لیزر موهای زائد در عصر حاضر به یکی از محبوب ترین راه حل ها برای حذف موهای زائد و ناخواسته‌ی بدن تبدیل شده است، که یکی از اصلی ترین دلایل این محبوبیت را می توان به میزان اثربخشی بالا و استراتژی بدون درد آن ربط داد. در حالی که اکثر افراد می توانند با خیالی آسوده و راحت از این روش اپیلاسیون بهره ببرند، برخی دیگر از افراد نیز ممکن است که برای انجام آن، کاندیدای مناسبی نباشند. اما چه کسانی برای انجام لیزر موهای زائد کاندیدای مناسبی نیستند؟ ما در انتهای این مقاله به بررسی این پرسش خواهیم پرداخت اما قبل از آن اجازه دهید که برای داشتن یک طرز دید بهتر، ببینیم این روش حذف موهای اضافی و زائد به چه صورت انجام می شود و خطرات آن به چه صورت است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره هزینه لیزر میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید.

هزینه لیزر موهای زائد

نحوه‌ی عملکرد استراتژی لیزر موهای زائد به چه صورت است؟

در طی حذف موهای زائد به وسیله‌ی لیزر، لیزر مخصوص، پرتوی نور پر انرژی ای را از خود ساطع می کند که این پرتوی نور توسط رنگدانه های (ملانین) موجود در ریشه‌ی مو جذب می شوند. پس از جذب شدن این پرتو، انرژی نوری آن به انرژی گرمای تبدیل شده که این انرژی گرمایی به کیسه‌های لوله‌ای شکل موجود در درون پوست (به عنوان فولیکول‌های مو شناخته می شوند و وظیفه‌ی تولید مو را بر عهده دارند) آسیب می‌رساند. این آسیب به فولیکول مو باعث جلوگیری کردن و یا به تاخیر انداختن رشد مو در آینده می شود و به این صورت لیزر می توان باعث حذف موهای ناخواسته و زائد شود.

اگرچه که لیزر موهای زائد به طور موثر می تواند رشد مو را برای دوره های طولانی مدت به تاخیر بیندازد، اما معمولا انجام یک باره‌ی این استراتژی اپیلاسیون، این توانایی را ندارد که منجر به حذف دائمی موهای زائد شود. برای حذف موهای زائد و ناخواسته به صورت دائمی و همیشگی به جلسات متعدد لیزر درمانی نیاز است و همچنین ممکن است که برای این کار به درمان های نگهداری نیز نیاز باشد. همچنین توجه داشته باشید که حذف موهای زائد به وسیله‌ی لیزر برای افرادی که دارای پوست روشن یا موهای تیره هستند، در مقایسه با کسانی که دارای پوست تیره یا موهای روشن هستند بسیار موثر تر است، اما در کل می توان این روش را با موفقیت برای انواع رنگ پوست و مو استفاده کرد. اگر میخواهید درباره ژل لب بدانید می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

قیمت ژل لب

111111111

لیزر موهای زائد در عصر حاضر به یکی از محبوب ترین راه حل ها برای حذف موهای زائد و ناخواسته‌ی بدن تبدیل شده است

 

خطرات مربوط به لیزر موهای زائد

خطرات و عوارض جانبی مربوط به حذف موهای زائد به وسیله‌ی لیزر با توجه به نوع پوست، رنگ مو، برنامه‌ی درمانی و رعایت یا عدم رعایت مراقبت های قبل و بعد از درمان در افراد مختلف متفاوت است. اما به طور کلی می توان گفت شایع ترین خطرات و عوارض لیزر موهای زائد عبارتند از:

  1. تحریک و قرمزی پوست: به طور کلی به وجود آمدن حس ناراحتی موقت، قرمزی، تورم و تحریک پوست پس از انجام لیزر موهای زائد اتفاقی طبیعی است. در این ارتباط باید به این نکته توجه کنید که همه‌ی این علائم و نشانه ها معمولا پس از گذشت چند ساعت کاملا ناپدید خواهند شد.
  2. تغییر رنگ رنگدانه ها: لیزر درمانی برای حذف موهای اضافی ممکن است که رنگ پوست آسیب دیده را تیره تر و یا روشن تر کند. این تغییرات ممکن است که موقتی و یا دائمی باشند. در ارتباط با این موضوع همچنین می توان گفت که روشن شدن پوست در درجه‌ی اول بر روی افرادی که قبل و یا بعد از درمان از قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید اجتناب نمی کنند و افرادی که در مقایسه با دیگران پوست تیره تری اتفاق می افتد.

