روزنامه شیکاگو تریبون در یادداشتی درباره نتایج خروج یک‌جانبه دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نوشت که این اقدام ترامپ نه تنها موجب محدودیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نشد، بلکه سبب شد تا سرعت توسعه برنامه هسته‌ای این کشور در مقایسه با زمانی که تعهدات خود ذیل برجام را به‌طور کامل اجرا می‌کرد، افزایش قابل توجهی پیدا کند.

برجام

رهبری و پدیده «نفوذ»/ معمای یهودیان مخفی مشهد/ ابتذال سازی در مورد «نفوذ سیاسی پسابرجام»

این نشریه در ادامه با اشاره به اینکه “ایران برخلاف پیش‌بینی منتقدان توافق هسته‌ای، همان‌طور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تائید کرده بود به تعهدات خود پایبند بود و دولت ترامپ نتوانست حتی یک‌ مورد نقض توافق از سوی ایران بیاید اما پس از خروج یک‌جانبه واشنگتن، تهران نیز به تدریج اجرای تعهدات هسته‌ای خود را کاهش داد؛ غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داد، بازرسان بین‌المللی را از دسترسی به فیلم‌های نظارتی محروم و سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات خود نصب کرد.

شیکاگو تریبون با تاکید بر اینکه “این چیزی نبود که ترامپ وعده آن را داده بود” افزود: رئیس‌جمهور ترامپ تنها سیاستی را اتخاذ نکرد که به شکست منجر می‌شود، بلکه او مانع هرگونه اصلاح توسط جانشین خود شد. در وهله اول، اقدام ترامپ باعث شد که ایران از دستیابی به هرگونه توافقی با واشنگتن شد دلسرد شود و آن‌ها از خود پرسیدند که “چرا باید با شرایط یک رئیس‌جمهور موافقت کنیم، درحالی‌که این احتمال وجود دارد که رئیس‌جمهور بعدی آن را پاره کند؟”.

کنایه زدن دردسرآمیز کارشناس هواشناسی بخاطر متلک انداختن به برجام

در ادامه این یادداشت آمده است: ترامپ همچنین راه دیگری برای جلوگیری از احیای توافق ایجاد کرد. یک سال پس از خروج او، دولت وی تصمیم گرفت که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار دهد که موجب اعمال تحریم‌های خاصی می ‌شود که پیشتر برای گروه‌های غیردولتی طراحی شده بود.

این نشریه آمریکایی همچنین نوشت: در حال حاضر این، اصلی‌ترین مانع حصول توافق در وین است، چراکه تهران اصرار دارد نام سپاه پاسداران از این فهرست حذف شود. اما دولت بایدن تاکنون تمایلی به لغو این اقدام نشان نداده است. ظاهراً نمی‌خواهد به جمهوری‌خواهان این فرصت را بدهد که ادعا کنند او نسبت به تروریسم از خود نرمش نشان می‌دهد.

شیکاگو تریبون تصریح کرد: اما جورج دبلیو بوش (رئیس جمهور اسبق آمریکا) که هرگز متهم به نرمش در قبال تروریسم نشده بود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به‌عنوان یک گروه تروریستی اعلام نکرد زیرا دلیل قانع‌کننده‌ای برای این کار وجود نداشت.

همچنین در پایان این یادداشت آمده است: جو بایدن نباید اجازه دهد که این اختلاف مانع از احیای توافقی شود که از تبدیل شدن یک دشمن قدیمی به یک قدرت هسته‌ای جلوگیری می‌کند.

حتمی بودن مذاکره مجدد بر سربرجام از سوی آمریکا/ ارتباطات مشکوک یک گروه از داخل ایران با تیم ترامپ