پارکت نوعی پارکت چوبی است که روی آن با موکت با تکه های چوب سخت صیقلی پوشیده شده است. پارکت در انواع و طرح های مختلف در بازار موجود است که هر فردی با هر سلیقه ای می تواند ظاهر مورد نظر را پیدا کند.

خرید پارکت از میلانی ست

پارکت چوبی یا پارکت چوبی مربوط به اواخر قرن 1600 و فرانسه است. این نوع پارکت در مدت کوتاهی گسترش یافت که به یکی از اصلی ترین پوشش های کف در بسیاری از کشورهای اروپایی و سپس در سراسر جهان تبدیل شد.

خرید پارکت

انواع پارکت

انواع مختلفی از پارکت در بازار تولید می شود:

پارکت چوب یک تکه

این نوع پارکت 100% از تک چوب ساخته شده و به وسیله شیار و دندانه به هم متصل می شود. معمولاً با کمک میخ و چسب روی کف اتاق نصب می شوند و هرگز شناور نمی شوند. در روش شناور، پارکت به طور کامل به کف اتاق چسبانده نمی شود.

ضخامت پارکت یک قسمتی معمولا بین 12 تا 23 میلی متر است. این درختان بادوام ترین، با کیفیت ترین و گران ترین هستند. پس از مدتی استفاده از آنها ممکن است کمی رنگ و رو رفته به نظر برسند اما قدرت خود را از دست نمی دهند. پوشش مجدد پارکت می تواند ظاهری جدید و تازه به آن ببخشد. برخی از قطعات پارکت چوب یک تکه می توانند تا 100 سال عمر کنند.

از مزایای پارکت چوبی یک تکه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فواید:

  • آنها را می توان به طور مکرر سمباده زد و صیقل داد و برای چندین دهه دست نخورده نگه داشت. بنابراین زمانی که روی آن ها خط و خش می بینید یا می خواهید رنگ آن ها را تغییر دهید، به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. به همین دلیل اکثر افراد از این نوع پارکت برای نشیمن و اتاق کودک و به طور کلی مکان های پر جمعیت استفاده می کنند.
  • اگر مدل های دیگری از پارکت چوبی در خانه دارید، به راحتی می توانید پارکت یک تکه را از نظر ضخامت و رنگ مقایسه کنید.
  • ترمیم پارکت های یک تکه راحت تر است، به خصوص اگر خیس باشند یا لکه هایی روی آن ها وجود داشته باشد. علاوه بر این کار با این نوع پارکت و نصب آن آسانتر و بدون دردسر است.
  • این نوع پارکت به دلیل پرطرفدار بودن و فروش بالایی نسبت به سایر پارکت ها ارزانتر است.
  • پارکت در یک قسمت به صورت صیقلی و درمان نشده یافت می شود. به همین دلیل اگر در قسمتی از خانه خود نوعی پارکت دارید می توانید پارکت خام بخرید و مانند سایر پارکت های منزل خود هزینه آن را بپردازید.
  • اگر بخواهید این نوع پارکت را به عنوان پارکت دست دوم بفروشید، قطعا خریدار مناسبی پیدا خواهید کرد.

پارکت چوب یک تکه

معایب:

  • این نوع پارکت در برابر رطوبت و به اصطلاح شکم خیلی سریع باد می شود. باید با چسب یا میخ کاملاً به زمین چسبانده شود تا حرکت کمتری داشته باشد.
  • این نوع پارکت را نمی توان در مکان های مجهز به سیستم گرمایش تابشی روی زمین نصب کرد. البته معمولا برای رفع این مشکل ابتدا زیرساخت هایی مانند استفاده از بتن و سپس نوعی چوب ساخته می شود که هزینه نصب را بالا می برد.

پارکت چوبی

پارکت لمینت

تمیز نگه داشتن و تمیز نگه داشتن پارکت های طراحی شده معمولاً آسان نیست. در عین حال این نوع پارکت ها گران هستند. به همین دلیل نوع دیگری از پارکت به نام «لمینت» وارد بازار شد.

ظاهر این نوع پارکت تفاوت چندانی با سایر پارکت ها ندارد و ماندگاری آن بسیار بالاست. همچنین نسبت به سایر پارکت ها ارزان تر است. در ضمن این پارکت در طرح ها و نقش های مختلف و با توجه به هر نوع سلیقه تولید می شود.

پارکت لمینت از الیاف لمینت متراکم یا نوعی تخته به نام HDF (HDF) ساخته شده و برای اکثر مکان ها مناسب است.

