حسین پورمحبوب، رئیس هیئت‌مدیره تعاونی کیوی کاران شرق استان گیلان، رودسر در گفت‌وگو با «رسالت» به صادرات کیوی و موانع و مشکلات این مسیر اشاره می‌کند و می‌گوید: ما به بیش از 30 کشور جهان صادرات کیوی داریم و این صادرات به نسبت جمعیت آن‌ها کم یا زیاد است و برخی کشورها نیز پایه‌ای برای صادرات ما بوده است.  تولیدات کیوی ما درسطح بسیار بالایی است و چهارمین کشور صادرکننده کیوی در دنیا هستیم. 
پورمحبوب بیان کرد: سال 1400صادرات به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و هند بسیار زیاد بوده که حدود 45 درصد را شامل می‌شود.کیوی ارزآوری بسیار بالایی دارد و جلوی مهاجرت روستائیان را به شهرها می‌گیرد. من اعتقاددارم اگر مسائل سیاسی در صادرات کیوی تأثیر داشته باشد، جلوی صادرات کیوی گرفته می‌شود و درآمد بسیار زیادی از دست خواهد رفت و بحران‌های مختلفی در منطقه ایجاد می‌کند مانند همان بلایی که بر سر باغات چای و بلال کشورمان آمد.
او تأکید کرد: بنابراین لازم است که مسئولان ما در این حوزه وارد عمل شوند. چطور در حوزه نظامی دشمن را مأیوس کرده‌ایم اما در جبهه اقتصادی نتوانسته‌ایم مانند ارتش و سپاه در برابر تهاجمات بایستیم؟
رئیس هیئت‌مدیره تعاونی کیوی کاران شرق استان گیلان ادامه داد: اکنون نیازمند کار و یاری تخصصی وزارتخانه‌ها ازجمله اقتصاد، صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه و نمایندگان استان‌های گیلان و مازندران و سفارتخانه‌های ما در کشورهای هدف هستیم.
وی عنوان کرد: بااینکه برخی نمایندگان اقداماتی انجام داده‌اند، به‌ویژه آقای شمس‌الدین حسینی پیگیر مسائل کشاورزی و اقتصادی استان است. اما مشکلات همچنان باقی و لاینحل مانده است. اکنون مبلغ فروش کیوی سرزمین به‌قدری نیست که دست کشاورز را بگیرد و محصولات بسیاری از کشاورزان را خریده‌اند اما پول به آن‌ها نداده‌اند.
پورمحبوب گفت: اکنون صادرات و تولید کمی دست‌وپا گیر و سخت شده است و ممکن است سرنوشت خوبی در انتظار کیوی نباشد. اکنون امکانات نگهداری این محصول در سردخانه‌ها بسیار نامناسب است.
او افزود:  کیوی در کشورهای اروپایی کیلویی 300 هزارتومان است. درکشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز قیمت‌ها به همین شکل است. اکنون به دلیل کینه‌توزی کشورهای متخاصم صادرات این محصول برایمان سخت شده  و نیاز است وزارتخانه‌ها و نمایندگان مجلس اقدامات عاجلی برای تسهیل این مسیر انجام دهند.
رئیس هیئت‌مدیره تعاونی کیوی کاران شرق استان گیلان بیان می‌کند: اگر کشوری از ما محصولات کشاورزی و صادراتی‌مان مانند کیوی را نمی‌خرد ما نیز باید آن‌ها را تحریم کنیم. ازطرفی شاهد هستیم که برخی از وام‌هایی که کار را برای کشاورز آسان می‌کند، پرداخت نمی‌شود.
  ۴۰ هزار تن تولید کیوی در منطقه شرق گیلان
پورمحبوب خاطرنشان کرد: پیشنهادم این است که صنایع مختلفی از کیوی ایجاد کنیم و محصولات مختلفی از کیوی را به فروش برسانیم مانند کنستانتره و آب‌میوه کیوی. همچنین مشتقات باارزشی از کیوی تولید کنیم تا درآمد بیشتری برای ما داشته باشد.
رئیس هیئت‌مدیره تعاونی کیوی کاران شرق استان گیلان ابرازکرد: اگر مشکلات ما ادامه یابد و راهکاری برای رفع آن اندیشیده نشود سال 1401 و سال‌های بعدی دیگر کشاورزان انگیزه‌ای برای کشت ندارند و باغات به دشت تبدیل می‌شود و درنهایت مملکت ضرر می‌کند. بنابراین نیاز است اقدامات عاجلی برای رفع مشکلات صورت گیرد تا بلایی که بر سر مزارع گندم و برنج و چای و ... آمد بر سر باغات کیوی نیاید.
او درانتها یادآورشد: در منطقه ما 1325 هکتار زیر کشت داریم. نزدیک به 40 هزار تن تولید داشته‌ایم و 14 سردخانه در استان داریم به همراه 26 هزار و 800 تن کیوی ذخیره‌سازی شده. همچنین تعاونی در سال 96 تأسیس کردیم اما متأسفانه این تعاونی‌ها باوجود اینکه طبق قانون اساسی بایدنقش مهمی داشته باشند و بخش خصوصی سهم بیشتری از اقتصاد داشته باشد، کم فعالیت هستند و با مشکلات متعددی روبه رو شده‌اند.

باقی ماندن مشکلات کیوی کاران صادرات این محصول را به صفر می‌رساند