جانسون نخستین رهبر انگلیس است که به دلیل نقض قانون جریمه شده و تلاش‌های او طی هفته گذشته برای عادی جلوه دادن شرایط چندان کارگر نبوده است. جانسون به دلیل برگزاری جشن تولد در ساختمان دفتر نخست وزیری و نقض محدودیت‌های کرونایی که از آن به عنوان پارتی‌گیت یاد می‌شود، ۵۰ پوند جریمه شده است. اما گفته می‌شود که دست کم پنج جریمه دیگر در همین رابطه در راه است که در قیاس با مراسم پارتی‌گیت از اهمیت بالاتری برخوردار هستند.

جانسون

دستگیری جانسون به اتهام رابطه جنسی با دختر ۱۵ ساله

لرد پیتر هنسی یک تاریخ‌شناس برجسته انگلیسی می‌گویند: ما در شدیدترین بحران قانون اساسی با یک نخست‌وزیر مواجه هستیم. وی در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی افزود؛ زمانی که بوریس جانسون از سوی پلیس جریمه شد، او در دفتر خاطرات خود اینگونه نوشته است «سه‌شنبه ۱۲ آوریل ۲۰۲۲ برای همیشه به‌عنوان یک روز تاریک برای عموم مردم و در عرصه سیاست در خاطره خواهد ماند».

این تاریخ شناسی انگلیسی با بیان اینکه بوریس جانسون به یک افتضاح بزرگ در عصر معاصر تبدیل شده است افزود: نخست وزیر جایگاه خود را در تاریخ بریتانیا به عنوان اولین رهبر قانون شکن تثبیت کرده است.

هنسی ادامه داد که جانسون موقعیت خود را به "زمین بازی ماجراجویی برای غرور خودشیفته" تبدیل کرده است. وی نخست‌وزیرانگلیس را متهم کرد که «قانون را زیر پا گذاشته، پارلمان را گمراه کرده و در واقع قوانین وزارتی را پاره کرده است» در حالی که «باید نگهبان قانون باشد».

انتظار می رود که نخست وزیر انگلیس فردا (سه‌شنبه) پس از پایان تعطیلات عید پاک و بازگشایی پارلمان، از سوی نمایندگان مجلس تحت فشار قرار گیرد. احزاب مخالف او را به گمراه کردن مجلس عوام متهم کرده و خواستار کناره‌گیری او از قدرت هستند.

جانسون ضمن عذرخواهی از مردم گفته که حاضر به کناره‌گیری از قدرت نیست. اما لرد هنسی می‌گوید که تصمیم نخست وزیر در این زمینه نشان دهنده "بی احترامی کامل و مطلق او نسبت به کنوانسیون های قانون اساسی" است.

این تاریخ شناس برجسته انگلیسی تصریح کرد که بوریس جانسون بدون شک یک رهبر «سرکش» است که شایسته رهبری کشور، حکومت بر مردم و عضویت در پارلمان نیست. وی افزود: «نمی‌توانم روزی را به یاد بیاورم که نسبت به نقض قانون بیشتر ترسیده باشم.» لرد هنسی هشدار داد که اگر جانسون از مقام خود کناره‌گیری نکند و خود را در قبال قانون مستثنی بداند، کشور دچار هرج و مرج می‌شود.

بر اساس این گزارش، احزاب سیاسی مخالف دولت برای اعمال فشار بر جانسون دو گزینه دارند. اینکه از کمیته انضباطی پارلمان بخواهند که درباره تخلفات نخست وزیر تحقیق یا رای عدم اعتماد به نخست وزیر برگزار کنند.

«کارولین لوکاس» نماینده حزب سبز انگلیس، در نامه ای به لیندزی هویل، رئیس مجلس عوام، از او خواسته است که روند تحقیقات پارلمانی درمورد تخلفات نخست وزیر را آغاز کند. این روند علاوه بر جانسون، اعضای دولت و هم حزبی‌های مدافع او را نیز تحت فشار قرار می‌دهد.

وقتی تجربه عبید الله‌ها و جانسون‌ها به کتاب‌های تبلیغاتی و بازاریابی راه پیدا کرد/ روحانی چگونه رقیب هراسی می کند؟

این درحالیست که نتایج آخرین نظرسنجی صورت گرفته نشان می دهد که تقریبا دو سوم بریتانیایی ها معتقدند که اگر تخلفات بیشتر بوریس جانسون در زمینه نقض محدودیت‌های کرونایی محرز شود باید از مقام خود کناره‌گیری کند.

بر اساس نظرسنجی موسسه معتبر یوگاو اگر نخست وزیر دوباره جریمه شود، ۶۳ درصد از مردم بر این باورند که او باید استعفا دهد. حتی ۳۶ درصد از کسانی که در انتخابات سال ۲۰۱۹ به محافظه‌کاران رأی دادند، فکر می‌کنند که جانسون در صورت دریافت جریمه‌های بیشتر باید استعفا دهد.

حتی در میان کسانی که فکر نمی کنند جانسون باید استعفا دهد، دلسوزی چندانی برای نخست وزیر وجود ندارد. تنها ۱۴ درصد از بریتانیایی‌ها توجیه بوریس جانسون را درباره برگزاری مراسم پارتی‌گیت می‌پذیرند. اما ۷۶ درصد بر این باروند که او حقیقت را نمی‌گوید.

دیروز نشریه ساندی تایمز گزارش داد که علاوه بر ماجرای جشن تولد جانسون یا همان پارتی‌گیت، او نوامبر گذشته در مراسم تودیع مدیر روابط عمومی دفتر نخست وزیری در اوج محدودیت‌های کرونایی شرکت کرده است. سخنگوی نخست وزیر در واکنش به این خبر گفته جانسون مشارکت چندانی در این مراسم نداشته است؛ اما ساندی تایمز فاش کرد که او علاوه بر ایراد سخنرانی، سرگرم گعده با مهمانان و ریختن نوشیدنی برای خود و دیگران بوده است.

گرگ هندز، وزیر انرژی انگلیس می‌گوید که جانسون فردا درباره ماجرای پارتی گیت نظرات خود را در پارلمان ارائه خواهد داد. او در پاسخ به این سوال که اگر در روزهای آینده تصاویری از نخست وزیر در حال ریختن نوشیدنی در یک مهمانی منتشر شود، استعفا خواهد داد گفت که او به شدت از جانسون حمایت می کند.

به هر روی، فشارها علیه جانسون روز به روز در حال افزایش و محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار رو به کاهش است. اگر جانسون نتواند توازن اعتماد هم‌حزبی‌های خود و افکار عمومی را حفظ کند، برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه‌های آینده، دور از انتظار نخواهد بود.

جانسون: باید از دست نظام سوریه خلاص شویم