به نظر عده زیادی از ما این سوال یا خواسته که چطور می‌شود در بورس درآمد ثابت کسب کرد، دور از ذهن است. می‌توان گمان کرد شخصی که چنین سوالی برای اولین بار در ذهن‌اش نقش بسته یا با بازارهای مالی آشنا نبوده و یا همه چیز را یک جا می‌خواسته است. اما در پاسخ باید گفت که این خواسته بر حسب اتفاق از سلول‌های خاکستری مغز شخصی تراوش کرده که نه تنها به بازارهای مالی اشراف داشته است بلکه ابزار سرمایه گذاری که بسیاری از ما حتی از وجودشان بی خبر هستیم را به خوبی می‌شناخته است. شدنی است که به کسب درآمد ثابت در بورس فکر کرد. کافی است راه و ابزار مناسب‌اش را بشناسیم و بعد سرمایه گذاری را شروع کنیم.

جنس ریسک در بورس

ورود ناآگاهانه و سرمایه گذاری در بورس به طور مستقیم تا به امروز برای بسیاری با ضرر همراه بوده است. اگر در مسیری قدم برداریم بدون این‌که حتی یک چراغ روشن در دست داشته باشیم، بی شک باید از آن‎چه که در مسیر نمی‌بینیم بترسیم. سرمایه گذاری مستقیم در بورس و نداشتن دید کافی نسبت به جنس ریسک باعث می‌شود تا تنها به وعده‌های طلایی اما کارشناسی نشده بازدهی سهام در کوتاه مدت دل ببندیم و زمانی که نتیجه موردانتظار را نگیریم دلسرد و متضرر از صحنه خارج ‌شویم. در این شرایط احتمال می‌رود که دیگر به سرمایه گذاری در بورس حتی فکر هم نکنیم. جنس ریسک در بازار سهام این طور است که انتظار بازدهی بالا داریم اما باید به همان میزان هم ریسک احتمالی را بپذیریم. اما در آغاز مدعی شدیم که با شناخت ابزار مناسب می‎توان با این حجم از نوسانات کسب درآمدثابت در بورس داشت. این ابزار سرمایه گذاری مناسب کدام است که این ویژگی منحصر به فرد را از آن خود کرده است؟ در پاسخ باید نام صندوق درآمدثابت را برد که گونه‌ای از ابزار سرمایه گذاری فعال در بورس هم هست. ترکیب دارایی سبد این صندوق به شکلی است که می‌توان علاوه بر داشتن درآمد ثابت و ریسک بسیار کم، از حضور تعداد اندکی سهام منتخب در سبد دارایی در زمان رشد بازار سهام نیز سود برد.

 

چگونه می توان در بورس درآمد ثابت کسب کرد؟

 

ترکیب موفق برای کسب درآمد ثابت در بورس

باور کردن این‌که یک ابزار سرمایه گذاری بتواند هم در بورس فعال باشد و هم برای سرمایه‌گذارانش درآمد ثابت به همراه داشته باشد کمی سخت است. اما زمانی که به توضیح ترکیب موفق صندوق‌های درآمدثابت برای کسب درآمد ثابت در بورس بپردازیم متوجه خواهیم شد که چنین پدیده‌ای چندان دور از ذهن نیست. سبد تشکیل شده در صندوق‌های درآمدثابت از بالای 70 درصد سپرده‌های بانکی و اوراق با درآمد ثابت تشکیل شده و مابقی به سهام منتخب در بازار سهام اختصاص پیدا کرده است. لازم به ذکر است که صندوق درآمدثابت کیان از صندوق‌های برگزیده این نوع است. ورود به بازار سهام با آرامش در سرمایه گذاری و ریسک بسیار کم با این ابزار سرمایه گذاری امکان پذیر است. بسیاری از ما به دنبال هیجان حضور در بورس هستیم اما از طرفی هم تمایل داریم که به دنبال نقطه‌ای امن در سرمایه گذاری باشیم. سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها می‌تواند راه خوبی برای این کار باشد.

