جای یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های گرم در بسیاری از کشورهاست. ایرانیان نیز از دیرباز علاقه خاصی به نوشیدن چای سیاه داشته‌اند. نکته قابل‌توجه این است که امروزه صحبت‌های زیادی در رابطه با فواید و مضرات انواع چای می‌شنویم. به‌طور مثال بسیاری از متخصصان تغذیه معتقدند که اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، چای سبز بنوشید. اما فراموش نکنید که چای سیاه نیز تأثیرات فوق‌العاده در کاهش وزن و بهبود فعالیت‌های بدن دارد. به همین منظور در ادامه می‌خواهیم خواص این چای و تأثیرات آن را روی لاغری به‌طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

ارتباط میان چای سیاه و لاغری

چای سیاه از خواص بی‌نظیری برخوردار است. از مهم‌ترین خواص این چای می‌توان به بهبود سلامت پوست، تقویت موها و همچنین کاهش وزن اشاره کرد. آنتی‌اکسیدان‌های چای تأثیرات فوق‌العاده‌ای روی سیستم بدن و درنهایت لاغری آن دارند. این آنتی‌اکسیدان‌ها پایه‌ای گیاهی دارند و به همین دلیل می‌توانند آنزیم‌های گوارشی لیپاز را در بدن مهار کنند. هرچه میزان این آنزیم‌ها در سیستم گوارشی بدن کاهش یابد، مقدار بیشتری از چربی‌ها بدون آنکه جذب بدن شوند، دفع می‌شود. از طرفی کافئین موجود در چای می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در افزایش متابولیسم داشته باشد و موجب لاغری بدن شود. همچنین نوشیدن چای به سوزاندن بیشتر چربی و احساس سیری طولانی‌مدت کمک می‌کند. به‌طورکلی نوشیدن چای می‌تواند تأثیرات بسیار مثبتی روی بدن شما داشته باشد و به بهبود عملکرد بدنتان کمک کند. البته کماکان برای کاهش وزن توصیه می‌کنیم از نظرات متخصصان موسسات معتبری نظیر لیمومی استفاده کنید. لیمومی به شما کمک می‌کند هم به تناسب اندام برسید، هم بهترین رژیم غذایی را برای خود برگزینید.

تأثیرات چای سیاه بر کاهش وزن

چای سیاه می‌تواند به‌اندازه چای سبز در افزایش سوخت‌وساز بدن و همچنین کاهش وزن بسیار مؤثر باشد. با توجه به تحقیقاتی که روی تأثیرات چای در کاهش وزن انجام‌ شده، مشخص‌شده چای به دلایل مختلفی می‌تواند منجر به کاهش وزن و لاغری شود؛ در ادامه به این دلایل اشاره می‌کنیم:

  • فلاونوئیدهای موجود در چای

یکی از ابتدایی‌ترین دلایل لاغری با چای سیاه، فلاونوئیدهای موجود در این چای است. پلی‌فنل‌ها یا فلونوئیدها نوعی آنتی‌اکسیدان گیاهی هستند که می‌توانند تأثیر زیادی در حفظ سلامتی بدن داشته باشند. یکی از شایع‌ترین تأثیرات این آنتی‌اکسیدان‌ها، افزایش سوخت‌وساز بدن و کمک به کاهش وزن است؛ زیرا این آنتی‌اکسیدان‌ها موجب می‌شوند تا چربی‌های بیشتری بدون آنکه جذب بدن شوند، دفع شوند.

  • کافئین موجود در چای

از دیگر دلایل تأثیرگذاری چای سیاه بر لاغری، وجود مقدار قابل‌توجه کافئین در آن است. کافئین می‌تواند تأثیر فوق‌العاده زیادی در افزایش متابولیسم بدن داشته باشد. با تحقیقاتی که متخصصان تغذیه روی کافئین انجام داده‌اند، متوجه شده‌اند که 50 میلی‌گرم کافئین می‌تواند تأثیر بسیاری در کاهش وزن و لاغری داشته باشد. از طرفی هر یک فنجان چای، حاوی 30 تا 80 میلی‌گرم کافئین است. بنابراین مصرف چای می‌تواند حدود 6 درصد میزان سوخت‌وساز بدن را افزایش دهد. این درصد قابل‌توجه موجب تخریب سریع‌تر چربی‌های اضافی بدن می‌شود و به کاهش وزن سریع‌تر کمک می‌کند.

البته با در نظر گرفتن این موضوع که میزان دقیق کافئین هر فنجان چای به‌طور دقیق مشخص نیست. بهتر است از نوشیدن بیش از حد چای اجتناب کنید؛ زیرا دریافت کافئین بالا می‌تواند منجر به بروز تپش قلب شدید، بیماری‌های قلبی، اختلال در خواب و بالا رفتن فشارخون شود. همچنین مصرف بیش از حد کافئین باعث اضطراب و استرس شدید نیز می‌شود. به همین دلیل به‌هیچ‌عنوان در خوردن چای زیاده‌روی نکنید!

  • کالری پایین چای

اکثر نوشیدنی‌های شیرین دارای انرژی بسیار زیادی هستند. به همین دلیل مصرف آن‌ها می‌تواند میزان قند خون را افزایش دهد یا منجر به افزایش وزن شود؛ اما چای جزو نوشیدنی‌های بسیار کم‌انرژی است که می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای نوشیدنی‌های شیرین باشد. بنابراین اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، بهتر است چای را جایگزین نوشیدنی‌های حاوی قند کنید. به‌طور مثال یک فنجان نوشابه حدود 103 کالری انرژی دارد، این در صورتی است که هر فنجان چای تنها دو کالری انرژی دارد. این تفاوت واضح می‌تواند میزان تأثیرگذاری چای بر لاغری را مشخص کند.  از طرفی نوشیدن چای یک ساعت قبل از غذا، می‌تواند اشتهای شما را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. درنهایت شما سریع‌تر سیر می‌شوید و درعین‌حال انرژی کمتری نیز دریافت می‌کنید. بنابراین تکرار این فرایند در طولانی‌مدت می‌تواند منجر به کاهش وزن و تناسب‌اندام شما شود.

 

هنگام استفاده از چای به این نکات توجه داشته باشید!

هنگام استفاده از چای سیاه توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد؛ بنابراین اگر به‌منظور کاهش وزن چای مصرف می‌کنید، میزان چای مصرفی خود را کنترل کنید. زیرا با وجود مزایایی مانند کاهش وزن، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و کاهش احتمال سرطان می‌تواند مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. از مهم‌ترین مشکلاتی که نوشیدن بیش از حد چای برای شما ایجاد می‌کند، می‌توان به بی‌خوابی، اختلال در سیستم تنفسی، کاهش جذب آهن و افزایش تپش قلب اشاره کرد. به همین دلیل بهتر است در نوشیدن چای تعادل را رعایت کنید یا اگر می‌خواهید به‌طور اصولی وزن کم کنید، از رژیم‌های استانداری نظیر رژیم لاغری لیمومی که بر مبنای مزاج و متابولیسم ارائه می‌شوند، بهره‌مند شوید.