خیلی از افراد ناآگاه در بازار آهن، نگاه مورچه‌ای دارند یعنی همانطورکه مورچه فقط می‌تواند آجر را ببیند ولی از دیدن نمای کلی ساختمان غافل است. درخصوص قیمت‌های بازار هم همین مسئله است و برای تحلیل درست‌تر باید تصویر بزرگ‌تر را دید که در این مقاله‌ای که برای شما عزیزان آماده کرده‌ایم به بررسی یکساله تغییرات قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن و قیمت قوطی آهن می‌پردازیم تا دید بهتری داشته باشید.

تحلیلی بر تغییرات قیمت مقاطع فولادی در سالی که گذشت!

از لحاظ تکینکال که در ادامه با جزئیات به آن پرداخته خواهد شد، می‌توان گفت که قیمت تیرآهن و قیمت میلگرد هم راستا با یکدیگر بوده ولی قیمت قوطی آهن در خلاف جهت بوده است. از لحاظ تحلیل بنیادی نیز با توجه به وقایع و اتفاقات مختلف نمی‌توان به‌طور قطع‌روندها را طبیعی ارزیابی کرد.

نگاهی به تغییرات قیمتی در بازار آهن آلات در سال 1400

در ادامه خواهید دید که قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن روند مشابهی را طی کرده و به طور کلی در جمع‌بندی سالانه می‌توان آنها را صعودی ارزیابی کرد. اما قیمت قوطی آهن، پس از طی کردن فراز و نشیب‌های فراوان به قیمت ابتدایی خود بازگشته است و قیمت ابتدا و انتهای سال تفاوت چندانی نداشته است.

تغییرات قیمت میلگرد در سال 1400

قیمت میلگرد، در فروردین ماه با ۱۳ هزار تومان شروع شد و با روند صعودی به مبلغ ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان در اواسط اردیبهشت رسید. با یک حرکت صعودی دیگر سطح مقاومتی ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان در ابتدای خرداد ثبت شد.

دره حمایتی، ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان در هفته دوم خرداد و همچنین سطح حمایتی ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان در اواسط تیر ماه موجب شد تا ۳ قله مقاومتی صعودی به ترتیب ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان در آخر تیر ماه، ۱۶ هزار تومان در وسط مرداد ماه و ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان در ابتدای شهریور شکل بگیرد. قیمت میلگرد با یک روند نزولی با شیب تند مبلغ مورد معامله به ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان در انتهای شهریور ماه رسید.

در نیمه دوم سال نیز سقف مقاومتی۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان در اواسط مهر و کف حمایتی ۱۴ هزار تومان در اواخر مهر گزارش گردید. سپس قیمت میلگرد یک روند صعودی با شیب زیاد قله مقاومتی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را در نیمه اول آبان ماه به ثبت رساند. سپس با کمی کاهش قیمت در کانال ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان تا اواخر آذر قرار گرفت.

پس از آن روند نزولی اوایل دی ماه شروع و به کف حمایتی ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان در نیمه اول بهمن ماه رسید که به قیمت میلگرد ابتدای سال نزدیک بود. ۳ قله مقاومتی با شیب صعودی زیاد به ترتیب ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان در اواخر بهمن، ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان در ابتدای اسفند و ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان در انتهای سال روی نمودار نقش بست.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

"باتوجه به گسترش طرح‌های مقاوم‌سازی سازه‌ها و استفاده از میلگرد در پروژه‌های مختلف، کیفیت و قیمت میلگرد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد. اطلاع کامل از قیمت روز میلگرد و زمان درست برای خرید آن، نقش پررنگی در کاهش هزینه‌های ساخت هر سازه‌ای خواهد داشت. تغییرات قیمت میلگرد امروز، به نوسان قیمت شمش آهن، نرخ ارز و حمل‌ونقل وابسته است. از پرکاربردترین میلگرد‌های تولیدی، می‌توان به میلگردهای سایز 14، 16 و 18 اشاره کرد که به‌طور گسترده در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند."

تغییرات قیمت میلگرد در سال 1401 در این تصویر قابل مشاهده است.

قیمت تیرآهن در ابتدای نیمه نخست سال حدود ۱۳هزار و ۱۰۰ تومان بود که نوسانات صعودی و نزولی پی‌در‌پی داشته است. این نوسانات به ترتیب سقف مقاومتی ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان در انتهای فروردین، دره حمایتی ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان در ابتدای خرداد، قله مقاومتی ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان در انتهای خرداد و سطح حمایتی تقریبا ۱۴ هزار تومان در ابتدای تیر ماه پدید گشته است.

از انتهای تیر تا ابتدای شهریور نیز ۳ قله مقاومتی ۱۵ هزار تومان در ابتدای ماه پنجم، ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان در وسط خرداد و ۱۵ هزار و ۶۰۰ در انتهای ماه ششم قیمت تیرآهن رسم شده است که دو دره حمایتی ۱۴ هزار ۶۰۰ تومان و ۱۴ هزار ۷۰۰ تومان در بین‌شان وجود دارد. بعد از این، روند کاهش قیمت تا ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان در پایان نیمه نخست سال قابل مشاهده است.