مزایای پارکت لمینت

از مزایای پارکت لمینت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لمینت ارزان تر از پارکت های یک تکه و مهندسی شده است.
  • نصب آسان تر و حداقل 50 درصد از هزینه های نصب صرفه جویی می شود. در واقع برای نصب نیازی به چسب نیست. در اطراف پارکت لمینت کانال هایی وجود دارد که به داخل می روند و قفل می شوند. علاوه بر این، این نوع پارکت را می توان به راحتی دوباره سرهم کرد و دوباره در جای دیگری نصب کرد.
  • از آنجایی که لمینت از چوب فشرده ساخته شده است، دوام و مقاومت بیشتری در برابر خراش، رطوبت و سایش دارد. به همین دلیل از این پارکت می توان بدون نگرانی در مکان هایی با ترافیک و رطوبت زیاد استفاده کرد.

پارکت لمینت

معایب پارکت لمینت

  • پارکت لمینت قابل تعمیر نیست. البته اگر چند قطعه پارکت لمینت بخرید و آنها را مونتاژ کنید، می توانید قطعه آسیب دیده را تعویض کنید. اما معمولاً به دلیل نور خورشید و زمانی که پارکت گذاشته می شود، نمی توانید قطعه ای را پیدا کنید که دقیقاً مشابه کل پارکت لمینت باشد.

انواع چوب های مورد استفاده در پارکت های چوبی

پارکت ها از چوب های مختلفی مانند بلوط، زبان گنجشک، راش،اقاقیا، گردو، افرا، ساج و ونگ (نوعی چوب تیره که از چوبی به نام Millettia laurentii ساخته می شود) ساخته می شوند.

افرا

چوب افرا گونه های زیادی دارد و در اکثر نقاط جهان یافت می شود. این درخت به دلیل رنگ روشن و شاد خود شناخته شده است. برای ایجاد هماهنگی در خانه استفاده می شود. در واقع رنگ این درخت از سفید تا قهوه ای روشن و حتی قهوه ای مایل به قرمز است.

ساختار این درخت یکپارچه و دارای منافذ ریز است. این چوب برای ساخت پارکت مناسب است.

اقاقیا

این درخت در 20 گونه در سراسر جهان یافت می شود. چوب این درخت سنگین و سخت است. بسیار قوی تر از بلوط است. پارکت ساخته شده از این چوب اگرچه انعطاف پذیر است اما به راحتی ترک نمی خورد. همچنین در برابر سخت ترین آب و هوا و رطوبت مقاوم است.

راش

چوب راش حس استحکام، خلوص و نظم را به ارمغان می آورد. رنگ چوب از زرد روشن تا قهوه ای مایل به صورتی متغیر است. وقتی چوب بخار می شود قرمز می شود.

چوب راش دارای رگه های بیرون زده است و جلوه زیبایی به پارکت می دهد. اما چوب به سرعت لکه می شود و بخار آن را خم می کند.

درخت گردو

درخت گردو برای قرن ها محبوب ترین درخت در بین مردم بوده است. رنگ قسمت داخلی تنه درخت از قهوه ای تیره تا بنفش تیره متغیر است و رنگ قسمت بیرونی و زیر پوست تنه درخت قهوه ای مایل به خاکستری روشن و زرد است.

چوب گردو یکی از زیباترین و ظریف ترین چوب ها برای تولید مبلمان و البته پارکت است.

درخت گردو

کدام پارکت برای اتاق های کوچک مناسب است؟

پارکت سبک باعث می شود اتاق های کوچک بزرگ و جادار به نظر برسند. در ضمن برای اتاق های کوچک انتخاب طرح و مدل مناسب پارکت و ظاهر آن می تواند تاثیر زیادی در ظاهر داشته باشد. مدل های چهارخانه برای اتاق های بسیار کوچک ایده آل هستند. البته خانه های چهارخانه نباید خیلی کوچک باشند، زیرا اتاق را شلوغ نشان می دهند.

مدل پارکت برای اتاق های بزرگ مناسب است و اگر مبلمان کمی در اتاق باشد، این طرح اتاق را کامل جلوه می دهد.

استحکام پارکت چقدر است؟

توجه به استحکام و دوام پارکت بسیار مهم است. هنگام خرید پارکت با توجه به میزان مصرف و بودجه خود باید سالم ترین نوع پارکت را انتخاب کنید تا به سرعت از بین نرود. اگر می خواهید در یک اتاق شلوغ کف را پارکت کنید، باید به نوع چوب و ضخامت پارکت توجه کنید.

پارکت های طراح موزائیک 8 تا 10 میلی متر ضخامت دارند و این پارکت ها را می توان 4 تا 5 بار سمباده و براق کرد.

همچنین پارکت هایی با طرح میله هایی با ضخامت 14 تا 23 میلی متر در بازار وجود دارد. تخته های پارکت را می توان 5 تا 7 بار سمباده زد.

پارکت های پیش ساخته نیز به صورت دو لایه یا سه لایه تولید می شوند. ضخامت پارکت های دو لایه 10 تا 16 میلی متر برابر با ضخامت پارکت است.

منبع : Alibaba