جوشکاری برق یکی از انواع جوشکاری است که نام دیگر آن جوشکاری الکترود دستی است. این نوع جوشکاری به دلیل سادگی و تجهیزات ارزان قیمت، قابلیت استفاده در موقعیت‌های مختلف را دارد. جوش کاری برقی در موارد مختلف مانند کشتی‌سازی، پل‌سازی، سازه‌های فلزی و… کاربرد دارد. در این مطلب به طور خلاصه آموزش جوشکاری برق را برای شما تدارک دیده‌ایم، اما حتما به خاطر داشته باشید که این یک آموزش بسیار کوتاه است و جوشکاری برقی در همین مطالب خلاصه نمی‌شود. برای اینکه یاد بگیرید واقعا به چه صورت باید جوشکاری کنید، حتما باید دوره‌های مخصوص را بگذرانید، اما این مطلب برای داشتن یک دید کلی می‌تواند برای شما مفید باشد. لطفا تا انتهای مطلب از آموزشگاه سروش جاوید با ما همراه باشید.

جوشکاری برق و هرآنچه باید درباره آن بدانیید

تجهیزات لازم را آماده کنید

برای اینکه جوشکاری را شروع کنید نیاز به تجهیزات مخصوص دارید. اولین دستگاه لازم برای شما دستگاه جوشکاری است. این دستگاه در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود و افراد برحسب میزان مهارتشان و نیازی که دارند می‌توانند انواع مختلفی از آن را تهیه کنند. در داخل این دستگاه چندین فن خنک کننده وجود دارد. در دستگاه‌های قدیمی به محض روشن شدن، فن‌ها شروع بکار می‌کنند، اما در دستگاه‌های امروزی اینگونه نیست. فن‌ها تنها زمانی کار می‌کنند که دستگاه داغ شده باشد. پس اگر دستگاهی را تهیه کردید و هنگام روشن کردن آن متوجه هیچ صدایی نشدید، نگران نباشید. دستگاه سالم است.

زمانی که قصد جوش دادن دارید به برخی نکات حتما باید توجه کنید. براساس جنس سطوحی که می‌خواهید آنها را بهم هم جوش دهید، باید الکترود و میزان آمپر دستگاه را انتخاب کنید. در دوره‌های تخصصی آموزشگاه سروش جاوید شما با این موارد آشنا خواهید شد و خواهید فهمید که برای اتصال کدام فلزها، کدام الکترود با چه میزان آمپری باید استفاده شود.

وسیله بعدی تورچ است که الکترود به آن متصل شده. این‌ها وسایل لازم برای انجام جوشکاری هستند که می‌توان با آنها کار را شروع کرد، اما اگر قرار است به صورت حرفه‌ای و در یک مکان ثابت به انجام این کار بپردازید بهتر است وسایل زیر را هم تهیه کنید.

  • یک نیمکت مخصوص جوشکاری با ضخامت حداقل نیم سانتی‌متری
  • هر وسیله‌ای که بتوان سطح فلز را با آن به اندازه کافی تمیز کرد
  • دستگاه فیکسچر برای ثابت نگه داشتن قطعاتی که قرار است به هم جوش بخورند
  • برس مخصوص تمیز کاری بعد از جوش

برای اینکه این لوازم را از نزدیک ببینید، با آنها کار کنید و تحت نظر یک فرد کاربلد این کار را انجام دهید، لازم است در یکی از مجتمع‌های آموزشی فنی که دپارتمان جوشکاری هم دارند آموزش ببینید. دوره‌های آموزش جوشکاری سروش جاوید می‌تواند در این زمینه به شما کمک شایانی کند.

