حجم ویدیو: ۴.۲۱M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۴۶

 پرویز پرستویی بازیگر خوب و محبوب کشورمان است. پرویز پرستویی هم اکنون در سینمای ایران فعالیت می کند. و در ادامه عکسی از پرویز پرستویی را  مشاهده می کنید.

پرویز پرستویی در بی همه چیز

واکنش پرویز پرستویی به اختلاس میلیاردی مرجان شیخ‌الاسلامی/عکس

بیوگرافی پرویز پرستویی

پرویز پرستویی (زادهٔ ۲ تیر ۱۳۳۴) بازیگر و صداپیشه ایرانی است. او با دریافت چهار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر، در بین بازیگران ایرانی رکورددار است. او همچنین نشان گواهی‌نامه هنری را دریافت کرده‌است.

پرستویی برای نقش‌آفرینی در فیلم دیار عاشقان (۱۳۶۲) و لیلی با من است (۱۳۷۴) دیپلم افتخار جشنوارهٔ فجر را دریافت کرده‌است. او همچنین برای نقش‌آفرینی در فیلم‌های آژانس شیشه‌ای (۱۳۷۶)، بید مجنون (۱۳۸۳)، به نام پدر (۱۳۸۴) و بادیگارد (۱۳۹۴) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را از جشنوارهٔ فجر دریافت کرد.

واکنش پرویز پرستویی به برخورد بیرانوند با مامور نیروی انتظامی

زندگی پرویز پرستویی

پرویز پرستویی با اصالتی ترکی در همدان متولد شد. پدر وی کشاورز بود و زمانی که وی ۳ ساله بود به تهران مهاجرت کرد. دوران کودکی و نوجوانی را در یک خانه اجاره‌ای کوچک در محله دروازه غار سپری کرد. او در مدرسه صادقیه اسلامی در کوچه گمرک تحصیلات ابتدایی خود را به پایان رساند. پرستویی با پس‌انداز کردن یازده هزار تومان خانه‌ای در حوالی ترمینال جنوب خرید. مدتی به ورزش علاقه نشان داد و دروازه‌بان تیم کارگران بود. پس از این زمان به مرکز رفاه نازی‌آباد رفت و شروع به آموختن تئاتر کرد. پرویز پرستویی در سال ۱۳۶۰ و زمانی که ۲۶ سال سن داشت به عنوان منشی در دادگستری تهران مشغول به کار شد، امّا پس از مدتی به خاطر ناهمخوانی این شغل با روحیاتش به اداره تئاتر رفت و تا پایان در آنجا مشغول به کار شد.

واکنش پرویز پرستویی به سیل اخیر/عکس

آغاز فعالیت هنری پرویز پرستویی

وی در سال ۱۳۴۸ به گروه بهرام بیضایی پیوست و در همان سال سرانجام اولین نقشش در تئاتر ماجرای یک محل را بازی کرد. پرستویی فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۸ با اجرای نمایش در مراکز رفاه، کاخ جوانان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد. در سال ۱۳۵۳ برای بازی در نمایش دکه و یک سال بعد برای بازی در نمایش تسلیم شدگان جایزه کاخ جوانان را گرفت. آشنایی او با بهزاد فراهانی او را به گروه کوچ کشاند تا به دنبال کسب تجربه باشد.