همه‌ی ما این تجربه را داریم که وارد فضایی شده‌ و جذب زیبایی و هارمونی آن شده‌ایم. دکور محل زندگی ما خیلی بیشتر از آنچه بدانیم بر روحیه و حال خوب‎مان تاثیرگذار است. هارمونی و زیبایی دکوراسیون مسئله ای است که نباید به سادگی از کنارش گذشت. بر خلاف تصور قرار نیست همیشه زیباتر کردن دکور با صرف هزینه های بالا باشد.با درنظر گرفتن چند نکته می‌توان اقتصادی‌تر و کم هزینه‌تر دکور خانه را زیبا کرد. یکی از مسائل مهم در چیدمان و دکور ترکیب رنگ است. انتخاب ترکیب رنگ در ایجاد زیبایی و هارمونی نقش مهمی دارد. اگر قصد دارید دستی به سر و روی خانه یا محل کار خود بکشید از ترکیب رنگ غافل نشوید.

 

تیتر های اصلی :

اصول ترکیب رنگ را بدانیم

گرم بودن و سرد بودن رنگ ها

چه متریال هایی به ترکیب بندی رنگ‌ها جلوه می‌دهد

استفاده از محصولات چاپی

 

در ترکیب رنگ چند نکته‌ی مهم وجود دارد که در ادامه با هم مرور‌ می‌کنیم و بعد به عناصری که در چیدمان زیباتر فضا کمک می‌کنند اشاره می‌کنیم. با دیدن چند نمونه می‌توانیم ایده بگیریم و دکور فضایمان را خودمان انجام بدهیم.  

اصول ترکیب رنگ را بدانیم

برای انتخاب ترکیب‌های رنگی مختلف می‌توان از پالت رنگ گرم؛ رنگ سرد؛ ترکیبی از رنگ‌های گرم و سرد؛ طیف‌های یک تک رنگ و یا پالت رنگ‌های مکمل استفاده کرد.

·         ترکیب رنگ را‌ می‌توان با استفاده از سه رنگ انجام داد، رنگ اصلی، رنگ ثانویه و رنگ تاکید که معمولا رنگ متضادی است که در اثربخشی بیشتر دو رنگ قبلی تاثیر چشمگیری دارد.

مثلا در ترکیب طیف‌های مختلفی از رنگ طوسی می‌توان از رنگ زرد به میزان کمتر و به عنوان رنگ تاکید استفاده کرد.

122121

 درصد استفاده از این رنگ‌ها به ترتیب 60، 30، و 10 است. البته که می‌توان این قوانین را شکست اما این راهنما نقطه‌ی شروع خوبی است که بدانیم چطور رنگ‌ها را با هم ترکیب کنیم تا زیبایی هم را تکمیل کنند. رنگ اصلی معمولا رنگی است که در اکثر نقاط فضا وجود دارد و در قسمت‌های اصلی دکور مثل دیوار، اثاثیه‌ی بزرگ و کابینت‌ها استفاده می‌شود. رنگ ثانویه تقریبا به اندازه‌ی نصف رنگ اصلی در چیدمان به کار می‌رود. خوب است که این رنگ را قدری متفاوت از رنگ اصلی انتخاب کنیم که به چشم بیاید اما استفاده از رنگ متضاد که باعث ایجاد کنتراست بشود پیشنهاد خوبی نیست. برای بخش‌هایی از دکور مثل پرده‌ها و فرش می‌توانیم از این رنگ استفاده کنیم. رنگ اصلی و ثانویه بهتر است با هم هارمونی داشته باشند. رنگ تاکید در واقع رنگی است که برای دکوری‌هایی مثل تابلوها، رومیزی، رانر و کوسن استفاده می‌شود. این رنگ اگرچه درصد کمتری نسبت به دو رنگ دیگر دارد، جایی است که می‌توانید با ایجاد تضاد جذابیت فضا را دوچندان کنید.

