احتمالاً شما یا اطرافیانتان حداقل یک‌بار از خدمات آنلاین پزشکی استفاده کرده‌اید. اگر از این خدمات هم استفاده نکرده باشید، چند باری ترغیب شده‌اید. اما آیا از حوزه آنلاین پزشکی در بازار جهانی اطلاع دارید؟ می‌دانید در ایران کدام برندها این خدمات را بومی‌سازی کرده و برای خدمت‌رسانی به مردم ایران بستر این خدمات آنلاین را مهیا کرده‌اند؟

اگر هنوز از خدمات آنلاین پزشکی استفاده نکرده‌اید، در این مطلب همراه ما باشید تا مهم‌ترین برندهای خارجی در این زمینه را به شما معرفی کنیم و مزیت‌های رقابتی برند ایرانی دکترتو نسبت به برند های خارجی zocdoc و healthgrades و md.com و teladoc.com را ذکر کنیم. بدون شک با یک‌بار استفاده از خدمات آنلاین پزشکی اعم از تعیین وقت حضوری، مشاوره آنلاین و مشاوره تلفنی بهتر می‌توانید مزایای آن را درک کنید.

کدام برندهای ایرانی و خارجی خدمات آنلاین پزشکی ارائه می‌دهند؟

بازار بزرگ جهانی در حوزه آنلاین پزشکی

آیا می‌دانستید خدمات پزشکی به‌صورت آنلاین اولین‌بار برای دسترسی بیماران در مناطق روستایی به این خدمات انجام شد؟ متخصصان پزشکی در ایالات متحده آمریکا برای درمان بیماران در نقاط مختلف روستایی به‌صورت آنلاین ارتباط برقرار کرده و خدمات را به بهترین شکل ارائه می‌دادند. با گذشت زمان دولت و پزشکان متوجه شدند، می‌توانند در مناطق شهری نیز از این خدمات استفاده کنند و بسیاری از هزینه‌های خود را کاهش دهند.

در چند سال اخیر با پیشرفت تکنولوژی و دسترسی آسان به این تجهیزات، خدمات آنلاین پزشکی پیشرفت زیادی داشته و متخصصان برای درمان بسیاری از بیماران از راه دور خدمات خود را ارائه می‌دهند. مرکز تحقیقات پیو در سال 2002 گزارشی در مورد استفاده مردم آمریکا از خدمات آنلاین پزشکی منتشر کرد. این گزارش تخمین زد که روزانه بیش از 6 میلیون آمریکایی به دنبال مشاوره بهداشتی و پزشکی آنلاین هستند. در گزارش جدیدتر این مرکز تحقیقاتی در سال 2018 این تعداد به 93 میلیون نفر رسید.

در سال 2020 با همه‌گیری کرونا و ایجاد بحران بهداشتی در سراسر جهان مردم بیشتر از اینترنت و خدمات آن استفاده کردند. امروزه پزشکان در حوزه‌های مختلف سلامت روان، سلامت زنان، اطفال، بیماری‌های گوارشی و دیگر شاخه‌های پزشکی خدمات خود را به‌صورت آنلاین ارائه می‌دهند.

 

 

در بازار خارجی چه برندهایی با Zocdoc و Healthgrades رقابت می‌کنند؟

Zocdoc و healthgrades دو برند مطرح در خدمات نوبت‌دهی آنلاین بوده که بسیاری از برندها در این حوزه با آنها در رقابت هستند. Zocdoc شرکتی در نیویورک است که در سال 2007 تأسیس شد. بیماران می‌توانند در این وبسایت ویزیت حضوری یا آنلاین با پزشک خود تنظیم کنند. جالب است بدانید این برند در سال 2015 سومین استارتاپ برتر نیویورک محسوب می‌شد.

Healthgrades نیز یک شرکت آمریکایی معروف است که اطلاعات کاملی در مورد پزشکان، بیمارستان‌ها و مراکز خدمات بهداشتی ارائه می‌دهد. اطلاعات بیش از 3 میلیون پزشک و مراکز خدمات پزشکی در این وب‌سایت قرار دارد که به‌عنوان اولین مرجع برای رتبه‌بندی و مقایسه پزشکان شناخته می‌شود.

