مردم ایران اکثرا به خودروهای شاسی بلند علاقه بیشتری نسبت به خودروهای ساده دارند. ما در این مقاله قصد داریم تا چند تا از خودروهای شاسی بلند بازار ایران را به شما معرفی کنیم.

در دهه‌های اخیر و با توجه به صدور مجوز واردات خودرو به کشور، بسیاری از شرکت‌های خارجی و عمدتا آسیایی اقدام به صادر کردن انواع خودروهای سدان، هاچ‌بک، کراس و شاسی بلند به ایران کرده و هر کدام سهمی از فروش بازار خودروهای خارجی در کشورمان را از آن خود کرده‌اند. در این میان با توجه به گرایش نسل جواب به خرید خودروهای شاسی بلند و همچنین افزایش بی‌رویه قیمت خودرو به دلیل نوسانات ارزی، تقاضای بالا و گران بودن قطعات و انواع بیمه‌ها، بسیاری از خریداران در بازار این خودروها به سمت خرید شاسی‌بلندهای ارزان‌قیمت متمایل شده و ارزان‌ترین ماشین‌های شاسی بلند بازار ایران امروزه سهم قابل توجهی از خرید و فروش خودرو در کشور دارد.

با توجه به زیبایی ظاهری، راحتی و کلاس سواری این خودروها و همچنین قابلیت طی کردن مسیرهای کوهستانی، بیابانی، جنگلی و بسیاری از مسیرهای سخت نسبت به سایر رده‌های سواری، انتخاب یک شاسی‌بلند نسبت به خودروهای سدان یا هاچ‌بک در اولویت خرید بسیاری از متقاضیان خودرو قرار داشته و به همین دلیل متناسب با بودجه افراد، کمپانی‌های خودروسازی مختلفی عمدتا از کشور چین اقدام به ساخت و عرضه این خودروها به بازار کشورهای مختلف جهان از جمله ایران کرده اند. به همین دلیل، ارزان‌ترین ماشین‌های شاسی بلند بازار ایران امروزه در انواع مختلفی و با برندهای کمپانی‌های خارجی عرضه می‌شوند و در این نوشتار به تعدادی از این کمپانی‌های خارجی و مدل خودرویی که در بازار ایران عرضه می‌کنند اشاره شده و همچنین ارزان‌ترین خودروها معرفی شده اند.

انواع خودروهای شاسی بلند

بدون شک در صورتی که قیمت و کارایی یک خوردوی شاسی‌بلند با یک خودروی سدان یا هلچ‌بک برابر باشد درصد بسیار بالایی از خریداران، خودروی شاسی‌بلند را انتخاب می‌کنند چرا که این نوع کلاس خودروهای پرطرفدار در کشور امروزه به دلایل مختلف مانند مد و سلیقه و روند صعودی تقاضا برای آنها دارای مشتریان پرشماری است. همچنین بر خلاف گذشته خودروهای شاسی‌بلند دیگر گران‌ترین خودروهای موجود در بازار را شامل نمی‌شوند و می‌توان با هزینه‌ای به مراتب کمتر از گذشته در قیاس با سایر کلاس‌های خودروی سواری آنها را خریداری نمود. خودروهای شاسی‌بلند در واقع مجموعه خودروهای با کاربری ورزشی (یا Sport Utility Vehicle) هستند که به اختصار آنها را SUV می‌نامند و دارای انواع و رده‌های مختلفی بوده که می‌توان آنها را به کراس اور (Cross Over یا به اصطلاح نیم شاسی) و شاسی بلند تقسیم کرد.

انواع خودروهای کراس اور دارای تفاوت محسوسی نسبت به شاسی‌بلندها هستند و آن هم سوار شدن آنها بر روی شاسی خودروهای معمولی و در ارتفاع پایین‌تری از خودروهای شاسی‌بلند است. تفاوت عمده دیگری که خودروهای نیم‌شاسی با انواع شاسی‌بلند دارند در نوع سیستم انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها است که در خودروهای کراس اور عمدتا این سیستم دیفرانسیل جلو بوده و از دو چرخ جلو برای پیشراندن خودرو بهره می‌برد.

البته این خودروها گاهی نیز دو دیفرانسیل هستند (با قابلیت حرکت هر دو محور جلو و عقب) که در این صورت همانند خودروهای شاسی بلند به آنها خودروهای چهار چرخ یا 4WD اطلاق می‌شود. در این نوشتار به طور خلاصه کلیه انواع این خودروها شاسی‌بلند نامیده شده اند.

