دانه کنجد یکی از اولین دانه‌های روغنی است که بشر شناخته است. گیاه کنجد گیاهی گلدار از خانواده Pedaliaceae است.دانه‌ کنجد بیشترین مقدار روغن را در بین همه دانه‌ها و عطر و طعم لطیف و مغذی دارد که وقتی برای مدت چند دقیقه در دمای پایین برشته می‌شود، بارزتر می‌شود. کنجد را می‌توان به صورت خام یا خشک یا حتی به عنوان میان وعده‌های بو داده مصرف کرد. از کنجد به‌عنوان ماده موثر در غذاهای مختلف استفاده می‌شود.

کنجد؛ مواد تشکیل دهنده و ویتامین ها

کنجد

مزیت استفاده از کنجد:

کاهنده  کلسترول

دانه‌های کنجد سیاه در کاهش سطح کلسترول مفید است. آنها حاوی دو ماده به نام‌های سزامین و سزامولین هستند که متعلق به گروهی از الیاف به نام لیگنان هستند. لیگنان‌ها چون از نظر فیبر غذایی غنی هستند، اثر کاهش کلسترول دارد. دانه‌های کنجد سیاه همچنین حاوی ترکیبات گیاهی به نام فیتواسترول است که ساختاری مشابه کلسترول دارند. مصرف آنها نه تنها سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد ، بلکه خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را نیز کاهش می‌دهد. دانه کنجد دارای بالاترین میزان فیتوسترول از همه دانه‌ها و مغزها است.

ضد سرطان و قارچ

دانه کنجد حاوی منیزیم است که خاصیت ضد سرطانی دارد. آن همچنین حاوی یک ترکیب ضد سرطان به نام فیتات هستند. ثابت شده است که دانه کنجد در کاهش خطر تومورهای روده بزرگ موثر است بنابراین از سرطان روده بزرگ جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از ریزش مو

کنجد

دانه کنجد حاوی اسیدهای چرب ضروری مانند امگا 3 ، امگا 6 و امگا 9 است که رشد مو را تقویت می‌کند. روغن دانه کنجد با تغذیه، تهویه و تقویت پوست سر سالم رشد مو را تحریک می‌کند. ماساژ منظم با روغن کنجد گرم به پوست سر شما نفوذ می‌کند، بنابراین گردش خون را افزایش می‌دهد.

جلوگیری از پوکی استخوان

دانه کنجد حاوی روی است که باعث افزایش تراکم مواد معدنی استخوان و سلامت استخوان می‌شود. کمبود این ماده معدنی می‌تواند باعث پوکی استخوان در ناحیه ران و ستون فقرات شود. دانه‌های کنجد منبع بزرگی از کلسیم است، ماده معدنی کمیاب که برای سلامت استخوان ها حیاتی است.

ضد ورم مفاصل و رماتیسم

دانه کنجد حاوی مس است، ماده معدنی که برای سیستم های آنزیم آنتی اکسیدانی حیاتی است ، بنابراین درد و تورم مرتبط با آرتروز را کاهش می‌دهد. علاوه بر این ، این ماده معدنی قدرت رگ های خونی، استخوان‌ها و مفاصل را فراهم می‌کند.

کنجد

بهداشت دهان و دندان

دانه کنجد و روغن دانه کنجد با از بین بردن پلاک‌های دندانی و سفید شدن دندان‌ها به تقویت سلامت دهان و دندان کمک می‌کند. کشیدن روغن، یعنی کشیدن روغن دانه کنجد در دهان، می‌تواند میزان جهش‌های استرپتوکوک در دندان و بزاق دهان را کاهش دهد و سلامت کلی را تقویت کند.

فواید روغن و دانه کنجد بر پوکی استخوان

کنجد