وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  یکی از ۱۹ وزارتخانهٔ دولت ایران و مسئول برنامه‌ریزی، پشتیبانی و توسعه زیرساختار و توانایی‌های ملی مخابراتی و اطلاعاتی ایران است. هم اکنون عیسی زارع‌پور در دولت سیزدهم سید ابراهیم رئیسی تصدی وزارت ارتباطات را بر عهده دارد.

وزارت ارتباطات

واعظی با وزارت ارتباطات خداحافظی کرد

سیدجمال هادیان در توییتر نوشت: این روزها دسترسی به شبکه پایدار و پرسرعت برای همه مردم از نان شب هم واجب‌تر است چرا که کار و زندگی آنها به این خدمت وابسته است.‌بدیهی است که هر وقت شبکه دچار اختلال یا افت سرعت شود مردم کلافه و ناراحت شده و انتقاد می‌کنند و حق هم دارند. بیشتر این انتقادات هم از شبکه اینترنت اپراتورهای موبایل است؛ شبکه‌ای که فشار زیادی را تحمل می‌کند چون شبکه ارتباطی ثابت خانگی قادر به ارائه خدمات پرسرعت و با کیفیت نیست.

وی ادامه داد: اما اینکه گفته شود سرعت اینترنت ما معادل یا بدتر از افغانستان است واقعاً بی‌انصافی بوده و حرف نادرستی است. سرعت اینترنت معمولا با سایت اسپیدتست و بر اساس میانگین تست سرعت کاربران یک کشور سنجیده می‌شود. پس این محاسبه به عوامل مختلفی بستگی دارد و همیشه دقیق نیست. در ضمن سرعت در کشور ما هم رشد داشته هر چند این رشد کم بوده ولی بسیاری از کشورها سرعتشان را بیشتر بهبود دادند.

سوءاستفاده در سایه کم کاری وزارت ارتباطات/ پول های باد آورده میلیاردی از پیامک ها

سخنگوی وزارت ارتباطات با ذکر این سوال که راه گذر از این وضعیت چیست؟ اظهار کرد: راهی نیست جز تقویت زیرساخت‌های ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر نوری(fttx)، البته این موضوع منافی تلاش برای بهبود وضعیت خدمات تلفن همراه نیست و تقویت زیرساخت‌های همراه و اختصاص لایه باند فرکانسی جدید هم در حال انجام است. من چند ماهی است که در منزل از سرویس اینترنت فیبر نوری ftth استفاده می‌کنم و از کیفیت و سرعت آن بسیار راضی هستم. از امروز واگذاری ۵۰۰ هزار پورت پرسرعت این سرویس در برخی از شهرها آغاز می‌شود و به تدریج در طول سه‌چهار سال با واگذاری بیش از ۲۰ میلیون پورت به همه شهرهای کشور خواهد رسید.

هادیان ادامه داد: اجرای این کلان‌پروژه ملی بسیار سخت و زمان‌بر است اما عزم و اراده وزارت ارتباطات با همراهی همه بازیگران این حوزه در بخش خصوصی برای انجام این پروژه قطعی است. وزارت ارتباطات تصمیم گرفته تا گره مشکل اینترنت پایدار و پرسرعت را مثل کشورهای دیگر دنیا حل کند؛ با احداث «شبکه سراسری فیبر نوری منازل و کسب و کارها». انتظار داریم با اجرای این پروژه، مردم کشور به تدریج طعم شیرین سرعت‌های چند۱۰ و چندصد مگابیتی را تجربه کنند و به تدریج سرعت‌های پایین برایشان خاطره شود.

وزارت ارتباطات مسئول ارسال پیامک به متخلفان رانندگی