شبکه الجزیره به نقل محمد مرندی، مشاور هیات مذاکره کننده ایران در وین اعلام کرد که اسرائیل هیچ نقشی در روند مذاکرات وین ندارد و بر نتایج مذاکرات نیز تاثیر نخواهد گذاشت.

مذاکرات وین

هیات مذاکره کننده در شب احیای وین/ گزارش تصویری

وی گفت: موعد مشخصی برای امضای توافق وجود ندارد و اکنون اولویت با حل اختلافات باقی مانده است.

مشاور هیات مذاکره کننده ایران در وین همچنین تاکید کرد: مساله مهم برای ما بازگشت به اجرای توافق در طولانی مدت است.

وی تاکید کرد که تهران وظایف خود را به طور کامل انجام داده و امضای هرگونه توافق منوط به تصمیم واشنگتن است.

این کارشناس ایرانی حاضر در وین همچنین گفت که هرگونه توافق در وین آغازگر فصل جدیدی با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد بود.

به گزارش ایسنا، پیش از این حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با تاکید به نزدیک شدن جمهوری اسلامی و طرف‌های غربی به حصول توافق در مذاکرات وین، او نیز نهایی شدن آن را منوط به انعطاف‌پذیری بیشتر آمریکا و اروپا دانست.

قدردانی نایب رییس مجلس از هیات مذاکره کننده‌

وی با اشاره به این که جمهوری اسلامی در جریان مذاکرات وین که با هدف احیای برجام و رفع تحریم‌های آمریکا در جریان است، ابتکار عمل بالایی از خود به نمایش گذاشته و با انعطاف‌پذیری زیادی بر سر میز مذاکره حاضر شده، گفت: با وجود این که طرف غربی در طول این مذاکرات دشوار بارها احتمال ترک میز مذاکره را مطرح کرده ولی ما همواره تاکید کرده‌ایم که با جدیت بر سر میز مذاکره خواهیم ماند. در حال حاضر نیز اگر می‌گوییم که بیش از هر زمان دیگری به حصول توافق نزدیک هستیم، به همین جهت است که به آمریکایی‌ها از طریق واسطه‌ها اطلاع داده‌ایم و به ۳ کشور اروپایی هم از سوی همکارانم در وین یا خودم گفته‌ایم که دیگر کاملا واضح است که نوبت شما فرا رسیده و زمان مشاهده ابتکار عمل و انعطاف‌پذیری طرف غربی است. ما در حال نزدیک شدن به حصول توافق هستیم اما هنوز برخی از مسائل باقی مانده که خطوط قرمز ما هستند.

او افزود: ما فکر می‌کنیم اگر طرف غربی امروز واقع‌بینانه‌ با آنچه در میز مذاکرات وین می‌گذرد برخورد کند، ما می‌توانیم در کمتر از چند ساعت به توافق نهایی برسیم. بنابراین، تعیین زمان دقیق توافق وابسته به انعطاف و ابتکار طرف غربی است.

ورود هیات مذاکره کننده به لوزان