رنگ‌‌ها هم سرد و گرم دارند

در رابطه با ترکیب رنگ‌ها نکته‌ی دیگر دمای رنگ است. منظور از دما سرد یا گرم بودن رنگ‌هاست. رنگ‌های سرد شامل آبی‌ها، سبزها و بنفش‌ها و رنگ‌های گرم شامل نارنجی‌ها، زردها و قرمزها هستند. در ترکیب رنگ برای چیدمان اگر تمام رنگ‌ها را سرد انتخاب کنیم حسی از سرما و بی‌روحی ایجاد می‌کنیم و برعکس اگر تمام رنگ‌ها گرم باشد فضا خفه خواهد شد. بنابراین ترکیبی از رنگ‌های سرد و گرم زیبایی بصری بیشتری خواهد داشت و فضایی خوشایند و دلپذیر ایجاد می‌کند.

یک نکته‌ی مفید در ترکیب رنگ استفاده از چرخه‌ی رنگ است. چرخه رنگ کمک می‌کند ته‌رنگ و توناژهای رنگی را راحت‌تر و با هارمونی بیشتر انتخاب کنید.

چه متریال هایی به ترکیب بندی رنگ‌ها جلوه می‌دهد.

اگرچه ترکیب رنگ نقش مهمی در ایجاد دکوراسیون دارد نباید از عناصر دیگری که می‌تواند به نمایش این زیبایی کمک کند غافل شد. در کنار استفاده از یک ترکیب رنگ خاص و زیبا، به کاربردن متریال‌های مختلف و دکوری های زیبا اهمیت بسیاری در چیدمان فضا دارد. در استفاده از این متریال باید به ابعاد فضایی که داریم هم دقت داشته باشیم. در فضاهای بزرگ می‌توان انواع ترکیب رنگ‌ها را به کار برد تکتدر فضاهای کوچک‌ استفاده از عناصر با رنگ‌ روشن برای بزرگ‌تر و دلبازتر جلوه دادن فضا موثر است و باید از عناصر تزئینی مثل چوب و سنگ و کاغذ یا پوستر دیواری در ابعاد کوچک‌تر استفاده کرد اما این به معنی حذف این موارد نیست.

استفاده از محصولات چاپی

محصولات چاپی این شانس را به ما می‌دهد که حق انتخاب از دنیایی از طرح‌ و رنگ‌ را برای دکوراسیون خود داشته باشیم. این محصولات شامل کاغذ و پوستر دیواری، پرده، رومیزی، رانر، کوسن و روتختی است. نکته ی مثبت محصولات چاپی این است که هیچ محدودیتی در انتخاب تصویر یا طرح وجود ندارد. پس می‌توانید هرچه دوست دارید را روی سطحی پارچه‌ای یا کاغذی چاپ و در دکور خود استفاده کنید. از این محصولات می‌توان در هر فضایی از خانه یا محل کار استفاده کرد. در ادامه با هم از تاثیر این محصولات در زیباتر شدن دکوراسیون می‌خوانیم.
 

پوستر دیواری با طرح دلخواه

برای دکور کردن دیوارها یک راه مدرن و جذاب وجود دارد؛ استفاده از کاغذ و پوستر دیواری. وقتی بخشی از دیوار را با تصویری می‌پوشانیم در آن بخش تفاوتی جذاب ایجاد می‌کنیم.

12321

برای دیدن سبک های بیشتر پوستر دیواری کلیک کنید

روی یک زمینه‌ی یک‌دست استفاده از یک طرح باعث تضاد و زیباتر جلوه کردن هر دو سطح می‌شود. می‌توان از طرح پوستر متضاد با رنگ دیوار استفاده کرد و کنتراست فضا را بالا برد و یا اینکه طرحی هماهنگ با رنگ دیوار انتخاب کرد و هارمونی فضا را بیشتر کرد در هر دو صورت استفاده از یک پوستر در بخشی از خانه تاثیر چشمگیری بر زیباترشدن فضا دارد و می‌تواند به عنوان جداکننده‌ی آن بخش از خانه هم کاربرد داشته باشد.