در  آغاز نیمه دوم سال روند صعودی شروع شده و به میزان ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان در انتهای مهر ماه رسید و نتوانست رکورد مقاله مقاومتی قبل را بشکند.دره حمایتی ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان و قله مقاومتی ۱۵ هزار ۳۰۰ تومان در اوایل آبان ثبت شد. سپس روند نزولی قیمت تیرآهن را به ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان در آخر دی ماه رساند که البته قبل آن سطح مقاومتی ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان طی شده بود.

مبالغ ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان در ابتدای بهمن ماه، ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان در ابتدای اسفند و ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان در آخر اسفند ۳ قله مقاومتی متوالی هستند که یک شیب صعودی را در قیمت تیرآهن شکل داده‌اند.

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

"خرید به موقع و پیدا کردن بهترین قیمت تیرآهن نقش بزرگی در ضرر و زیان پروژه‌های مختلف خواهد داشت. در نتیجه یک خرید سودمند و مطمئن با اطلاع از قیمت روز تیرآهن انجام می‌شود. شناخت سایزهای پرطرفدار این محصول مثل تیرآهن 12، 14، 16 و 18 و آگاهی از کاربرد هر کدام از آن‌ها فرآیند خرید را برای شما ساده‌تر خواهد کرد."

تغییرات قیمت قوطی آهن در سال 1400 در این صفحه قابل مشاهده است.

تغییرات قیمت قوطی آهن در سال 1400

قیمت قوطی آهن، در ابتدای سال ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود که با روند صعودی به مبلغ ۲۳ هزار تومان در انتهای فروردین و پس از کاهش به ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان در ابتدای اردیبهشت، مجدد با روند افزایشی به سطح مقاومتی ۲۴ هزار تومان در اواسط فروردین رسید.

در انتهای خرداد قیمت قوطی آهن با کاهش ناگهانی ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی به دره مقاومتی ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومانی رسید که پایین‌تر از قیمت ابتدای سال بود. نمودار در کانال ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۲ هزار تومان تا اواسط تیرماه در حال نوسان بود و بعد از آن در ۴ پله مقاومتی با روند افزایشی به مبالغ ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان در نیمه دوم تیر، ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان در انتهای تیر، ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان در اواخر مرداد و ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان در اوایل شهریور رسید که بالاترین رکورد سطح مقاومتی قیمت قوطی آهن امسال بود. سپس روند نزولی تا آخر نیمسال اول ادامه داشت.

در ابتدای نیمسال دوم روند نزولی در سطح حمایتی ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان متوقف شد و بعد از آن قیمت قوطی آهن در کانال ۲۴ هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان قرار گرفت. از اواسط آذر روند کاهشی از سر گرفته شد و ۳ پله کاهش به ترتیب ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان، ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان و ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان در اوخر بهمن ماه تغییر یافت که پایین ترین رکورد سطح حمایتی قیمت قوطی آهن امسال بود. پس از آن دو پله صعودی ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان در اوایل اسفند و ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان در انتهای اسفند قابل مشاهده است.

طبق نظر متخصصین فعال آهن پرتال:

"بازار آهن یکی از پر‌نوسان‌ترین حوزه‌های اقتصادی کشور به‌ شمار می‌رود.  موفقیت در کسب سود از این بازار، مستلزم استفاده از تجربیات دیگران و آگاهی کامل از نرخ انوع محصولات فولادی از جمله قیمت قوطی آهن خواهد بود. از جمله عوامل موثر در اختلاف قیمت قوطی آهن امروز کارخانه‌های مختلف، متریال مورد استفاده در فرآیند تولید این مجموعه‌ها است. قوطی های 40*40، 70*70 و 100*100 از جمله پرکاربردترین ابعاد مورد استفاده این محصول فولادی هستند که به طور گسترده در پروژههای مختلف استفاده می شوند."

تغییرات قیمت قوطی آهن در سال 1400 در این صفحه قابل مشاهده است.

تاثیر تغییرات قیمت دلار بر قیمت محصولات فولادی در سال 1400

قطعا دلار نیز به عنوان شاخصی کلیدی می‌تواند در تعیین همه قیمت‌ها از جمله قیمت قوطی آهن موثر باشد اما باید توجه داشت که قیمت ظاهری و قیمت ذاتی آن همیشه برابر نبوده است. مثلا ممکن است قیمت ارز به صورت کاذب و مصنوعی بالا برود، پایین بیاید و یا تثبیت شود که در چنان شرایطی نباید انتظار داشت که بازار آهن آلات الزاما از آن تبعیت کند.

سخن پایانی

امسال با اینکه تا حدودی روند واکنش و رفتار طبیعی در بازار در واکنش به عرضه تقاضا، تورم و... قابل مشاهده هست ولی با توجه به وقایع زیاد و پر تنش تحلیل کامل بازار قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن و الگوبرداری از قیمت قوطی آهن به سادگی امکان پذیر نیست. اما همیشه احتمال کاهش، افزایش و حتی بازگشت قیمت به نقطه اول را در نظر داشت. برای مطالعه جدیدترین تحلیل‌های فولاد می‌توانید به آهن پرتال (ahanportal.com) مراجعه نمایید.