با توجه به پیشرفت روز به روز تکنولوژی و ساخت گوشی های مدرن تر نرم افزار های پیشرفته ای برای عکاسی ساخته شده است. در ادامه با نرم افزارهای پیشرفته عکاسی آشنا خواهیم شد.

عکاسی پیشرفته

عکاسی مدلینگ الهام پاوه نژاد + عکس

معرفی بهترین برنامه عکاسی حرفه ای اندروید و آیفون

سازندگان گوشی‌های هوشمند مثل اپل و سامسونگ در سال‌های گذشته سعی داشته‌اند با افزایش تعداد لنزها و استفاده از سخت افزار پیشرفته‌تر، قابلیت‌های مرتبط با تصویربرداری در محصولات خود را بهبود ببخشند. اما در دنیای عکاسی موبایل، سخت افزار تنها عامل تعیین‌کننده کیفیت خروجی نیست و پردازش نرم افزاری هم نقش اساسی در این میان بازی می‌کنند. گوگل با استفاده از همین رویکرد تلاش کرده است در سری پیکسل خود از هوش مصنوعی برای ارتقای کیفیت تصاویر استفاده نماید. باید در نظر داشت که در اغلب موارد، ویژگی‌های نرم افزاری تنها در اپ پیش‌فرض دوربین دستگاه قابل استفاده است و نمی‌توان از آن‌ها در سایر برنامه‌ها بهره گرفت؛ در نتیجه اگر وابستگی زیادی به امکانات گفته شده دارید، بهتر است به سراغ عناوین دیگر برای تصویربرداری در موبایل نروید.

کنترل بیشتر روی تنظیمات مرتبط با عکاسی یکی از دلایل اصلی مهاجرت کاربران به سوی اپ‌های غیررسمی تصویربرداری است. البته در این زمینه شرایط کمی برای دارندگان محصولات اپل خوشایندتر است؛ زیرا تعداد کمتر دستگاه‌های مبتنی بر iOS موجب شده است تا توسعه‌دهندگان بتوانند آسان‌تر اقدام به تست اپ‌های خود نمایند. در سوی دیگر طیف عظیمی از دستگاه‌های اندرویدی را شامل هستیم که امکان آزمایش عملکرد هر برنامه به صورت مجزا روی آن‌ها از طرف توسعه‌دهنده وجود ندارد؛ اما اگر با اپلیکیشنی به مشکل برخورد کردید، احتمالاً می‌توانید از جایگزین‌های مشابه متعددی بهره‌مند شوید. با در نظر گرفتن این نکات، به سراغ معرفی بهترین برنامه های عکاسی حرفه ای خواهیم رفت.

۱. Halide Mk II؛ بهترین برنامه عکاسی حرفه ای آیفون

اپلیکیشن Halide Mk II – Pro Camera یکی از پیشرفته‌ترین ابزارهای تصویربرداری برای آیفون به شمار می‌رود که امکانات متعددی را درون خود جای داده است. به لطف قابلیت‌های پیشرفته، کاربران قادر خواهند بود تا از حداکثر پتانسیل دوربین موبایل خود استفاده نمایند و تصاویری حرفه‌ای را به ثبت برسانند. خوشبختانه رابط کاربری اپ هم از پیچیدگی چندانی برخوردار نیست، در نتیجه موجب سردرگمی افراد تازه‌کار نخواهد شد.

از جمله ویژگی‌های موجود در برنامه Halide Mk II – Pro Camera می‌توان به فوکوس دستی، کنترل تنظیمات اکسپوژر، هیستوگرام لایو روی صفحه و گرید اشاره کرد. قابلیت‌های پیشرفته‌تر شامل فوکوس لوپ برای شارپ شدن بیشتر عکس‌ها، اطلاعات مربوط به عمق‌سنجی در حالت پرتره و حالت پرتره اختصاصی برای اشیاء و حیوانات جهت استفاده در محصولات قدیمی‌تر اپل می‌شود. پشتیبانی از فرمت ذخیره‌سازی فایل RAW در کنار امکان تصویربرداری همزمان DNG raw و Smart HDR از دیگر امکانات قابل اشاره هستند که قطعاً برای افراد حرفه‌ای مزیت بزرگی محسوب می‌شوند.

آشنایی با هنر عکاسی

۲. برنامه عکاسی حرفه ای Obscura Camera

شاید مهم‌ترین ویژگی اپلیکیشن Obscura Camera طراحی چشم‌نواز رابط کاربری آن باشد؛ اما در پس این طراحی زیبا، امکانات کاربردی و قدرتمند قرار گرفته است. اگر صاحب یک آیفون هستید و می‌خواهید شروع به ثبت تصاویر حرفه‌ای‌تر کنید، عنوان گفته شده می‌تواند برای شما مفید باشد.

