کیا یکی از خودروسازان معروف جهانی است. اصالت شرکت کیا کره ای می باشد. کیا سراتو یکی از خودروهای معروف ایرانی می باشد.

کیا سراتو هیبرید

 

مقایسه دو خودرو کیا ریو صندوق دار و هیوندا اکسنت + جدول

مشخصات فنی کیا سراتو پلاگین هیبرید مپنا

کیا سراتو اتاق YD در بازار ایران با پیشرانه ۱٫۶ و دو لیتری عرضه شده است. نسخه ای که مپنا برای ارتقای فنی و برقی سازی انتخاب کرده است، نمونه دو لیتری MPi و از نوع ۶ سرعته اتوماتیک است. این پیشرانه ۱۵۴ تا ۱۶۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۹۰ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک نیز توان را به چرخ های جلوی سراتو YD می رساند.

گروه مپنا در کنار استفاده از پیشرانه استاندارد سراتو در این پروژه، محور عقب خودرو را هم به دو موتور الکتریکی مجهز کرده است. هر کدام از موتورهای الکتریکی بیشینه گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر را دارند و می توانند ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور نامی را تولید کنند. به طور کلی، می توان گفت در محور عقب سراتو پلاگین هیبرید مپنا، نزدیک به ۱۶۵ اسب بخار با بیشینه گشتاور ۱۴۰۰ نیوتن متر متمرکز است.

در سراتو پلاگین هیبرید مپنا این قابلیت وجود دارد که همزمان با استفاده از قوای الکتریکی در محور عقب، پیشرانه بنزینی نیز با انتقال قدرت به محور جلو هم فعال باشد و براساس این موضوع، می بینیم که این خودرو به یک سدان چهار چرخ محرک تبدیل شده است.

مشخصات باتری سراتو PHEV مپنا

کیا سراتو پلاگین هیبرید مپنا و مکو به باتری ۲۰ کیلووات ساعتی مجهز است و ساختار لیتیوم – آیون در آن دیده می شود. این باتری ها با استفاده از شارژرهای معمولی طی ۳ ساعت و نیم به ظرفیت حداکثری خود می رسند و در صورت استفاده از شارژر سریع، می توان ظرفیت ۱۵ تا ۸۰ درصدی باتری ها را در کم‌تر از ۲۰ دقیقه پر کرد. سراتو پلاگین هیبرید مپنا در کنار قابلیت شارژ مستقیم با برق شهری، امکان بازیافت انرژی از ترمزگیری هم دارد و برای همین در حین حرکت هم تا حدی از انرژی هدررفته برای پر کردن ظرفیت باتری ها استفاده می کند.

پروژه کیا سراتو پلاگین هیبرید این قابلیت را دارد تا در صورت استفاده تمام برقی، مسافت نزدیک به ۱۱۰ کیلومتر را با هر بار شارژ بپیماید. یکی از ویژگی های بومی سازی شده توسط مپنا برای خودروهای برقی و پلاگین هیبرید، ساختار خنک‌کاری باتری ها با توجه به شرایط آب و هوایی ایران است. به همین دلیل، می بینیم که این سراتو پلاگین هیبرید به سامانه خنک‌کاری با آب مجهز است و همین مسئله باعث می شود در هوای سرد و یا گرم، عملکرد باثباتی را از سیستم قوای محرکه الکتریکی این سدان پلاگین هیبرید شاهد باشیم.

حالت های رانندگی با سراتو پلاگین هیبرید مپنا

پایین تر از دسته دنده سراتو YD، مهندسان مکو پنل تنظیمات حالت رانندگی را برای این خودرو قرار داده اند و راننده می تواند چهار مدل مختلف برای رانندگی را انتخاب کند که به شرح زیر است:

۱- حالت رانندگی بنزینی:  در این حالت، تنها قوای محرکه بنزینی در محور جلو فعال است و سراتو پلاگین هیبرید در قالب یک سدان تک سوز بنزینی ظاهر می شود. در این حالت، شتاب استاندارد صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت سراتو پلاگین هیبرید مپنا ۱۲٫۸۶ ثانیه است.

۲- حالت رانندگی برقی:  در این حالت، پیشرانه بنزینی خاموش است و این سراتو نیز به یک سدان برقی دیفرانسیل عقب تبدیل می شود. با حالت برقی می توان تا ۱۱۰ کیلومتر مسافت را با این سراتو طی نمود و از سویی، به شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۱ ثانیه دست پیدا کرد.

۳- حالت هیبرید (برق و بنزین):  در این حالت، سراتو پلاگین هیبرید در سرعت های کم‌تر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت یک خودروی برقی است و در هنگام شتابگیری و یا سرعت های فراتر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت، پیشرانه بنزینی نیز وارد مدار می شود.

