تا برگزاری بیست و دومین دوره جام جهانی فوتبال تنها چند ماه مانده است. قرار است این رویداد بزرگ اقتصادی-ورزشی از تاریخ ۳۰ آبان‌ تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱ در همسایگی ایران یعنی کشور قطر برگزار شود. رویداد بزرگی که هر چند به ظاهر یک جشنواره ورزشی قلمداد می‌شود اما در حقیقت، همواره این جنبه اقتصادی جام جهانی‌ بوده است که کشورهای جهان را به برگزاری چنین مراسم پرهزینه‌ای ترغیب می‌کند. در این میان، همسایگی ایران با قطر و وسعت کوچک این کشور، فرصت‌های اقتصادی متفاوتی را برای ایران در خود نهفته دارد که توجه به زوایا و تنوع آن می‌تواند سود خوبی را از این جشنواره نصیب ایران کند. در همین زمینه وزیر راه و شهرسازی از توافقات جدید بین ایران و قطر بعد از بازدید روزهای گذشته وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر از امکانات کیش خبر داد. رستم قاسمی با بیان این که در این سفر از زیرساخت‌های متعدد گردشگری، هتلی و پروازی کیش بازدید شد، افزود: «استان‌های ساحلی بوشهر، خوزستان، هرمزگان و استان‌های گردشگری دیگری همچون فارس آماده مشارکت در زمان برگزاری جام جهانی هستند.» همچنین روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر تدوین یک‌هفته‌ای برنامه جامع همکاری‌های ایران و قطر، اعلام کرد که ایران خود را برای ورود گردشگران خارجی و تماشاچیان فوتبال ۲۰۲۲ قطر آماده می‌کند و این فرصتی برای فعال شدن بخش خصوصی در صنعت گردشگری است. در ادامه ضمن بررسی درآمد کشورهای میزبان از جام جهانی از درآمدهای احتمالی کشورمان از این جام جهانی نوشته ایم.

جام جهانی قطر

جزئیات برگزاری جام جهانی قطر در زمستان

درآمد کشورها از جام جهانی

نگاهی به درآمد کشورهای میزبان از برگزاری جام جهانی نشان می‌دهد این کشورها، میلیاردها دلار از برگزاری این جام سود برده‌اند و همچنین بر اساس گزارش دیلی میل رصد دو سال بعد کشورهای میزبان هم نشان می‌دهد،  صنعت گردشگری شش کشور میزبانِ مسابقات جام جهانی هرچند با فراز و فرودهای مختلف همراه بوده اما در نهایت با رشد گردشگری همراه بوده است.

1- سال2006 با برپایی مسابقات جام جهانی درآلمان، سه میلیون و 100هزار بلیت فروخته شد که با احتساب دیگر خدمات گردشگری و فعالیت‌های اقتصادی، بیش از ۶ میلیارد دلار سود نصیب آلمان کرد.

2-  آفریقای جنوبی هم سال2010 با میزبانی از مسابقات جام جهانی، سه و نیم میلیارد دلار سود کرد. مسابقاتی که با استقبال حدود 300 هزار گردشگر خارجی از این کشور همراه شد.

3- برگزاری مسابقات جام جهانی 2014 در برزیل هم اگرچه به دلیل افزایش هزینه‌های حمل و نقل و تورم، با اعتراض‌های مردمی همراه شد، در نهایت شهرهای میزبان مسابقات با جذب 800 هزار گردشگر خارجی 6 میلیارد و 700 میلیون دلار درآمدزایی کردند.

4- روسیه نیز باجذب 600 هزار مسافرخارجی همزمان با برپایی مسابقات جام جهانی 2018 به هشت میلیارد دلار سود رسید.

5-  امسال هم پیش بینی‌ها از ورود جمعیتی، حتی بیشتر ازجمعیت 2 میلیون و 600 هزار نفری قطر به ورزشگاه‌های این کشور حکایت می‌کند؛ طبق گزارش‌ها در جام جهانی 2018 روسیه هر نفر در طول سفر حدود پنج هزار دلار هزینه کرده بود که در جام جهانی 2022 قطر این مبلغ به شش هزار دلار می‌رسد. حالا با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم که قطر تنها از مسافرانی که برای دیدن این بازی‌ها به این کشور مسافرت می‌کنند، حدود 15 میلیارد و 600 میلیون دلار درآمد خواهد داشت.