نقطه ای امن در سرمایه گذاری

ساحل امن سرمایه گذاری در میان تلاطم نوسانات بورس امکان‌پذیر است. البته با این رویکرد که ابزار سرمایه گذاری مناسب را پیدا کنیم و بی گدار به آب نزنیم. نقطه امن سرمایه گذاری با ترکیبی که معرفی شد می‌تواند در زندگی تک تک ما تحقق پیدا کند و به عنوان گام اول در سرمایه گذاری یک مسیر موفق را پیش روی ما بگذارد. متاسفانه اقدامات سهل انگارانه و بدون مشورت با مشاوران سرمایه گذاری باعث شده است تا عده‌ای به طور کلی چشم به روی یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی یعنی سرمایه گذاری اصولی ببندند. راست است که می‌گویند پیش‌گیری بهتر از درمان است. به جز سلامت جسم و روح که باید به دقت از آن‌ها مراقبت کرد می‌طلبد که از سلامت سرمایه و دارایی خود هم محافظت کنیم و آن را در بیراهه قرار ندهیم.

سرمایه گذاری در بورس، مناسب برای همه

بی‌شک قبل از ورود به هر کدام از زمینه‌های سرمایه گذاری باید به این موضوع دقت نظر داشت که شخصیت سرمایه گذاری ما مشخص می‌کند که باید کدام زمینه را برای شروع سرمایه گذاری انتخاب کنیم. بی شک سرمایه گذاری مستقیم در بورس به جز برای کسانی که دانش و وقت کافی برای انجام معاملات و شناسایی در این بازار دارند، مناسب نیست. اما انتخاب صندوق درآمدثابت به عنوان یکی از صندوق‌های فعال در بورس می‌تواند بهترین ابزار سرمایه گذاری برای ورود به بازار بورس برای همه باشد؛ چه برای افرادی با شخصیت سرمایه گذاری ریسک گریز و چه ریسک پذیر. جدا از نکاتی که در مورد صندوق درآمدثابت گفتیم دو مزیت در مورد این صندوق لازم به ذکر است؛ سود مرکب و نقدشوندگی و امنیت. 

سود مرکب و رشد سرمایه

صندوق سرمایه گذاری درآمدثابت کیان به جز آن‌چه که تا به این‌جا در مورد ویژگی‌هایش گفتیم، دارای یک مزیت منحصر به فرد به نام سود مرکب نیز هست. این مزیت به این شکل به رشد سرمایه ما کمک می‌کند که اگر در یک بازه زمانی مشخص شده به واحدهای سرمایه گذاری‌مان در صندوق درآمدثابت کیان دست نزنیم برای محاسبه سود دوره بعدی، صندوق اصل سرمایه ما را با سودی که به آن دست نزدیم جمع می‌بندد و سود دوره بعدی را از مجموع آن به دست می‌آورد. به این شکل است که سرمایه ما بیش از حد انتظارمان نسبت به سودهای مشخص شده از قبل در طولانی مدت رشد می‌کند.  

نقدشوندگی و امنیت

بازارهای دارایی موفق همان‌طور که تورم را تجربه می‌کنند گاهی دچار مشکل ناتوانی در فروش هم می‌شوند. برای سرمایه گذاران علاوه بر رشد سرمایه‌شان این نکته هم مهم است که سرمایه خود را در ابزار سرمایه گذاری قرار دهند که در زمینه سرمایه گذاری موردنظر قفل نشود و هر موقع که فرد تمایل داشت بتواند دارایی خود را تبدیل به پول نقد کند؛ بنابراین نقدشوندگی از مهم‌ترین شاخصه‌های موجود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمدثابت است و سرمایه‌گذاران حاضر در این صندوق نگران چنین اتفاقاتی نیستند. از طرفی دیگر، امنیت از مهم‌ترین ابعادی است که هر کدام از ما برای انتخاب ابزار سرمایه گذاری به وجود آن دقت می‌کنیم. خوشبختانه باید گفت که صندوق‌های سرمایه گذاری با داشتن مجوز رسمی از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین استفاده از فضای سرمایه گذاری آنلاین بر بستر اینترنت و شفافیت بسیار بالا از ایمن‌ترین ابزار سرمایه گذاری به حساب می‌آیند. همه سرمایه گذاران می‌توانند با مراجعه به اپ سرمایه گذاری و یا به صفحه اینترنتی صندوق نسبت به تمام اطلاعات و فعالیت‌های صندوق درآمدثابت خود آگاه شوند.