در بحبوحه مناقشه مسکو و کی یف، ننایج موسسات نظرسنجی مستقل نشان می دهد که رتبه محبوبیت رئیس جمهور فدراسیون روسیه از آغاز این جنگ افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از موسسه نظرسنجی ویتزیوم(VTsIOM) محبوبیت رئیس جمهور روسیه در بحبوحه عملیات ویژه در اوکراین همچنان در حال افزایش است و  حدود ۸۰ درصد از روس ها کار رئیس جمهورشان را تایید می کنند.

پوتین

تفریح کودکانه سردار ازمون در روسیه! +عکس

نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که اقدام ولادیمیر پوتین در حال حاضر مورد تایید حدود ۸۰ درصد روس‌ها است، در اولین روزهای عملیات نظامی ویژه فدراسیون روسیه در اوکراین، میزان رضایت در سطح ۷۰.۴ درصد بود، دو هفته بعد از آن. ۷۷.۲ درصد و  هم اکنون تقریبا  ۸۰ درصد است.

نظرسنجی انجام شده توسط مرکز لوادا (که به عنوان یک موسسه خارجی در فدراسیون روسیه شناخته می شود) نیز نشان داد که رتبه پوتین از ۶۳ به ۸۳ درصد رسیده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. وی سه روز پس از آن (۵ اسفند) آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد. همزمان با تشدید درگیری ها، مذاکرات دو طرف نیز برای حل مناقشه آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

سه شرط روسیه برای پایان دادن به حمله در اوکراین

سخنگوی کرملین اعلام کرد که روسیه به اوکراین اطلاع داده است که اگر کی‌یف شرایط مسکو را بپذیرد، «هر لحظه» ممکن است به عملیات نظامی خود پایان دهد.

تهمینه میلانی به روسیه می‌رود!

«دیمیتری پسکوف» در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت که روسیه از اوکراین می‌خواهد تا فعالیت‌های نظامی خود را متوقف کند.

پسکوف در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که روسیه از اوکراین می‌خواهد تا فعالیت‌های نظامی خود را متوقف کند، حاکمیت روسیه بر کریمه و استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسد.

سخنگوی کرملین افزود: «آنها باید اصلاحاتی را در قانون اساسی خود ایجاد کنند که بر اساس آن اوکراین از هرگونه آرزوی عضویت در هر ائتلافی چشم پوشی می‌کند».

پسکوف افزود که مسکو همچنین به نمایندگان اوکراین گفته است که «آنها باید به رسمیت بشناسند که کریمه سرزمین روسیه است و همچنین باید (جمهوری‌های) دونتسک و لوهانسک را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت بشناسند»

کی یف ۲۹ مارس(۹ فروردین) در استانبول در مذاکرات مستقیم با مسکو پیشنهاداتی را ارائه کرد که بر اساس آن روسیه نباید با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا مخالفت کند. به گفته ولادیمیر مدینسکی، دستیار رئیس جمهور روسیه و رئیس هیأت روسیه در مذاکرات با اوکراین، «پیشنهادات اوکراین مدنظر دارد که فدراسیون روسیه با تلاش اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا مخالفت نخواهد کرد.» مدینسکی این اظهارات را در پایان دور اخیر مذاکرات بین روسیه و اکراین که این بار در ترکیه برگزار شد، بیان کرد.

اوکراین به عنوان همسایه غربی روسیه به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو بوده که هر دو این اقدامات مورد مخالفت مسکو قرار گرفت. ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه عضویت احتمالی اوکراین در ناتو را به عنوان تهاجم این ائتلاف نظامی به مسکو می داند.

سفر سالار عقیلی و خانواده به روسیه + عکس