رابرت مالی  (زادهٔ ۱۹۶۳) وکیل، عالم سیاسی و کارشناس حل‌وفصل درگیری اهل ایالات متحده آمریکا است. در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰ جو بایدن او را به عنوان نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران معرفی کرد. رابرت مالی پیش از آن، رئیس و مدیر عامل گروه بین‌المللی بحران در واشینگتن، دی.سی. است. در دوره باراک اوباما نیز به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایالات متحده و هماهنگ‌کننده امور خاور میانه، آفریقای شمالی و منطقه خلیج فارس کار می‌کرد. رابرت مالی همچنین برندهٔ جایزه بورسیه رودز شده‌است.

راب مالی

اعلام زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات وین

راب مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران روز سه شنبه هشتم فوریه (امروز) در یک نشست محرمانه با اعضای کنگره شرکت خواهد کرد و قرار است به آنها درباره روند مذاکرات وین گزارشی ارائه دهد.

این، اولین بار است که راب مالی از زمان انتصاب به عنوان نماینده ویژه دولت امور ایران و آغاز مذاکرات وین قرار است اعضای کنگره را در جریان وضعیت این گفت‌وگوها قرار دهد.

فیری بیکن در ادامه گزارش داد که حضور مالی در این جلسه کنگره که پشت درهای بسته برگزار خواهد شد در پی اعمال فشار از سوی رهبران جمهوری خواه کمیته سیاست خارجی انجام می گیرد. حضور او نشان می دهد که دولت آمریکا در آستانه ورود مجدد به توافق هسته ای مورد بحث با ایران و کاهش تحریم های تهران قرار دارد.

دولت آمریکا به تازگی نیز معافیت های تحریمی برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را بازگرداند که به کشورهایی چون روسیه و چین اجازه می دهد در زیر ساخت های هسته ایران همکاری کنند. این اقدام به شدت از سوی جنگ طلبان مخالف ایران در کنگره مورد انتقاد قرار گرفت و احتمال می رود در جلسه روز سه شنبه یکی از اصلی ترین موضوعات مورد بحث باشد.

به پایان مذاکرات وین نزدیک شده‌ایم

بنابر گزارش فیری بیکن، جمهوری خواهان مدتهاست که راب مالی را تحت فشار قرار می دهند تا درباره مذاکرات با ایران توضیحاتی ارائه کند اما این تلاش ها تاکنون نتیجه ای نداشت تا اینکه روز جمعه جمعی از قانونگذاران در نامه ای رسمی به وزارت امورخارجه آمریکا خواستار حضور راب مالی در مقابل مجلس نمایندگان شدند.

مالی همچنین قرار است روز چهارشنبه جلسه ای محرمانه با کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا به سرپرستی باب منندز داشته باشد و به سوالات درباره مذاکرات وین پاسخ دهد.

به گزارش ایسنا، راب مالی سرپرست هیات مذاکره کننده آمریکا در وین در حالی قرار است با نمایندگان و سناتورهای آمریکایی دیدار کند که دور هشتم مذاکرات ایران و ١+٤ برای بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم های ایران که باحضور غیرمستقیم مذاکره کنندگان آمریکایی در وین، پایتخت اتریش انجام می شود پس از یک وقفه چند روزه از امروز (سه شنبه) از سرگرفته خواهد شد.

قرار است مذاکرات دور هشتم امروز در سطح کارشناسی برگزار شود و پس از آن در چارچوب دیدارهای دوجانبه و چندجانبه در سطح معاونان، مذاکرات دنبال خواهد شد. در عین حال پیش بینی می شود که مذاکرات طبق چند هفته اخیر، میان هیات های ایران و ۱+۴ خارج از چارچوب کمیسیون مشترک برجام نیز برگزار شود.

تاکنون طرفین توانسته‌اند در زمینه نگارش متن و نزدیک کردن دیدگاه‌ها در موضوعات اصلی پیشرفت قابل توجهی به دست آوردند. اکنون از میزان پرانتزها و موارد اختلافی کاسته شده است و در رابطه با دو موضوع "راستی‌آزمایی" و "تضمین‌ها" که در دو هفته اخیر مورد بحث بوده است، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای به دست آمده است. اما در حوزه‌های رفع "تحریم‌"ها و "اقدامات هسته‌ای" هنوز به تصمیمات سیاسی طرف ها نیاز است.

منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران تاکید دارند که "به طور کلی چارچوب و تصویر توافق نهایی در حال حاضر روشن و مشخص است و در صورتی که طرف‌های مقابل به ویژه آمریکا در روزهای آتی تصمیمات لازم را اتخاذ کرده باشند، می‌توان به توافقی مرضی الطرفین دست یافت.

آخرین وضعیت از مذاکرات وین