این مقام ها، هدف از دیپلماسی غذایی را رویارویی با ادعاهای روسیه در باره تاثیر منفی تحریم ها در پی جنگ اوکراین عنوان می کنند. به گفته یک دیپلمات اتحادیه اروپا؛ ناامنی غذایی موجب نارضایتی و خشم در کشورهای آسیب پذیر این مناطق جهان می شود، در حالی که مسکو این بحران را پیامد اعمال تحریم های غرب بر روسیه وانمود می کند که تهدید بالقوه ای برای نفوذ این نهاد به شمار می رود و بنابراین باید با دیپلماسی غذایی و روایت های متقابل، با این پدیده برخورد کند.  

دیپلماسی غذایی اروپا

علت جنگ روسیه و اوکراین

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه چندی پیش گفته بود که تحریم های غرب علیه کشورش، بحران غذایی و افزایش فزاینده بهای انرژی در جهان را تشدید کرده است.  

 کشورهای همسایه اتحادیه اروپا به ویژه مصر و لبنان که تا اندازه زیادی به گندم و کود وارداتی از اوکراین و روسیه وابستگی دارندد، در پی افت عرضه از هنگام آغاز "عملیات ویژه نظامی" روسیه در اوکراین، با جهش قیمت ها روبرو شده اند.

اتحادیه اروپا با ۲۷ عضو که در پی افزایش تلاش های بین المللی برای مهار تاثیرهای منفی این کمبودهاست، قصد دارد به همراه برنامه غذای سازمان ملل متحد، ابتکارهای تازه ای اعلام کند.

 مقام های اتحادیه اروپا می گویند: دیپلمات های فرانسه، برنامه ایجاد سازوکار توزیع مواد غذایی در جهان را برای کشورهای فقیرتر و محروم تر بررسی می کند و مجارستان پیشنهاد افزایش تولید محصولات کشاورزی این نهاد را با ایجاد تغییراتی در اهداف اقلیمی آن، مطرح کرده است.  

ادعای جدید آمریکا درباره روسیه و اوکراین

سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد "فائو" نیز اعلان کرده که پرداخت تسهیلات مالی برای واردات مواد غذایی را بررسی می کند.  

اتحادیه اروپا با هدف حمایت مالی از آسیب پذیرترین کشورها، چندی پیش اعلان کرد که ۲۲۵ میلون یورو (۲۴۴ میلیون دلار) کمک به کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه پرداخت می کند که نزدیک به نیمی از ان در اختیار مصر قرار داده خواهد شد و از بقیه این مبلغ نیز هر یک از کشورهای لبنان، اردن، تونس، مغرب و سرزمین های فلسطینی میان ۱۵ میلیون تا ۲۵ میلیون یورو دریافت خواهند کرد.

 مقام های اتحادیه اروپا افزودند: مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو به عنوان حمایت کشاورزی به کشورهای غرب بالکان پرداخت خواهد شد که بخشی از کمک مالی عادی این نهاد به کشورهای این منطقه به شمار می رود.  

جنگ اوکراین که در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) با حمله همه جانبه نیروهای نظامی روسیه به اوکراین آغاز شده، پیامدهای منطقه ای و بین المللی بسیاری داشته که شامل اعمال محدودیت ها و تحریم های گسترده غرب علیه روسیه می شود. 

نتیجه مذاکره روسیه و اوکراین چه شد؟