علاوه بر این دو برند مطرح، برندهای زیادی در سراسر جهان خدمات پزشکی آنلاین ارائه می‌دهند و همگی سعی دارند با افزایش اطلاعات پزشکان به‌عنوان یک مرجع معرفی شوند. چند مورد از مهم‌ترین رقیبان این دو برند را در ادامه معرفی می‌کنیم.

 

برند practo

Practo وب‌سایت نوبت‌دهی آنلاین در هند است که اطلاعات بیش از یک میلیون پزشک در سراسر هند را می‌توان از طریق آن جستجو کرد. بیماران می‌توانند برای مراجعه به بیش از 9000 بیمارستان و کلینیک به‌صورت آنلاین نوبت بگیرند. علاوه بر سیستم نوبت‌دهی و مشاوره آنلاین، بیماران می‌توانند از طریق این وب‌سایت داروهای خود را از داروخانه‌های تأیید شده تحویل بگیرند.

برند md.com

این برند در سال 2013 در نیوجرسی آمریکا تأسیس شد. در این وب‌سایت اطلاعات بیش از 880,000 پزشک وجود دارد که بیمار می‌تواند بر اساس موقعیت مکانی، تخصص و بیمه پزشک خود را انتخاب کند. در این وب‌سایت علاوه بر نوبت‌دهی آنلاین، امکان تماس تصویری با پزشک وجود دارد. همچنین این برند برای خدمت‌رسانی بهتر به بیماران اپلیکیشن رایگانی در دسترس عموم قرار داده است.

برند Teladoc  

این برند در سال 2002 در ایالت نیویورک تأسیس شد. خدمات پزشکی در این وب‌سایت از راه دور است و تا امروز در بیش از 130 کشور خدمات خود را ارائه می‌دهند. بیماران می‌توانند برای مشاوره یا مدیریت بیماری‌های مزمن به این برند رجوع کنند. در ۷ روز هفته و در هر ساعتی می‌توان با متخصص تماس تصویری برقرار کرد. بیماران معمولاً در عرض چند دقیقه با پزشک ارتباط برقرار می‌کنند. معمولاً برای درمان بیماری‌های غیراورژانسی مانند آنفولانزا، عفونت‌های خفیف تا متوسط، بیماری‌های مربوط به روان و بیماری پوستی می‌توان از خدمات آنلاین این برند استفاده کرد.

برند apollo247

apollo247 بزرگ‌ترین برند خدمات آنلاین پزشکی در هند است. در این وب‌سایت بیماران می‌توانند علاوه بر مشاوره آنلاین با پزشک از خدمات دیگری مانند داروخانه آنلاین و تست‌های آزمایشگاهی در منزل استفاده کنند. بیماران می‌توانند 24 ساعته و در 7 روز هفته از خدمات پزشکان در این وب‌سایت استفاده کنند. این برند سالانه بیش از 5/3 میلیون آزمایش تشخیصی در منزل ثبت می‌کند. ارتباط با پزشکان از طریق چت، تماس تلفنی و تماس تصویری امکان‌پذیر است.

در بازار خارجی چه برندهایی با Zocdoc و Healthgrades رقابت می‌کنند؟

 

عملکرد برندهای خارجی در حوزه نوبت‌دهی آنلاین

تمامی برندهای مطرح در زمینه نوبت‌دهی آنلاین در راستای ایمن، قابل‌اعتماد و مؤثر بودن این خدمات تلاش می‌کنند. بخش ارزشمند در عملکرد این برندها تنوع در روش‌هایی است که بیماران می‌توانند با متخصصان ارتباط برقرار کنند. بیماران علاوه بر نوبت‌گیری آنلاین برای مراجعه حضوری می‌توانند با پزشک خود به‌صورت تماس تصویری، تلفنی، ایمیل یا پیام متنی ارتباط داشته باشند.