توسعه‌دهندگان برنامه Obscura Camera، سهولت استفاده از اپ را در اولویت خود قرار دارند و کاربران می‌توانند تنها با یک انگشت، تنظیمات مختلفی مثل فوکوس و اکسپوژر را به آسانی کنترل کنند. همچنین نوار چرخشی برای هر گزینه، امکان تنظیم دقیق‌تر آن روی مقدار دلخواه را فراهم می‌سازد. قابلیت‌های جانبی داخلی مثل نمایش متادیتا، اعمال فیلتر و به اشتراک‌گذاری سریع هم مواردی هستند که بودن آن‌ها خالی از لطف نیست.

۳. Open Camera؛ بهترین برنامه عکاسی حرفه ای رایگان

بدون شک وقتی صحبت از یک برنامه عکاسی حرفه ای رایگان برای سیستم عامل اندروید در میان باشد، اپلیکیشن Open Camera یکی از کاندیداهای اصلی خواهد بود که امکانات متعددی را به شکل رایگان در اختیار دارندگان دستگاه‌های اندرویدی قرار می‌دهد. همچنین این عنوان به صورت متن باز منتشر شده است و نمونه‌های دیگری مبتنی بر آن توسعه یافته‌اند.

منوی پاپ آپ در صفحه اصلی برنامه Open Camera می‌تواند دسترسی سریع به تنظیمات مختلفی را فراهم سازد. همچنین اگر گوشی هوشمند شما از واسط برنامه‌نویسی کاربردی Camera2 پشتیبانی به عمل آورد، می‌توانید اپ را مجبور به استفاده از آن نمایید که دسترسی به قابلیت‌های بیشتری از جمله فوکوس دستی، عکسبرداری پیاپی و ذخیره با فرمت RAW را ممکن خواهد ساخت.

۴. برنامه عکاسی حرفه ای ProCam 8

اپلیکیشن ProCam 8 حالت‌های مختلفی را برای عکاسی ارائه می‌کند که ممکن است در ابتدا کمی برای کاربران گیج‌کننده به نظر برسد. در حالت استاندارد کنترلرهای دستی رایج همراه با تایمر و گزینه ضد لرزش به چشم می‌خورند. همچنین می‌توان به آسانی فرمت خروجی را تغییر داد. هنگام فوکوس دستی هم به لطف یک لوپ می‌توانید از شارپ بودن جزئیات اطمینان کسب کنید. نمایش خطوط گورخری (zebra stripes) هم می‌تواند از اکسپوژر بیش از حد جلوگیری نماید.

اگر به دنبال امکانات بیشتری هستید می‌توانید با لمس فلش قرار گرفته در کنار شاتر به حالت‌های پیشرفته‌تر برنامه ProCam 8 دسترسی داشته باشید که شامل ضبط ویدیو، ثبت تایم لپس،‌ اسلو شاتر، پرتره و سه‌بعدی می‌شوند. ویرایشگر داخلی برنامه هم ۱۷ لنز خلاقانه را درون خود جای داده است که می‌توانند حال و هوای تازه‌ای به عکس‌های ثبت شده با آیفون بدهند. شاید اگر روزی اپل اپلیکیشنی حرفه‌ای برای دوربین محصولات خود ارائه کند، شباهت‌های بسیاری با عنوان مذکور داشته باشد.

۵. ProCam X؛ بهترین برنامه عکاسی حرفه ای پولی اندروید

اپلیکیشن ProCam 8 (مستقل از ProCam 8 مخصوص آیفون) برای دستگاه‌های مبتنی بر اندروید توسعه یافته است و می‌توان لقب نسخه پرمیوم Open Camera را به آن داد که اگرچه تعداد قابلیت‌های آن کمتر است، اما پیشرفته‌تر هستند. سهولت استفاده از ویژگی‌ها به وضوح مشخص است، به طوری که نوار کنترل فوکوس دستی در بالای شاتر قرار دارد و در کنار شاتر هم کلیدهایی برای تغییر حالت تصویربرداری به چشم می‌خورد.

کلیدهای مخصوص اشتراک‌گذاری مستقیم، فعال‌سازی حالت HDR، تایمر و کنترل فلش هم در قسمت دیگر صفحه نمایش قابل مشاهده هستند. ممکن است در شروع کار کمی آیکن‌های موجود در برنامه ProCam X  گیج‌کننده به نظر برسند، اما با مراجعه به قسمت تنظیمات و آشنایی با عملکرد آن‌ها مشکل حل خواهد شد. توجه داشته باشید که برخی کاربران از عدم سازگاری کامل اپلیکیشن با دستگاه خود خبر دادند؛ پس بهتر است در ابتدا نسخه لایت آن که به شکل رایگان منتشر شده است را امتحان کنید.