 

  1. آسیب های پوستی: به ندرت، لیزر کردن موهای زائد و ناخواسته می تواند باعث به وجود آمدن آسیب های پوستی مثل تاول، پوسته پوسته شدن، زخم و یا سایر تغییرات در بافت پوست شود. سایر عوارض جانبی نادر پوستی این استراتژی اپیلاسیون نیز عبارتند از سفید شدن موهای درمان شده و یا رشد بیش از حد مو در اطراف مناطق تحت درمان (این عارضه بیشتر در پوست هایی با رنگ تیره تر اتفاق می افتد).
  • توجه داشته باشید که به دلیل احتمال آسیب شدید چشم و بینایی، انجام استراتژی لیزر برای حذف موهای زائد پلک، ابرو و یا نواحی اطراف چشم توصیه نمی شود.

آیا لیزر موهای زائد سرطان زا است ؟

لیزر موهای زائد برای چه کسانی ضرر دارد؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد ما در این قسمت قرار است به بررسی افرادی بپردازیم که کاندیدای مناسبی برای انجام لیزر موهای زائد نیستند. این افراد عبارت اند از:

  1. افرادی که به تابش نور حساس هستند.

به طور کلی چندین دارو می تواند باعث به وجود آمدن این مشکل حساسیتی شود، که داروهای ضد افسردگی مانند داروی پروزاک، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند داروی ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن (پاراستامول بی خطر است) و بسیاری از انواع آنتی بیوتیک ها از جمله‌ی این دارو ها هستند.

علاوه بر این، افراد مبتلا به بیماری پلاگر ،وضعیتی که در آن کمبود ویتامین B3 در رژیم غذایی فرد وجود دارد، بیماران مبتلا به لوپوس، یک نوع بیماری خودایمنی بدن که در آن سیستم ایمنی بیش از حد فعال می شود و به بافت های سالم طبیعی خود حمله می کند، افرادی که از پورفیری، یک اختلال ارثی متابولیسم رنگدانه رنج می برند و افرادی که استروئید مصرف می کنند می توانند حساس به نور باشند و بنابراین نباید عمل لیزر موهای زائد را انجام دهند.

  1. کسانی که برای رفع مشکلات بیماری آرتریت خود طلا درمانی می کنند و یا از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنند.

بیمارانی که برای درمان بیماری آرتریت خود از روش درمانی طلا درمانی استفاده می کنند و یا کسانی که از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنند برای استفاده از خدمات لیزر درمانی مناسب نیستند.

  1. افرادی که از روش های دیگر اپیلاسیون و حذف موهای ناخواسته از ریشه استفاده کرده اند.

به طور کلی در روش لیزر درمانی حذف موهای ناخواسته، وجود ریشه‌ی مو برای تاباندن اشعه‌ی لیزر به فولیکول آن مورد نیاز است، بنابراین هر کسی که قبل از انجام لیزر موهای ناحیه‌ی تحت درمان را اپیلاسیون کرده و یا از ریشه کنده باشد باید حداقل یک ماه صبر کند. همچنین توجه کنید که پوست تراشیده شده را نباید به وسیله‌ی لیزر درمان کرد زیرا موهای موجود در سطح پوست نور را جذب می کنند و این اتفاق می تواند باعث آسیب حرارتی به اپیدرم پوست شود.

  1. افرادی که هرپس سیمپلکس یا تبخال دارند.