 

 پرده پانچی با طرح دلخواه

شما هم شاید این جمله را شنیده باشید که پرده است که کار دکور خانه را تمام می‌کند. در انتخاب پرده باید به هارمونی رنگی آن دقت کنیم. اگر اصولی که در بالا گفتیم را به کار ببریم ترکیبی جذاب از پرده‌ها و دیوارها خواهیم داشت.

23132132

برای دیدن سبک های بیشتر پرده پانچی تصویری کلیک کنید

علاوه بر پرده های کلاسیک که همیشه و همه‌جا دیده‌ایم، پرده چاپی از محصولات مدرن و جذابی است که رنگ‌ و طرح‌ نامحدود به دکور خانه می‌بخشد پرده چاپی با نقش‌های دلربا می‌تواند یکنواختی فضا را بشکند و به فضا رنگ و جلا ببخشد بنابراین انتخاب خیلی خوبی است. برای انتخاب پرده چاپی طرح دار بهتر است به رنگ زمینه و طرح آن دقت کنیم. اگر رنگ زمینه با دیوارها همخوانی داشته باشد هارمونی فضا بالاتر می‌رود امامی‌توان ساختار شکنی کرد و طرحی کاملا متفاوت با رنگ دیوارها انتخاب کرد. برای دیوار و پرده به انتخاب رنگ های مکمل هم فکر کنید.

رانر و رومیزی چاپی با رنگبندی دلخواه

قصه ی انتخاب رومیزی هم شبیه پرده است. می‌توان با انتخاب یک رومیزی هماهنگ با نقش و رنگبندی پرده بین اجزا مختلف فضا ارتباط برقرار کرد. در انتخاب رومیزی علاوه بر رنگ دیوارها و پرده خوب است که حواسمان به رنگ و جنس میز و مبلمان هم باشد. اگر رومیزی چاپی باشد دستمان برای انتخاب بازتر است و می‌شود با توجه به رنگ و جنس مبلمان رومیزی سنتی یا مدرن، با نقش شلوغ یا خلوت انتخاب کرد.

1232131232

برای دیدن سبک های بیشتر رانر و رومیزی اینجا کلیک کنید

 

رانرها به عنوان نسل جدید رومیزی برای دکورهای مدرن‌ انتخاب خوبی هستند. برای رانر‌ها میتوانید سراغ رانر چاپی بروید تا هیچ محدودیتی در انتخاب طرح و رنگ موردپسند خود نداشته باشید.

کوسن با طرح دلخواه

انتخاب کوسن همان بخش رنگ تاکید است که اهمیت زیادی دارد و جلوه‌ی رنگ‌های اصلی و ثانویه را بیشتر می‌کند. نمونه کوسن چاپی را ببینید تا از تاثیر قشنگی که روی مبلمان دارند باخبر شوید. اگر مبلمان تک رنگ باشد کوسن های با طرح شلوغ و رنگی رنگی جذابیت بیشتری دارد و برعکس اگر مبل‌ها طرح‌دار باشند کوسن با طرح خلوت ایده‌ی بهتری است.

 

12312321

نمایش طرح های بیشتر کوسن با طرح دلخواه و رنگبندی دلخواه

در نهایت فضایی را تصور کنید که با طیف هایی از رنگ های خنثی دکور شده باشد. در چنین فضایی استفاده از محصولات چاپی با رنگ های زنده به خصوص اگر با هم ست باشند به قدری جذاب است که فقط باید دید و لذت برد. طرح‌ها و نقش‌های چاپی چشم شما را به دنبال خود می‌کشند و رنگ‌ها حس خوب خود را به تماشاگر منتقل می‌کنند.

نکته ای که اینجا می‌توان گفت این است که استفاده از زمینه‌های طرح دار مثل رومیزی، رانر و روتختی در فضایی که چیدمان ساده دارد جذابیت بصری بالایی ایجاد می‌کند. می‌توان پرده را طرح‌دار و حتی با طرحی شلوغ متضاد یا هماهنگ با ترکیب رنگی فضا استفاده کرد. درصورتی که دیوارها را با کاغذ دیواری پوشانده باشیم پرده با طرح خلوت جذابیت بیشتری دارد. در انتخاب رومیزی و رانر هم بهتر است به رنگ بندی و طرح مبلمان دقت کنیم. استفاده از ترکیب رنگی که شامل نقوش با طرح‌های ریز در کنار سطوح بزرگ ساده باشد هم انتخاب جذابی است.