ساخت گران‌ترین خودرو شاسی بلند +عکس

انواع خودروهای شاسی بلند ارزان در ایران

همان طور که بیان شد، با توجه به واردات انواع خودروهای شاسی‌بلند و کراس اور چینی به کشور از حدود یک دهه گذشته، ارزان‌ترین ماشین‌های شاسی بلند بازار ایران امروزه عمدتا در میان این خودروها قرار گرفته که حتی تعدادی از آنها از نظر قیمت توان رقابت با بعضی از خودروهای باکیفیت و گران‌قیمت ساخت ایران در چند سال اخیر را نیز دارا هستند.

نظر به نیاز و تقاضای بازار و همچنین عرضه انواع این خودروها در قیمت‌های مختلف در رده ارزان‌ترین ماشین‌های شاسی بلند بازار ایران، مطالعه درباره تعدادی از پرفروش‌ترین آنها و دانستن تفاوت هر کدام در شتاب و قدرت پیشرانه، ایمنی و طراحی داخلی، انواع امکانات جانبی و همچنین فضای کابین و بسیاری از داده‌های دیگر نسبت به دیگری، جهت انتخاب بهتر ضروری است. در ادامه تعدادی از ارزان‌ترین ماشین‌های شاسی بلند بازار ایران به طور مختصر معرفی شده اند.

1) لیفان X50

یکی از ارزان‌ترین ماشین‌های شاسی بلند بازار ایران محصولات کمپانی خودروسازی چینی لیفان و به‌خصوص مدل X50 آن است. این خودروی کراس اور طراحی ظاهری و داخلی شکیل و کابین جاداری داشته و دارای پیشرانه 1500 سی‌سی است که برای کاربردهای شهری مناسب است.

اگرچه این خودروی کم‌مصرف دارای نقاط ضعفی مانند هندلینگ پایین و کیفیت پایین مواد سازنده و همچنین پایین‌بودن شتاب است، اما با توجه به رده قیمت آن و دارا بودن امکاناتی نظیر سانروف، کیسه هوای ایمنی، سنسور عقب و سیستم ترمز می‌تواند انتخاب مناسبی برای مشتریان خودروهای شاسی‌بلند ارزان باشد.

ارزان‌ترین ماشین‌های شاسی بلند بازار ایران

2) mvm X22

همواره در بازار خودروهای کراس اور ایران، یکی از ارزان‌ترین‌ها و در عین حال زیباترین خودروهای چینی موجود از زمان ورودش به کشور، خودروی ام‌وی‌ام X22 بوده که در واقع محصولی از کمپانی چری است و در ایران با نام mvm معروف شده است. این کراس اور بیش از 5 سال است که در رده ارزان‌ترین ماشین‌های شاسی بلند ایران قرار داشته و دارای دو نوع گیربکس اتومات و دنده‌ای است. طراحی داخلی این خودرو همانند ظاهر خارجی آن شکیل است و دارا بودن مانیتور و سانروف به همراه سایر آپشن‌های مناسب برای این رده از خودروها، X22 را به یک کراس اور ارزان‌قیمت پرطرفدار نسبت به سایر مدل‌های مشابه و هم‌رده تبدیل کرده است. در کنار معایبی مانند شتاب و توان کم و همچنین فنربندی خشک آن، این خودرو می‌تواند انتخاب مناسبی برای علاقه‌مندان به خودروهای شاسی‌بلند ارزان‌قیمت در بازار ایران باشد.

ارزان‌ترین ماشین‌های شاسی بلند بازار ایران

برخورد شدید خودرو شاسی بلند با کامیون +تصاویر

3) جک S3

یکی دیگر از کمپانی‌های خودروسازی چینی که محصولاتی در کلاس‌های مختلف سواری به بازار کشورمان ایران صادر کرده است، برند جک است. از نکات مثبت خودروی جک S3 می‌توان به طراحی ظاهری مناسب، زیبایی داخل کابین، سانروف، کروز کنترل، انواع سنسورها، کیسه هوا و ... اشاره کرد. اگرچه این خودروی چینی دارای معایبی از جمله تنوع کم در سیستم ایمنی و عایق‌کاری ضعیف بدنه است اما با توجه به مصرف پایین آن و همچنین شتاب و قدرت مناسب آن نسبت به قیمت ارزانش می‌تواند انتخابی مناسب برای طرفداران خودروهای شاسی‌بلندی باشد که بودجه نسبتا کمی دارند.

