سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (یکشنبه) ۲۲ اسفند ماه به اعدام دسته جمعی اخیر در عربستان واکنش نشان داد و این اقدام غیر انسانی را در مغایرت با مبانی اولیه حقوق بشر و حقوق بین‌الملل و اقدامی مغایر با اصول انسانی و رویه‌های حقوقی پذیرفته شده بدون رعایت فرآیندهای عادلانه قضایی خواند. در ادامه گزارش کامل سخنگوی وزارت امور خارجه را مشاهده می نمایید.

واکنش ایران به اعدام در عربستان

درخواست پرسپولیس از وزارت امور خارجه

 وزارت کشور عربستان سعودی دیروز (شنبه) ۲۱ اسفند ماه اعلام کرد که ۸۱ نفر را به جرم آنچه داشتن عقاید انحرافی و ارتباط با تروریسم خواند، اعدام کرده است.

 اعدام و خشونت افسارگسیخته راه حل بحران‌های خودساخته نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تأکید کرد: اعدام و خشونت افسارگسیخته راه حل بحران‌های خودساخته نیست و دولت عربستان نمی‌تواند از عناوین متداول برای پوشاندن آشفتگی‌های سیاسی و قضایی و سرکوب مردم سوءاستفاده کند.

خطیب‌زاده با یادآوری اعمال استانداردهای دوگانه کشورهای غربی و استفاده ابزاری از مفهوم حقوق انسان، سکوت و بی عملی کشورهای مدعی حقوق بشر به این گونه اقدامات را محکوم کرد و آن را نشانه‌ای از دورویی این کشورها در بهره برداری سیاسی از مفهوم حقوق بشر برای مطامع سیاسی خود و علیه دولت‌های مستقل برشمرد.

گفتنی است، انجمن مخالفان در جزیره العرب در واکنش به خبر وزارت کشور عربستان اعلام کرد که ۴۱ نفر از این افراد اعدام شده از جوانان جنبش مسالمت آمیز الحراک و از اهالی مناطق شیعه نشین الاحساء و القطیف بودند. دولت یمن هم اعلام کرد که دو نفر از اسرای جنگی یمن هم که در عربستان سعودی زندانی بودند از جمله ۸۱ نفری بودند که بر خلاف قوانین بین المللی توسط رژیم ال سعود اعدام شدند.

خانم بازیگر با سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه ازدواج کرد!/عکس

حزب الله لبنان هم امروز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اقدام رژیم جنایتکار آل سعود در کشتار جوانان مومن شبه جزیره عربستان بدترین شکل تبعیض فرقه‌ای و مذهبی این رژیم و در راستای خدمت به دشمن صهیونیستی است.

«نصر الشمری» سخنگوی جنبش نجباء عراق هم در واکنش به اعدام ۸۱ نفر در عربستان سعودی، دولت این کشور را تهدیدی برای جهان خواند و در پیامی توئیتری نوشت: «رژیم وهابی سعودی همچنان به نقض حقوق‌بشر و دشمنی با انسانیت ادامه می‌دهد. جنایت روز گذشته از جمله شدیدترین جنایات این رژیم به‌شمار می‌رود که طی آن، جمعی از شهروندان شیعه عربستانی و اتباع سایر کشورها که در پی آزادی و عدالت و کرامت بودند، اعدام شدند.

وزیر اطلاع‌رسانی یمن نیز ضمن محکوم کردن این اقدام رژیم آل سعود، اعلام کرد که این اقدام به دستور آمریکا صورت گرفته است.

گفتنی است فؤاد حسین وزیر خارجه عراق دیروز از برگزاری دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی در روز چهارشنبه در بغداد خبر داد و امروز برخی منابع رسانه‌ای از تعلیق موقت این گفت‌وگوها خبر دادند. در همین زمینه پایگاه خبری شبکه «المیادین» در خبری فوری اعلام کرد که ایران به صورت یک‌طرفه این گفت‌وگوها را موقتا تعلیق کرده و کانال تلگرامی صابرین نیوز، وبگاه مرأة الجزیره، المعلومه و ...  نیز در خبری فوری از تعلیق یکجانبه این گفت‌و‌گوها از سوی ایران خبر دادند. المیادین دلیل این تصمیم ایران را اعدام‌ یمنی‌ها در عربستان سعودی اعلام کرد.

جلسه اعضای هیات مدیره استقلال در وزارت امور خارجه