مطابق با بند ۲۱۳ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی «به منظور تنظیم اصول و مفاد برنامه‌های توسعه و لوایح بودجه کل کشور و ایجاد هماهنگی بین کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، پس از تقدیم لایحه مربوط توسط دولت به مجلس،  کمیسیون تلفیق  مرکب از اعضای ذیل تشکیل می‌گردد:

  1. کلیه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات.
  2. دونفر از هریک از کمیسیون‌های دیگر (غیر از کمیسیون‌های تحقیق، اصل نود و تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس).

اعضای مذکور در بند (۲) توسط کمیسیون‌های مربوط انتخاب و به هیأت رئیسه مجلس معرفی می‌شوند.

مأموریت این کمیسیون تا تصویب نهایی قانون برنامه توسعه یا لایحه بودجه سالانه کل کشور ادامه می‌یابد.

تبصره- کمیسیون تلفیق با حضور اکثریت مطلق اعضاء رسمیت می‌یابد.

کمیسیون تلفیق

2 مصوبه جدید کمیسیون تلفیق برای ایثارگران + جزئیات

رحیم زارع در توضیح جلسه صبح امروز کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت: در این جلسه کمیسیون تلفیق به منظور جلوگیری از مالیات مضاعف و پرداخت مالیات توسط تحویل گیرنده کالایی با الحاق یک بند به تبصره ۷ لایحه بودجه سال آینده موافقت کردند. براین اساس به منظور حمایت از توسعه ابزارهای مالی و همچنین تسهیل معاملات ابزارهای مبتنی بر کالا مالیات بر ارزش افزوده، کلیه کالاهایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس‌های کالایی کشور پذیرش می‌شوند، مادامی که در هر یک از بورس‌های کالایی مورد مبادله قرار می گیرند، مشمول مالیات با نرخ صفر هستند.

رفع مشکل بار مالی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در کمیسیون تلفیق برنامه ششم

وی افزود: در صورتی که کالای پشتوانه گواهی سپرده ماهیتا مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشد، مالیات مذکور تنها یک مرتبه و در زمان تحویل فیزیکی کالا وصول خواهد شد و وظیفه پرداخت مالیات مذکور بر عهده تحویل گیرنده نهایی کالای پشتوانه گواهی سپرده کالایی است.

زارع در پایان گفت: همچنین به منظور رونق بورس و جلب اعتماد عمومی، مالیات در زمانی که سودی تقسیم نشود صفر تعیین شد. به منظور تشویق سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس و ترغیب آنها به عدم تقسیم بخش بیشتری از سود اکتسابی و استفاده از منابع حاصل برای افزایش سرمایه و در نتیجه توسعه بخش های تولیدی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی مقرر شد که در سال ۱۴۰۱ مالیات بر درآمد آن بخش از سود تقسیم نشده شرکت های مذکور که به حساب سرمایه انتقال می‌یابد، مشمول مالیات با نرخ صفر شود.

آخرین تصمیمات یارانه‌ایی کمیسیون تلفیق