افرادی که هرپس سیمپلکس و یا تبخال دارند، در صورت انجام دادن لیزر درمانی برای حذف موهای زائدشان باعث دوباره فعال شدن ویروس های عامل این دو بیماری و افزایش علائم آن می شوند. بنابراین آنها باید تا سه روز قبل از شروع درمان لیزری شان از داروهای ضد ویروسی استفاده کنند و همچنین تا پنج روز پس از درمان نیز به استفاده از آن ها ادامه دهند.

  1. افرادی که باردار هستند.

به طور کلی، در حالی که اطلاعات کافی ای در ارتباط با تأثیر لیزر و یا مواد شیمیایی اعمال شده بر روی پوست شما در طول درمان لیزر موهای زائد بر روی جنین وجود ندارد، توصیه می شود که در صورت باردار بودن از لیزر درمانی موهای زائد خود خودداری کنید. در واقع توجه داشته باشید که هیچ نوع لیزر درمانی ای برای افراد باردار توصیه نمی شود.

  • بسیاری از زنان ممکن است که در دوران بارداری شان به دلیل افزایش هورمون های مربوط از رشد مو در نوک سینه ها و یا شکم کلافه شوند. این نکته گفتنی است که به طور معمول این موهای اضافی و کلافه کننده بعد از گذشت دوران بارداری خواهند ریخت.
  1. دیگر افرادی که کاندیدای مناسبی برای انجام حذف موهای زائد به وسیله‌ی لیزر نیستند.

لیزر موهای زائد از چه سنی مناسب است؟

  • هر فردی که از داروهای اسید گلیکولیک، بنزوئیل پراکسید و یا اسید سالیسیلیک استفاده می کند، باید قبل از لیزر درمانی موهای زائد و اضافی خود، مصرف این نوع داروها را قطع کند.
  • کسانی که از هیدروکینون و یا سایر کرم های سفید کننده‌ی پوست استفاده می کنند باید چند روز قبل از شروع درمان لیزری خود مصرف آن ها را قطع کنند.
  • هر فردی که از داروهای درمان آکنه مانند آکوتان، ایزوترتینوئین، رتین-A استفاده می کند باید شش ماه قبل از شروع لیزر درمانی استفاده از این نوع دارو ها را قطع کند.

 

222222222222

فردی که از داروهای درمان آکنه مانند آکوتان، ایزوترتینوئین، رتین-A استفاده می کند باید شش ماه قبل از شروع لیزر درمانی استفاده از این نوع دارو ها را قطع کند

  • افرادی که لیزر موهای اضافی و زائد خود را با لیزر الکساندرایت انجام می دهند، نباید در چهار هفته‌ی گذشته در ناحیه‌ی مورد نظر تحت درمان لیزر قرار گرفته باشند. همچنین برای کسانی که لیزر موهای زائد خود را با لیزر یاگ یا YAG (انواع پوست تیره تر) انجام می دهند، این دوره‌ی انتظار هفت روز است.
  • افرادی که برنزه‌ی مصنوعی دارند و یا اینکه اخیراً از سولاریوم استفاده کرده‌اند نباید برای مدتی لیزر درمانی موهای زائد و اضافی را انجام دهند و همچنین افرادی که خالکوبی دارند نیز نباید این درمان را در ناحیه خالکوبی شده انجام دهند.
  • افرادی که در بدن خود اسکارهای کلوئیدی و یا اینکه مشکلات درمانی ای مانند اسکار هایپرتروفیک دارند نباید برای حذف موهای زائد خود از لیزر درمانی استفاده کنند. به همین ترتیب همچنین افراد مبتلا به ویتیلیگو، وضعیت بیماری ای که بخش‌های از پوست بی رنگ می‌شود، نیز مناسب نیستند.
  • افرادی که مبتلا به واکنش های شدید هیستامینی هستند نیز مناسب این روش اپیلاسیون نیستند.
  • توجه کنید که اگر پوست شما ترک خورده و یا زخمی شده است، مهم است که قبل از انجام لیزر درمانی خود تا بهبود کامل مشکلتان صبر کنید. این موضوع برای افرادی که پوست باز دارند صدق می کند، به عنوان مثال کسانی که اخیرا جراحی و یا لایه برداری شیمیایی انجام داده اند.