شیطنت های بهاره رهنما و‌همسرش در عکاسی + عکس

۶. Photoshop Camera؛ بهترین برنامه عکاسی حرفه ای ادوبی

بیشتر افراد فتوشاپ را به عنوان نرم افزاری قدرتمند جهت ویرایش تصاویر می‌شناسند؛ اما نسخه مخصوص موبایل این برنامه دارای یک دوربین مستقل هم هست که امکانات قابل قبولی را در خود جای داده است. البته دوربین فتوشاپ را نمی‌توان به عنوان بهترین برنامه عکاسی حرفه ای در موبایل محسوب کرد؛ ولی قابلیت‌هایی مثل تایمر، کنترل فلش، تغییر ابعاد تصویر در آن به چشم می‌خورد و به طور کلی بیشتر برای فعالان در شبکه‌های اجتماعی کاربرد دارد.

نقطه قوت دوربین فتوشاپ، فیلترهای آن است که می‌توان از آن‌ها برای جلوه بخشیدن به تصویر خروجی بهره گرفت. همچنین ابزارهای ویرایش پس از عکسبرداری هم می‌توانند به کاربران کمک کنند تا نتیجه مطلوب‌تری را در اختیار داشته باشند. متاسفانه پشتیبانی فتوشاپ در اندروید به دستگاه‌های محدودی خلاصه می‌شود و ممکن است برخی افراد هنگام نصب آن با مشکل مواجه شوند. دوربین فتوشاپ تنظیمات مناسبی هم برای تصاویر پرتره مثل روشنایی چهره و میزان بوکه ارائه می‌کند.

۷. برنامه Hipstamatic Classic

اپلیکیشن Hipstamatic Classic در سبک برنامه‌های قدیمی عکسبرداری ظاهر شده است که قصد دارد تجربه‌ای مشابه با تصویربرداری آنالوگ را برای دارندگان آیفون و آیپد به ارمغان آورد. حالت‌های پیش‌فرض آماده درون آن شامل مجموعه‌ای از لنزها، فیلم‌ها و فلش‌های مختلف می‌شوند که می‌توانند خروجی‌های متفاوت را شکل دهند.

البته برنامه Hipstamatic Classic تنها برای سرگرمی ساخته نشده است؛ بلکه می‌تواند نسخه اصلی فایل بدون ویرایش را هم در حافظه داخلی دستگاه ذخیره کند. حالت تصویربرداری حرفه‌ای درون اپ امکان کنترل دستی مواردی مثل شاتر، ایزو، اکسپوژر، زوم، فوکوس و تعادل سفید را ممکن می‌سازد.

۸. برنامه Camera+ 2

اپلیکیشن Camera+ 2 نسخه بهبود یافته نسل قبلی خود به شمار می‌رود که از محبوبیت بالایی در میان کاربران سیستم عامل iOS برخوردار بود. کنترل دستی اکسپوژر، ایزو و تعادل سفید در کنار لرزشگیر تصویر، قفل فوکوس و ذخیره خروجی با فرمت RAW از مهم‌ترین امکانات این عنوان محسوب می‌شوند.

برنامه Camera+ 2 از تشخیص لبخند، حالت کنترل بدون دست به کمک دستیار صوتی سیری و کنترل از راه دور از طریق اپل واچ هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. حالت لانگ اکسپوژر بهبود یافته تا حداکثر ۳۰ ثانیه هم می‌تواند به عکسبرداری در شرایط نوری نامناسب کمک کند و پیش‌نمایشی از آنچه در حال ثبت است را به صورت همزمان نشان می‌دهد. در حالت Monuments هم به لطف بهره‌گیری از هوش مصنوعی، امکان رهگیری اشیاء در فریم‌های متعدد و حذف کلی آن‌ها وجود دارد. ویژگی گفته شده برای تصویربرداری از سوژه‌های ثابت در محیط‌های شلوغ کاربرد دارد.

۹. برنامه ادوبی لایت  روم

نرم افزار لایت روم هم مثل فتوشاپ به صورت اختصاصی برای عکسبرداری طراحی نشده است؛ اما نسخه موبایل آن به یک دوربین داخلی مجهز شده است که می‌تواند در برخی مواقع کاربردی واقع شود. اگرچه نسخه پایه برنامه لایت روم به شکل رایگان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد؛ اما برای بهره‌گیری از قابلیت‌های پیشرفته به حساب کاربری ادوبی CC نیاز خواهید داشت که شامل برخی تنظیمات، ویرایش گروهی، پشتیبانی از فرمت RAW و... می‌شود.

در داخل برنامه لایت روم فیلترهای متنوعی وجود دارند که دو فیلتر سیاه و سفید آن برای ثبت عکس‌های مونوکروم بسیار ایده‌آل هستند. همچنین نباید از جامعه کاربری بزرگ لایت روم غافل شویم که به صورت مداوم در حال به اشتراک‌گذاری تصاویر خود با دیگران هستند و می‌توانند الهام‌بخش عکاسان تازه‌کار باشند. با این حال نباید فراموش کرد این عنوان بیشتر برای ویرایش‌های پس از تصویربرداری مناسب است و انعطاف سایر گزینه‌های موجود در لیست را ندارد.

تعریف عکاس سینمایی از سعه صدر «لیلا حاتمی» برای عکاسی در «رگ خواب»