 

روتختی سه بعدی

گذشته از فضای پذیرایی، اتاق خواب جایی است که اوقات خود را در آن می‌گذرانیم. پس به همان اندازه خوب است که به دکور آن توجه داشته باشیم. از آنجا که روتختی سطح بزرگی از اتاق خواب را می‌پوشاند هماهنگی طرح و رنگ‌بندی آن با فضا در بالا بردن هارمونی فضا اثرگذار است. برای طرح روتختی هم می‌توان سراغ روتختی چاپی رفت که دست ما را در انتخاب باز می‌گذارد و هر طرحی که دوست داشته باشیم و با رنگ بندی اتاق هارمونی داشته باشد را می‌توانیم انتخاب کنیم.

 

استفاده از متریال های طبیعی

از متریال‌های طبیعی مثل چوب یا سنگ هم می‌توانمطابق با ترکیب رنگی فضا استفاده کرد. به کار بردن متریال‌هایی از این دست که طرح و زمینه دارند به اصطلاح فضا را پرتر و غنی‌تر می‌کند. وقتی از مواد طبیعی مثل چوب و سنگ در دکوراسیون استفاده کنیم هم به فضا روح بخشیده‌‌ایم و هم تضادی که بسیار تاثیرگذار است را ایجاد کرده‌ایم.

 

ایجاد تضاد در ترکیب بندی رنگ‌ها

وقتی رنگ‌ها را با هم ترکیب می‌کنید معمولا روی عناصر خنثی تاکید می‌کنید. در زمینه‌ی یک دیوار تک رنگ استفاده از زمینه ای به رنگ دیگر مثل ایجاد کردن راه تنفس برای رنگ اصلی است. فرض کنید دیواری سرتاسر آبی است. اگر از عنصری با رنگ دیگر در بخشی از آن استفاده کنید زیبایی هر دو رنگ را بیشتر کرده‌اید. با این کار و ایجاد کنتراست زیبایی فضا بیشتر به چشم می‌آید. در فضایی ساده و تک رنگ استفاده از پرده‌ رنگی که زمینه‌ای متناسب با رنگ اصلی داشته باشد اما نقوش آن به عنوان رنگ متضاد استفاده شود بر زیبایی فضا تاثیرگذار است. در چیدمان مبلمان نیز اگر از مبل‌هایی تک رنگ استفاده کنید استفاده از یک مبل تک که نقش دار باشد در کنار کوسن و رومیزی نقش دار تضاد و زیبایی ایجاد می‌کند. ایجاد تضادهای رنگی و کنتراست باعث بالا رفتن جذابیت بصری می‌شود. این کنتراست را می‌توان با رنگ تاکید ایجاد کرد. رنگ تاکید میتواند ساده باشد یا اینکه خود دارای نقش و توناژ باشد. لوازم تزئینی کوچک نیز اهمیت زیادی در ایجاد کنتراست دارند.

 

 

ایجاد تعادل رنگی

اگر حس می‌کنید یک رنگ زیادی از حد به چشم می‌آید به کار بردن عناصری مثل محصولات چاپی، چوب، و سنگ راه خوبی برای ایجاد تعادل است. این عناصر با ایجاد نقش و بافت و تمایز رنگی در شکستن این یکنواختی و اضافه کردن کنتراست به فضا تاثیر بسیار مثبتی دارند.

ترکیب رنگ را می‌توان پایه‌ی طراحی و چیدمان داخلی دانست که بر اساس آن رنگ دیوارها، اثاثیه و لوازم تزئینی و دکوری انتخاب و چیده می‌شوند. بنابراین انتخاب پالت رنگی متناسب با سلیقه و کاربرد فضا از اصلی‌ترین گام‌های طراحی داخلی است.