ارزان‌ترین ماشین‌های شاسی بلند بازار ایران

4) چری تیگو 5

خودروهای چری یکی از پرفروش‌ترین و متنوع‌ترین خودروهای چینی موجود در بازار ایران هستند. خودروی تیگو 5 یکی از محصولات دیگر مکپانی چری در رده کراس‌اورهای ارزان‌قیمت است که با توجه به قیمت مناسبش امکانات بسیار خوبی ارائه می‌کند.

ارزان‌ترین ماشین‌های شاسی بلند بازار ایران

قدرت پیشرانه این خودرو نسبت به سایر خودروهای هم‌رده به طور محسوسی بالاتر است و همچنین این خودرو دارای امکانات مناسبی از جمه سانروف، کروز کنترل، سنسورهای مختلف، استارت دکمه‌ای و ... است. البته همانند بسیاری از محصولات همرده خود، این خودرو نیز دارای فنربندی خشک و شتاب نسبتا کم است که می‌توان نقاط ضعف آن نام بگیرد اما به طور کلی در بازه قیمتی خودروهای هم‌رده می‌تواند انتخابی بسیار مناسب و اقتصادی و در عین حال کاربردی باشد.

راز شوم زن و مرد داخل خودرو شاسی بلند!

5) چانگان CS35

یکی دیگر از خودروهای چینی مونتاژ ایران که در بازار خودروهای کشور موجود است، کراس اور چانگان CS35 است که در واقع خودرویی است متوسط با قیمت مناسب و البته ایمنی بسیار بالا که نسبت به سایر رقبایش در همین رده از این نظر پیشی گرفته است. چانگان CS35 در واقع یک خودروی کاربردی و ایمن است که البته دارای معایبی مانند گیربکس اتومات 4 دنده، اندازه کوچک کابین و دارا بودن آپشن‌های کمتر نسبت به رقبای هم‌رده‌اش است. در قیاس با سایر کراس اورهای هم‌قیمت در این کلاس سواری، CS35 دارای سیستم تعلیق مناسبتری است و همچنین قیمت مناسب آن، آن را تبدیل به یکی دیگر از خودروهای شاسی بلند پرطرفدار در بازار ایران کرده است.

ارزان‌ترین ماشین‌های شاسی بلند بازار ایران

6) MVM X33

همانند خودروی X22، این خودرو نیز به دلیل قیمت مناسب دارای بازار فروش و طرفداران زیادی در ایران است، هر چند که در طراحی ظاهری و داخلی نمره پایین‌تری از مدل مشابه دارد. ام‌وی‌ام X33 دارای آپشن‌هایی از جمله کروز کنترل، سنسورهای مختلف، مانیتور و ... است و همچنین پیشرانه پرقدرت 2000 سی‌سی و شتاب بالای آن را می‌توان از نقاط قوت آن دانست. اگرچه طراحی صنعتی و داخلی این خودرو و عایق‌بندی و فضای کابین آن درجه یک نیست و نسبت به رقبای هم‌رده‌اش امتیاز کمتری گرفته است، اما با توجه به قیمت مناسب و قرار گرفتن در لیست ارزان‌ترین ماشین‌های شاسی بلند بازار ایران خریداران خاص خودش را داشته و بسیار پرطرفدار است.

بدون شک انتخاب خودرو یکی از مهمترین بخش‌های زندگی روزمره و شاید حتی مهمترین بخش آن برای کسانی است که با خودروی خود رفت‌وآمدهای پی‌درپی شهری و بین‌شهری داشته و ایمنی، امکانات جانبی، توان و شتاب موتور و طراحی داخلی و ظاهری آن معیار مهمی در این انتخاب است. مطالعه درباره ارزان‌ترین ماشین‌های شاسی بلند بازار ایران می‌تواند جهت انتخاب مناسب و گزینش بهترین خودرو با توجه به بودجه و امکانات و ایمنی مد نظر هر فرد، بسیار یاری‌رسان بوده و داده‌های خوبی برای هر سلیقه فراهم کند.

ورود جنون آمیز خودرو شاسی بلند به مغازه موبایل فروشی+ تصاویر

ارزان‌ترین ماشین‌های شاسی بلند بازار ایران