهید خورد. بنابراین بهتر است دقیقتر به این موضوع فکر کنید و قبل از خرید، اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنید. مبلمان منزل نقش مهمی در زیبایی دکوراسیون داخلی منزل شما دارد و باید از نظر رنگ، طرح، مدل و سایر ویژگیهای ظاهری با دکور اتاق پذیرایی شما مطابقت داشته باشد. برای آنکه در خرید مبلمان منزل حرفه ای تر عمل کنید با ادامه این مقاله همراه ما باشید.

کلیدی ترین نکات خرید مبلمان منزل

انتخاب سبک دکوراسیون داخلی منزل

دکوراسیون و چیدمان داخلی، بر اساس سبک­های گوناگونی انجام می­شود. اگر جز آن دسته از افراد هستید که به سادگی علاقه دارید و از شلوغ بودن فضا بیزار هستید، سبک مدرن را انتخاب کنید. اگر علاقه‌مند به چیدمان اروپایی و قرن هفتم هستید که ظاهری اشرافی به خانه خود ببخشید، سبک کلاسیک برای شما مناسب خواهد بود.

اگر می­خواهید خانه­ای جذاب و دوست داشتنی داشته باشید که در چیدمان آن اختیار عمل بیشتری داشته و در عین حال به لوازم کوچک و ساده توجه دارید، مینیمال را برگزینید. به سلایق و خواسته خود احترام بگذارید و سبکی که علاقه­مند به آن هستید را انتخاب کنید؛ چرا که باید مبلمانی متناسب با آن سبک را خریداری نمایید.

به ابعاد و اندازه ها توجه کنید

اینکه بدون مشخص کردن ابعاد مبلمان مورد نظر خود، جهت خرید مبل روانه بازار شوید یک اشتباه محض است. شاید در نگاه اول ساده بنظر برسد، اما شما باید بدانید با توجه به متراژ سالن خود، به چه تعداد مبلی با چه ابعادی نیاز دارید. مبل شما باید از دیوار فاصله داشته و از طرفی نباید انقدر بزرگ باشد که به وسط سالن برسد. اگر قرار است مبلی را در مقابل دیواری قرار دهید نباید طول آن بیشتر از دیوار باشد. تمامی این نکات کوچک هستند که در کنار یکدیگر زیبایی و جذابیت مبلمان خانه شما را به نمایش می­گذارند. به همین دلیل نباید از جزئیات غافل شوید.

به ابعاد و اندازه ها توجه کنید

تناسب رنگ مبل متناسب با تم دکوراسیون داخلی

تنوع مبل در بازار به اندازه­ای زیاد است که با یکبار بازار رفتن نمی­توانید مبل مورد پسند خود را انتخاب کنید. در بین هزاران طرح و رنگ گوناگون که وجود دارد، باید یک سری فیلترهایی برای انتخاب داشته باشید که اصلی ترین آن رنگ مبل است. شاید هنوز نمی­دانید دقیقا چه رنگی را می­خواهید، اما می­توانید حداقل تیره و روشن بودن آن را انتخاب کنید. در زمان انتخاب رنگ مبل به یک سری نکات توجه کنید که عبارتند از:

  1. اگر دیوارهای روشن دارید، بهتر است با رعایت تضاد، مبل خود را در رنگ­های تیره انتخاب کنید.
  2. اگر فرزند کوچک دارید و یا می­خواهید رنگ مبلتان لکه­ها را نشان ندهد، برعکس تصور عام، به سراغ رنگ­های روش بروید. خرید مبل با رنگ تیره باعث می­شود که لکه­ها حتی گرد و غبار روی مبل نیز بسیار به چشم آید.
  3. می­توانید از ترکیب چند رنگ برای مبلمان استفاده کنید که تنوع جذابی هم برای شما داشته باشد.