بیماران می‌توانند در حوزه پزشکی آنلاین از مشاوره‌های ساده به‌صورت پرسش‌وپاسخ استفاده کنند و یا برای مدیریت بیماری‌های مزمن و کنترل سلامتی خود به طور مداوم با پزشک ارتباط داشته باشند.

یکی از مشکلات نوبت‌دهی به‌صورت سنتی زمان انتظار زیاد آن است. در نوبت‌دهی به‌صورت آنلاین می‌توان به‌سرعت با پزشک قرار ملاقات تنظیم کرد. در مشاوره آنلاین و تلفنی بیمار می‌تواند در همان روز با پزشک مشاوره داشته باشد و برای تنظیم نوبت حضوری نیز باتوجه‌به زمان آزاد پزشکان اقدام کند.  

دکترتو چه مزیت‌های رقابتی در کنار برندهای خارجی دارد؟

دکترتو که از سال 2016 با هدف بالا بردن سطح سلامت جامعه شروع به کار کرد.

و اطلاعات جامعی از بیش از 10000 دکتر در تخصص‌های مختلف پزشکی، روان‌شناسی و دندانپزشکی در اختیار بیماران قرار داد.دکترتو در بیش از 1200 نقطه ایران دکتر فعال دارد. در این وب‌سایت افراد می‌توانند برای نوبت حضوری اقدام کرده و پزشک خود را بر اساس موقعیت مکانی انتخاب کنند؛ همچنین از مشاوره آنلاین یا تلفنی به‌راحتی استفاده کنند.

شما با مراجعه به وب‌سایت دکترتو این امکان را دارید که اطلاعات کامل پزشک خود را به همراه آدرس مطب و تلفن پیدا کنید. در وب‌سایت دکترتو نوبت آزاد پزشکان مشخص بوده و می‌توانید بر اساس نوبت آزاد پزشک، موقعیت مکانی مطب، تخصص، نوع بیمه و جنسیت متخصص، از پزشک موردنظر نوبت بگیرید.

دکترتو علاوه بر خدمات نوبت‌دهی آنلاین پزشکان و ارائه اطلاعات بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها در سراسر کشور برای ارتقا سلامتی شهروندان و بالابردن اطلاعات پزشکی در حوزه‌های مختلف، مقالات پزشکی معتبر و بی‌شماری را تحت عنوان مجله سلامت ارائه می‌دهد.

 

 

دکترتو چه مزیت‌های رقابتی در کنار برندهای خارجی دارد؟

دکترتو در مسیر بومی‌سازی خدمات آنلاین پزشکی در ایران

برندهای مختلف در سراسر جهان برای ارائه بهتر خدمات آنلاین پزشکی خود را ارتقا داده و در سطح گسترده‌تری به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در ایران نیز برند دکترتو از پیش‌گامان این حوزه بوده و برای ارائه هر چه بهتر خدمات آنلاین پزشکی در تلاش است. بیماران در بسیاری از شهرهای ایران می‌توانند از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن دکترتو، پزشک خود را به‌راحتی پیدا کنند.

دکترتو فعالیت خود را ابتدا از شیراز شروع کرد و امروزه در بسیاری از شهرهای ایران از جمله تهران، اصفهان، کرج، بوشهر، مشهد و بسیاری شهرهای دیگر خدمات خود را به شهروندان ارائه می‌دهد. در این مسیر دکترتو در تلاش است، علاوه بر بالابردن کیفیت خدمت‌رسانی، امکان نوبت‌دهی آنلاین پزشکان را در سراسر ایران فراهم کند و این مهم به‌زودی محقق می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی سایت های خارجی و ایرانی در حوزه خدمات آنلاین پزشکی پرداخته ایم. و در مورد موضوعات نوبت دهی آنلاین و مشاوره آنلاین پزشکی و تفاوت برند های خارجی فعال در این حوزه صحبت کردیم. و همچنین ۷ سایت را مورد بررسی قرار دادیم که می توان به برند های doctoreto.com و teladoc.com و md.com اشاره کرد.