امروزه بیماری ‌های زیادی مانند دیسک کمر و کمردرد بسیار شایع شده‌ است. البته بیشتر افراد در زمان زندگی خود این بیماری را تجربه می‌کنند، ولی باید دقت کرد که با توجه به یک سری نکات و انجام پاره‌ای از اقدامات، می‌توان جلوی این بیماری ‌ها را گرفت یا از شدت آنها کاست؛ اقداماتی مانند استفاده از کالای باکیفیت خواب و تشک مناسب با فیزیک بدن، می‌تواند تا حدود زیادی از رنج این بیماری‌ ها بکاهد، شرکت تشک رویال (( toshakroyall.com  سالیانیست که به امر تولید محصولات باکیفیت در حوزه خواب مانند تشک، بالش و... مشغول می‌باشد. این شرکت با تولید کالای مناسب علاوه بر جلب رضایت مشتریان، توانسته محصولات باکیفیتی را روانه بازار کند. 

سشب

قسمت‌ هایی (همان مهره‌ ها) که ستون مهره جسم را تشکیل می‌ دهند، روی دیسک ‌های اسفنجی شبیه به بالش، قرار گرفته‌اند. این مهره‌ها در صورت سالم بودن، به عنوان جاذب شوکِ قسمت ستون مهره رفتار کرده و به ستون مهره حالت انعطاف پذیری می ‌دهند. امکان دارد که دیسک دچار آسیب شده و اصطلاحا دچار تورم یا باز شوند؛ در علم پزشکی این حالت را فتق دیسک می‌ گویند.

در صورتی که دیسک دچار فتق، بر ریشه اعصاب فشار وارد کند، به وجود آمدن درد شدید، بی‌حسی و ضعف در نواحی مختلف جسم که ریشه عصب از آن نواحی گذشته را در پی دارد. مثلا فتق دیسک در ناحیه زیرین کمر توانایی بروز درد و بی‌حسی در قسمت لگن را دارد؛ همچنین اثر منفی این حالت می‌تواند تا قسمت انتهایی بدن ادامه پیدا کند.    در این حالت اصطلاحا به این مشکل، مشکل سیاتیک گفته می ‌شود. در میان علائم به وجود آمدن فتق دیسک، سیاتیک شایع‌ترین علامت وجود فتق دیسک در قسمت زیرین کمر محسوب می ‌شود.

در صورت بروز این مشکلات و برخورد با این مسائل، در هنگام خواب  امکان احساس درد شدید و همچنین بی‌خوابی و اختلال خواب وجود دارد. در این حالت بایستی تشک مناسب یا اصطلاحا تشک طبی مناسب دیسک کمر را تهیه کنید. تشک‌ طبی آسودگی خواب برای افراد مبتلا به دیسک کمر را در پی داشته و در طی دوره درمان، اثرات مثبتی روی جسم می ‌گذارد.  

ثیشسثلقب

دیسک کمر چه علامت‌ هایی دارد؟

علائم دیسک کمر عبارتند از:

·         درد ناحیه کمر

·         گرفتگی عضلات (اسپاسم)

·           از کار افتادن عصب پا که موجب بی ‌حسی پا شده و در قسمت پا حالت افتادگی به وجود می‌آید. 

·          از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع (در مرحله پیشرفتۀ این مشکل) 

متخصصین به منظور تشخیص بیماری فتق دیسک راه‌های مختلفی مانند معاینه جسمی، آزمایش عکس‌برداری و آزمایش‌های الکتریکی را به کار می‌گیرند، در مرحله بعد در صورت تایید دیسک کمر، با استفاده از فیزیوتراپی، مواد شُل کننده عضلات، تزریق کورتون و داروهای ضد التهاب تلاش میکنند تا آن را کنترل کرده و همچنین استراحت نسبی را توصیه کرده و پیشنهاد می ‌شود از استراحت مطلق خودداری کنید؛ بدین خاطر که ضعف در عضلاتتان مانعی برای راه رفتن شما به وجود نیاورد. همچنین نباید به سراغ ورزش‌های سنگین مثل کوه‌ نوردی و رانندگی بروید و از استفاده از آب ‌درمانی و رفتن به استخر به عنوان یکی از راه‌ های درمان کمر درد نباید غافل شوید .

