در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد آمده است: اوکراین تحت شدیدترین حملات موشکی فدراسیون روسیه از هفته‌ها گذشته قرار گرفته است. اتحادیه اروپا ادامه گلوله باران بی‌رویه و غیرقانونی غیرنظامیان و زیرساخت‌های اوکراین توسط نیروهای مسلح روسیه را محکوم می‌کند.

حمله روسیه به اوکراین

دست رد اتحادیه اروپا به درخواست برگزیتی انگلیس

این بیانیه می‌افزاید که شهرهای بزرگ، از جمله خارکف، همچنان به طور بی رویه مورد حمله قرار می‌گیرند و باعث تخریب زندگی غیرنظامیان و زیرساخت‌ها شده است. حملات به لویو و دیگر شهرهای غرب اوکراین نشان می‌دهد که هیچ بخشی از کشور از حمله بی‌معنای کرملین در امان نیست.

در ادامه بیانیه یادشده آمده است: اتحادیه اروپا فعالانه از کار دیوان کیفری بین المللی و اقداماتی برای اطمینان از پاسخگویی در مورد نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین المللی حمایت می‌کند. زیرا هیچ مصونیتی برای جنایات جنگی وجود ندارد.

اتحادیه اروپا در این بیانیه از روسیه خواست تا فورا و بدون قید و شرط خصومت‌ها را متوقف کند و تمام نیروها و تجهیزات نظامی خود را از اوکراین خارج کند.

تلاش اتحادیه اروپا برای اجرای برجام

بیش از یک ماه از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین می‌گذرد؛ سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است. 

تنش‌های مرزی میان روسیه و اوکراین به تازگی به دنبال افزایش تحرکات نظامی مسکو در حالی با فشار و نفوذ غرب تشدید شده که کاخ کرملین بارها اعلام کرده است که فعالیت‌هایش در مسیر تامین امنیت ملی روسیه و در خاک این کشور بوده و تهدیدی برای هیچ کشوری محسوب نمی‌شود. 

اما غرب به سرکردگی آمریکا از این فرصت استفاده کرده و شدیدترین فشارها و تبلیغات روانی را علیه روسیه به راه انداخته است.

بیانیه اتحادیه اروپا درباره سفر موگرینی به تهران