۴- حالت اسپرت:  در حالت اسپرت، دو موتور برقی و یک پیشرانه بنزینی از ابتدا در مدار هستند و خودرو به صورت دائم در وضعیت چهار چرخ محرک قرار دارد. در این حالت، که با قوی ترین وضعیت سراتو پلاگین هیبرید مپنا مواجه هستیم، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۵٫۹۴ ثانیه می رسد.

عیب یابی 507 هزار دستگاه از خودروهای شرکت کیا در آمریکا

امکانات ایمنی و رفاهی سراتو پلاگین هیبرید مکو

سراتو پلاگین هیبرید مپنا در بحث امکانات رفاهی و ایمنی تفاوت خاصی با نسخه استاندارد بنزینی ندارد و امکاناتی مانند صندلی برقی راننده، سردکن صندلی راننده، گرم‌کن صندلی های جلو، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، استارت دکمه ای، کروز کنترل، نمایشگر لمسی و… در این خودرو هم دیده می شود. اما نکته مهم، فعال نگه داشتن سامانه های پایداری الکتریکی، تهویه، ترمز و… در شرایط استفاده برقی و پلاگین هیبرید است که می بینیم مهندسان مکو و مپنا قابلیت های خودرو را در شرایط مختلف حرکتی نگه داشته اند. 

تطبیق قوای محرکه الکتریکی با بنزینی توسط مهندسان مپنا

یکی از اتفاق های مهم در این پروژه، امکان استفاده همزمان و هوشمند قوای محرکه بنزینی در کنار موتورهای الکتریکی است. همان طور که اشاره شد، توان پیشرانه بنزینی توسط جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلوی سراتو منتقل می شود و از سویی، توان حرکتی محور عقب به صورت الکتریکی و مستقل از محور جلو تأمین می گردد. هماهنگ کردن فعالیت یکنواخت و منظم پیشرانه بنزینی محور جلو و دو موتور الکتریکی محور عقب، خود یک فناوری ممتاز در توسعه خودروهای برقی و پلاگین هیبرید به حساب می آید که امروز مهندسان مپنا آن را به مرحله بومی سازی رسانده اند، زیرا اگر قرار باشد کوچک‌ترین ناهماهنگی‌ای میان موتورهای الکتریکی محور عقب و پیشرانه بنزینی محور جلو به وجود آید، شاهد عدم ثبات حرکتی و کنترل خودرو خواهیم بود. اما در عمل می بینیم که مهندسان شرکت مکو گروه مپنا توانسته اند هماهنگی لازم و هوشمندسازی ارتباط دو مدل قوای محرکه را در سراتو پلاگین هیبرید پیاده سازی کنند.

از سویی دیگر، باید به این نکته اشاره کرد که بیش از ۴۰ هزار کیلومتر مسافت با سراتو پلاگین هیبرید مپنا طی شده و این پروژه در شرایط مختلف، تست و بررسی شده است.

اهمیت پروژه کیا سراتو برقی – بنزینی مپنا

باید بدانیم که کیا سراتو پلاگین هیبرید مپنا یک پروژه است و قرار نیست این خودرو به تولید انبوه برسد. مهندسان مکو و مپنا با این کار نشان داده اند که می توانند خودرویی بنزینی را براساس استانداردهای روز با ساختار قوی محرکه الکتریکی همراه کنند. نکته مهم در مورد کیا سراتو پلاگین هیبرید مپنا، استفاده از دانش بومی است و می بینیم که مهندسان ایرانی توانسته اند یک پروژه را به محصولی قابل استفاده تبدیل کنند. در حال حاضر، سراتو پلاگین هیبرید مپنا به صورت روزانه در کشور تردد می کند و مدیر عامل گروه مپنا، از این خودرو برای رفت و آمدهای خود استفاده می کند.

مپنا با معرفی این پروژه اثبات کرده است که می تواند در زمینه مهندسی خودروهای الکتریکی در ایران پیشتاز باشد و در مرحله تولید آزمایشی هم خودرویی قابل استفاده را معرفی کند. این روزها مهندسان مکو و گروه مپنا پروژه های مشترک زیادی را با خودروسازان کشور دارند و قرار است در سال ۱۴۰۱، اتوبوس برقی با مهندسی مپنا وارد شهرهای مختلف شود. همچنین پروژه هایی مانند برقی سازی برخی محصولات سواری خودروسازان خصوصی، به مرحله تست های نهایی در مکو رسیده است و به احتمال زیاد، در سال آینده خودروهای سواری برقی با فناوری مپنا و مکو به مشتریان ایرانی معرفی خواهد شد.

نسل جدید خودرو کیا+عکس