نقش کوسن را دست کم نگیرید

در زمان خرید مبل، بهتر است کوسن آن را نیز خریداری کنید. خبر خوب در ارتباط با کوسن­ها این است که تنوع بسیار زیادی دارند و همین امر نیز باعث شده است تا برای هر مبلمانی بتوانید از آن استفاده کنید. مبل شما در هر شکل، طرح و رنگی که باشد، می­توانید کوسن متناسب با آن را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید.

نقش کوسن را دست کم نگیرید

در زمان خرید کوسن، به نقش آن در دکوراسیون توجه کنید و رنگ و طرحی متناسب با مبلمان و چیدمان خود انتخاب کنید. البته قرار دادن تعداد کوسن روی مبل­ها نیز بسیار حائز اهمیت است. برای مبل­های راحتی می­توانید از یک تا هر تعدادی که بخواهید استفاده کنید. اما برای مبل­های سلطنتی وجود یک کوسن آن هم در ابعاد کوچک کفایت می­کند.

اگر رنگ مبل شما بعد از خرید با دکوراسیون هماهنگی نداشت، نگران نباشید. به سراغ کوسن بروید و نقش کوسن در دکوراسیون را دست کم نگیرید. با استفاده از انواع کوسن روی مبل­ها با طرح و رنگ مختلف می­توانید هارمونی مد نظر خود را در دکوراسیون به ارمغان آورید.

مبل را به تعداد مورد نیاز بخرید

درست است که همه ما به وجود مبل در خانه نیاز داریم، اما باید به تعداد مناسب آن را تهیه کنید. ست­های مختلف هفت نفره، نه نفره، دوازده نفره و... مبل وجود دارد. انتخاب آن بستگی به نظر شما دارد. اگر سالن کوچکی دارید، بی شک تعداد کمی از مبل می­تواند جلوه آن را کامل و شیک کند. استفاده زیاد از مبل هم باعث می‌شود که محیط شلوغ­تر و خفه­تر بنظر برسد و فارغ  از آن فضای زیادی را اشغال نماید.

شما می­توانید با حداقل تعداد، دکوراسیون خود را تکمیل کنید. بهتر است از یک کاناپه و چند مبل تک نفره برای نشیمن استفاده کنید. ست­های کامل برای استفاده روزمره مناسب نیستند. البته در انتخاب تعداد مبل­ها، تعداد اعضای خانواده نیز مهم است و باید به این نکته هم توجه کنید.

میز متناسب با مبل تهیه کنید

زمانی که مبل خود را انتخاب کردید و تصمیم نهایی بابت خرید مبل را گرفتید، بهتر است میز جلو مبلی را نیز انتخاب کنید تا با یکدیگر ست و هماهنگ شود. نیاز نیست برای هر مبل یک میز داشته باشید. میزهای عسلی بهترین گزینه هستند. چرا که در گوشه­ای از سالن جا خوش می­کنند و صرفا در مواقع مورد نیاز می­توانید به سراغ آن­ها بروید.

کیفیت شرط اصلی برای خرید مبل

این شرط را الویت قرار بدهید. تفاوتی ندارد مبل را برای نشیمن می­خواهید و یا سالن پذیرای یا حتی اتاق کار، در هر صورت شما باید مبلمانی با کیفیت بالا خریداری کنید که بتواند نیاز شما را تا مدت زمان طولانی رفع نماید. برای اینکه از کیفیت مبل مطمئن شوید به متریال آن توجه کنید. اینکه فلزی است و یا چوب، پارچه ضخیم و بادوام دارد و یا نازک، ابر آن فشرده شده است یا خیر و... همه و همه در کیفیت نهایی مبل شما موثر هستند. البته که نحوه استفاده و نگهداری شما نیز در ماندگاری آن بی تاثیر نمی­باشد.

کیفیت شرط اصلی برای خرید مبل

جمع بندی

در این مقاله درباره مهمترین نکات خرید مبلمان منزل مطالبی گفته شد. امیدواریم توانسته باشیم راهنمای مناسبی برای خرید مبلمان در اختیار شما قرار دهیم. حال می توانید با خرید مبلمان زیبا و کاربردی از دکوراسیون منزل خود لذت ببرید.