صَرع یا اپی‌لپسی (epilepsy) از زبان یونانی باستان به معنی تصرف کردن، تملک داشتن یا پریشان کردن آمده است. صرع عبارت است ازمجموعه‌ای از اختلالات عصبی مزمن پزشکی یا بلند مدت که با حمله صرع مشخص می‌شود. این حملات ممکن است بسیار خفیف و تقریباً غیرقابل شناسایی بوده یا برعکس طولانی مدت و با لرزش شدید همراه باشد.در صرع حملات به‌طور مکرر روی می‌دهد و هیچ دلیل ثابت و مشخصی ندارد، در حالی که حملاتی را که به دلایل خاص روی می‌دهد، نباید به عنوان حمله صرعی تلقی کرد.

خواص شگفت انگیز گردو؛ از کاهش وزن تا درمان صرع

حمله صرع

درمان حمله صرع

تعداد زیادی از حملات صرع (بین 60 تا 80 درصد) با درمان دارویی و بدون بر جای گذاشتن عارضه خاصی درمان می شوند. در مواردی نیز این حملات نشانه وجود یک مشکل اساسی در روند کارکرد مغز است که در این صورت بایستی بیمار هر چه سریعتر تحت نظر پزشک قرار بگیرد.

معمولا اولین حمله صرع بدون نشانه خاصی بروز پیدا میکند و به همین دلیل معمولا نمیتوان اقدام پزشکی خاصی در رابطه با اولین حمله صرع انجام داد ولی با مراجعه به پزشک و شروع درمان، میتوان از بروز حملات بعدی جلوگیری نمود.

اجتناب از نوشیدن الکل، خواب مناسب ( بین 6 تا 8 ساعت در شبانه روز ) و مصرف به موقع داروها برای پیشگیری از بروز این حملات بسیار مهم است.

توجه داشته باشید که هرگز بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف و یا قطع ناگهانی مصرف داروهای خود نکنید

توجه داشته باشید که با توجه به احتمال بروز حمله در هر موقعیتی، شما نبایستی تا پایان دوره درمان رانندگی کنید. هرگز به تنهایی شنا نکنید و زمانی در خانه حمام کنید که حتما فرد دیگری در خانه باشد که اگر خدای نکرده شما دچار حمله شدید بتواند به شما کمک برساند. به خاطر داشته باشید که حتی اگر یک بار دچار حمله صرع شده اید نبایستی بدون تایید نظرپزشک اقدام به رانندگی کنید.

علت صرع تب زیاد است که باعث شده آب مغز خشک شود و اکسیژن یه مغز نرسد. هنگام تب ۵ قطره روغن بادام شیرین روی سر بیمار (محل مسح وضو) بریزید و ماساژ دهید.

حمله صرع

خبر خوش برای درمان صرع

کمک به فرد گرفتار حمله صرع

بیشتر حملات صرع کمتر از سه دقیقه طول می کشند، اما همین زمان اندک هم برای کسی که دچار حمله شده بسیار طولانی به نظر میرسد. اگر فردی در کنار شما دچار حمله صرع شد هرگز دست پاچه نشوید.

توجه داشته باشید که فرد دچار حمله معمولاً غش کرده و روی زمین میافتد. اگر قبل از افتادن فرد، متوجه این حالت شدید، او را به آرامی روی فرش، تشک، مبل یا یک جای نرم دراز کنید. طراف بیمار را از صندلی، میز یا هر جسم دیگری خالی کنید. زیر سر بیمارحوله، بالش، یا دست هایتان را قراردهید تا در اثر تشنج، سرش دچار آسیب نشود. برای سهولت در تنفس بیمار، سر او را به عقب بخوابانید تا گردنش به حالت کشیده در آید. برخلاف باور عامه، نیازی نیست دستمال یا وسیله ای بین دندان های بیمار قراردهید.

گرفتگی ماهیچه های آرواره بیماری که دچار تشنج میشود موجب میشود او دندان هایش را به هم فشاردهد و تلاش شما برای باز کردن دندان های بیمار ممکن است موجب شود که انگشت شما را گاز بگیرد. از طرف دیگر هم گاهی قرار دادن یک وسیله سفت بین دندان های بیمار میتواند موجب شکسته شدن دندان های بیمار شود.

منقبض شدن ماهیچه های آرواره و فشردن دندان ها شاید کمی روی زبان بیمار فشار وارد کند که در نتیجه میتواند موجب خونریزی شود اما نترسید، توجه داشته باشید که محل این خونریزی به مرور خوب میشود اما شکستگی دندان بیمار تا همیشه با او خواند ماند.

زمانی که حمله بیمار تمام شد او را به سمت چپ بخوابانید تا ترشحات دهانش به به درون شش ها نریزد.

درمان صرع با یک روش جدید در ایران

حمله صرع