سقفع

کارهایی که هرگز نباید انجام دهید:

 

. اجسام سنگین را بلند نکنید: بعضی اوقات افراد اجسام سنگین را بلند کرده یا جا به ‌جا می ‌کنند که این امر متاسفانه درد کمر را به دنبال دارد.  

. نداشتن دقت مناسب به خوشخواب: بیشتر افراد تصور می ‌کنند خواب روی سطح زمین و استفاده از تشک‌های سفت، مشکلی را برای سلامت جسمشان به وجود نمی ‌آورد. ولی اشتباه می‌کنند، راه درمان بهره‌ گیری از تشک طبی استاندارد و هماهنگ با جسم است.

. نشستن دراز مدت: نشستن به صورت طولانی به ناحیه ستون مهره‌ها آسیب‌ زیادی وارد می‌‌کند، از جمله رنج‌ های شایع امروزی، درد در ناحیه کمر و دردهای ناشی از ساییدگی غضروف در قسمت مهره‌ های کمر بوده که موجب دیسک کمر را در پی دارد. 

نکته: از جمله نکات با اهمیت برای کم کردن درد کمر و درد‌های ناشی از دیسک کمر بهره‌گیری از یک تشک استاندارد است.

نخستین گام برای افراد مبتلا به درد کمر، مشاوره با متخصصین به منظور صورت دادن معاینات و آزمایش‌ های مورد نیاز، تعیین بیماری و تنظیم برنامه درمانی است.

شقصفق

چگونه تشک مناسب کمر درد را انتخاب کنم؟

برای تهیه تشک استاندارد به منظور برطرف کردن کمردرد و دیسک کمر نکات مهم زیادی موجود است که در ادامه مطلب به تعدادی از آنها اشاره می‌ کنیم. امیدواریم با توجه و عمل به این نکات موفق به برطرف کردن دردهای خود شوید.  

 تشک استاندارد بخرید

برای تهیه تشک با هدف کاهش درد کمر، لزوما تشک‌های استاندارد را انتخاب کنید. این مدل تشک‌ها حداقل استاندارد ها را به منظور آسیب نرسیدن به جسم شما به همراه دارند. اینکه یک تشک استاندارد باشد، از تهیه تشک تقلبی جلوگیری می‌ کند. تشک‌های تقلبی می‌ت وانند آسیب‌های بیش‌تری را به جسم شما وارد کنند.

 تشک سفت یا نرم؟

پزشکان ارتوپدی به منظور برطرف کردن کمردرد، بهره‌گیری از تشک‌های طبی اسفنجی که   ویژگی ارتجاعی دارند را توصیه می‌کنند. مناسب است در زمان تهیه تشک از سفتی و نرمی‌ تشک اطمینان حاصل کنید؛ تشک شما نباید به قدری سفت باشد که موجب خشکی جسم شود و از طرفی دیگر هم نباید به قدری نرم باشد که منجر به ایجاد فشار در قسمت ‌های اتکای بدن شود. تشک‌ طبی فنری که ترکیبی از فنر و اسفنج می‌باشد، مناسب ‌ترین انتخاب برای این مدل‌ تشک‌ ها است.

یاتا

 چه ابعاد و ارتفاعی برای تشک مناسب است؟

در زمان تهیه تشک، حتما به ارتفاع آن دقت کنید. تشک ‌هایی که از ضخامت کمتر برخوردار است، سفت‌ تر بوده و انعطاف کمی دارند. این مدل تشک ‌ها توانایی ایجاد تشدید درد در جسم شما را دارند. تشک از نظر اندازه و ابعاد هم بایستی با جسم شما  تناسب داشته باشد، اگر این تناسب وجود نداشته باشد، موجب محدود شدن حرکات شما در زمان خواب شده و کلافگی خواب شما را به دنبال دارد.

 توجه: مطابق با اعلام بنیاد ملی خواب، کسانی که از بیماری‌ های عضلانی رنج می‌ برند، چیزی در حدود چهل و دو دقیقه کمتر از سایرین، خواب شبانه را تجربه می‌ کنند.