تجهیزات لازم را آماده کنید

5 نکته که هنگام کار باید رعایت شوند

برای انجام هر نوع کاری در نظر گرفتن ایمنی می‌تواند از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کند. برای انجام جوشکاری نیز باید به برخی نکات توجه کنید:

  1. حتما هنگام کار پوشش مناسب داشته باشید. این پوشش شامل لباس، عینک و دستکش مخصوص است. اگر هرکدام از این سه مورد را برتن نداشته باشید، ممکن است خسارت جانی جبران‌ناپذیری در حین کار به شما وارد شود.
  2. به اندازه کافی تمرین کنید. جوشکاری کاری نیست که با چند تمرین کوچک بتوان آن را یاد گرفت و به اصطلاح در آن استاد شد. تا رسیدن به مهارت کافی راه ساده‌ای در پیش ندارید و باید حتما تمرینات متنوع و زیادی انجام دهید.
  3. در بخش قبلی به این نکته اشاره کردیم که انتخاب الکترود بسیار مهم است و این یک واقعیت در این کار است. دانش شما حتما باید به اندازه‌ای باشد که بدانید الکترود مناسب برای کار چیست و اگر کسی از شما پرسید که چرا این الکترود را انتخاب کرده‌اید باید بتوانید توضیحات کافی به او بدهید.
  4. همیشه شرایط جوشکاری ایده‌آل نیست. گاهی ممکن است موقعیت قطعاتی که باید به هم جوش داده شوند آنقدر هم جالب نباشد و شما مجبور باشید بالای سر خود جوشکاری کنید. در این حالت باید بیشترین دقت ممکن را به خرج دهید. البته جوشکاری در چنین وضعیتی دانش خاصی دارد که در کلاس‌های تخصصی حتما به این موارد اشاره می‌شود.
  5. صدای جوشکاری خود را خوب گوش دهید. ریتم یک جوشکاری خوب ریتم ثابتی است و بالا، پایین نمی‌شود.

در آخر باید بیان کنیم که برای آموزش دقیق‌تر این نکات، لازم است به مراکز آموزشی مراجعه کنید. آموزشگاه سروش جاوید علاوه بر آموزش‌های متنوعی مانند آموزش پکیج در حوزه‌های تخصصی دیگر مانند جوشکاری نیز کاراموز جذب می‌کند.

5 نکته که هنگام کار باید رعایت شوند

آنچه که باید بدانید

شاید با خود بگویید که جوشکاری کاری نیست که برای آن در یک دوره شرکت کرد و با گذراندن وقت کوتاهی نزد یک فرد باتجربه می‌توان کار را یاد گرفت. واقعیت این است که در زمان امروز جوشکاری علم خاص خود را دارد. شما باید بدانید که چه دستگاهی مناسب شما است. اگر قرار است دستگاه را با خود حمل کنید چه نوع دستگاهی باید خریداری کنید و اگر قرار است آن را در یک محل به صورت ثابت نگه دارید، چه نوعی را باید بخرید.

کدام فلز، کدام الکترود با چه میزان آمپری باید تنظیم شود تا کار درست از آب درآید. تمیزکاری باید چگونه انجام شود و با کدام مواد مجاز به تمیزکاری هستید. لباس مناسب برای کار کدام است؟ در شرایط و موقعیت‌های گوناگون چه نکاتی را باید رعایت کرد تا هم جوشکار آسیب نبیند و هم کار به درستی انجام شود. همه این‌ها علاوه بر تجربه دانش کافی را هم نیاز دارد که حتما با شرکت در دوره‌های تخصصی آن‌ها را فرا خواهید گرفت.

آشنایی با مجتمع فنی سروش جاوید

مجتمع فنی سروش جاوید یک آموزشگاه فنی‌حرفه‌ای در شهر تهران است که در کنار دوره‌های مختلفی مانند آموزش نصب و تعمیر پکیج که برگزار می‌کند، دوره‌های تخصصی جوشکاری زیر نظر بهترین اساتید را نیز دارد. تعداد نفرات این دوره‌ها محدود هستند و این به علاقمندان فرصت بیشتری برای یادگیری می‌دهد. برای آشنایی هرچه بیشتر با این موسسه و شرایط شرکت در دوره‌ها می‌توانید به وبسایت این موسسه به آدرس اینترنتی http://soroushejavid.com/ مراجعه کرده و اطلاعات لازم را کسب نمایید.