درآمد احتمالی کشور از جام جهانی قطر

با توجه به این که قطر کمتر از سه میلیون نفر جمعیت دارد، به طورقطع نمی‌تواند از جمعیت 2.6 میلیون نفری مسافرانی که برای دیدن بازی‌ها به این کشور سفر می‌کنند پذیرایی کند و به همین دلیل باید از ظرفیت‌های کشورهای همسایه هم کمک بگیرد.  به گزارش صداوسیما،برخی کارشناسان بر این باورند با مقایسه هزینه‌های اقامت، تغذیه، حمل ونقل و خدمات پزشکی، کسب سهم 10 درصدی ایران از این بازار خیلی دور از انتظارنیست. سهمی که اگر محقق شود، منجر به رشد اقتصادی و گردشگری ایران نیز خواهد شد و درآمد 1.5 میلیارد دلاری برای کشورمان به همراه خواهد داشت.

جذابیت‌های ایران برای گردشگران و طرفداران فوتبال

جزیره کیش به‌عنوان نماد گردشگری ایران در آب‌های خلیج فارس، بهترین گزینه برای مشارکت گردشگری در روزهای جام جهانی‌ است. در ادامه به بخشی از مزیت‌ها و جذابیت‌هایی که کیش می‌تواند برای طرفداران جام جهانی داشته باشد پرداخته ایم.

رسوایی‌ جدید در پرونده جام جهانی قطر

1- فاصله هوایی 275 کیلومتری

در کمتر از 40 دقیقه می‌توان از طریق هوایی از کیش به دوحه رسید. البته از طریق دریا هم می‌شود از کیش به قطر رفت. در ضمن کیش از نظر آب و هوایی شرایطی بسیار شبیه قطر دارد که می‌تواند به عنوان کمپ تیم‌های ملی کشورهای شرکت کننده در جام جهانی هم انتخاب شود که طبق شنیده‌ها 2 کشور ممکن است قرارداد اردوی تیم شان را برای حضور در کیش نهایی کنند.

2- نبود نیاز به روادید

یکی دیگر از مزیت‌های کیش این است که در مناطق آزاد لغو روادید داریم و مسافران برای هر سفری نیاز به گرفتن روادید ندارند. وزارت امور خارجه هم به‌منظور تشویق اتباع خارجی شرکت‌کننده در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برای حضور در ایران، پیشنهادی داد که به موجب آن اتباع کشورهایی که تیم‌های فوتبال آنان موفق به صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر شده است، می‌توانند درخواست روادید رایگان کنند. کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس و کانادا هم از طریق درخواست قبلی و انجام بررسی‌های لازم خواهد بود.

3- هزینه اقامت و خوراک کمتر از قطر

بهترین هتل‌ها در جزیره کیش حدود شبی بین 30 تا 100 دلار است در حالی است که کف قیمت در قطر و امارات برای هتل‌های متوسط از شبی 500 دلار شروع می‌شود و تا شبی 2100 دلار هم می‌رسد. درباره غذا هم به همین نحو است.

4- هزینه‌های درمانی پایین

یکی دیگر از مزیت‌های کشورمان حضور پزشکان بنام در عرصه بین‌المللی است و همچنین پایین بودن تعرفه‌های درمان نسبت به کشورهای دیگر که می‌تواند باعث جذب گردشگرانی باشد که می‌خواهند بعد از دیدن بازی‌های جام جهانی به بیماری‌های خود هم رسیدگی کنند.

جام جهانی قطری‌ها از اتهام فساد تبرئه شد

درآمد احتمالی ایران از جام جهانی

با توجه به مزیت‌های کشورمان در صورت تبلیغات و دیپلماسی قوی به گزارش صداوسیما،کارشناسان معتقدند با استفاده از ظرفیت‌هایی مثل اقامت، تغذیه، حمل ونقل و خدمات پزشکی  به جذب 10 درصدی درآمد از  گردشگران جام‌جهانی می‌توان امیدوار بود که این میزان حدود 1.5 میلیارد دلار خواهد بود. به جز گردشگران جام جهانی می‌توان از این ظرفیت ایجاد شده برای جذب گردشگر سلامت و گردشگران طبیعت برای روزها و سال‌های بعد هم استفاده کرد. در کنار این گونه موارد در جابه جایی هوایی و دریایی مسافران به قطر و همچنین تامین بخشی از محصولات غذایی مورد نیاز قطر در طول برگزاری جام جهانی برای کشور درآمدزایی ایجاد کرد که  البته همه این‌ها نیاز به یک دیپلماسی قوی و تبلیغات درست دارد که به نظر می‌رسد بخشی از آن در حال تحقق است.