تیم ملی فوتبال ایران یک تیم فوتبال بین‌المللی است که به نمایندگی از ایران به میدان می‌رود و زیر نظر فدراسیون فوتبال ایران فعالیت می‌کند. مرکز ملی فوتبال ایران، میزبان تمرین این تیم و دیگر رده‌های تیم ملی فوتبال ایران است. نخستین بازی رسمی تیم ملی نیز در ۳ شهریور ۱۳۲۰ در کابل و برابر افغانستان انجام شد که با تساوی به پایان رسید. ورزشگاه امجدیه نخستین ورزشگاه خانگی این تیم بود و از سال ۱۳۵۳ و گشایش ورزشگاه آزادی برای میزبانی بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴، تیم ملی در این ورزشگاه از حریفان خود میزبانی می‌کند.

تیم ملی ایران از سال ۱۹۷۴ در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی فوتبال شرکت کرد و در دوره‌های ۱۹۷۸، ۱۹۹۸، ۲۰۰۶، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ موفق به حضور در مرحلهٔ نهایی این بازی‌ها شده‌است. این تیم تا سال ۱۹۸۸ در مسابقات مقدماتی المپیک شرکت کرد و در المپیک‌های ۱۹۶۴ توکیو، ۱۹۷۲ مونیخ و ۱۹۷۶ مونترال موفق به راه‌یابی به مرحلهٔ نهایی شد. از المپیک ۱۹۹۲ بارسلون، تیم امید ایران در این بازی‌ها شرکت کرد.

تیم ملی فوتبال ایران

بد رنگ ترین لباس تاریخ تیم ملی فوتبال ایران/ عکس

 تیم ملی فوتبال ایران در تاریخ هفتم و دوازدهم بهمن ۱۴۰۰ در دو دیدار خانگی در ورزشگاه آزادی میزبان عراق و امارات است که پیروزی در هر یک از این دو دیدار، حکم به صعود زودهنگام شاگردان دراگان اسکوچیچ به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌دهد و در نتیجه دیدارهای باقی مانده به خصوص مقابل کره جنوبی و لبنان هم حکم بازی تشریفاتی را خواهد داشت.

همچنین با اعلام دولت، بالاخره مجوز حضور تماشاگران زن و مرد برای این دیدار صادر شده و تیم ملی در حضور ۱۰ هزار تماشاگر می‌تواند صعود خود به جام جهانی را جشن بگیرد.

با وجود سکوت فدراسیون فوتبال در این زمینه و بیان اینکه هنوز مصوبه‌ای برای حضور تماشاگران صادر نشده است، مسئولان دولتی از قطعی شدن حضور تماشاگران در دیدارهای ملی خبر می‌دهند.

خبر دروغ عربستانی‌ها در قبال هافبک تیم ملی فوتبال ایران

احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه همایش ملی ایران و همسایگان در جمع خبرنگاران درباره حضور تماشاگران برای بازی‌های تیم‌ملی، اظهار کرد: با توجه به علاقه مردم برای حضور و تشویق تیم ملی با رعایت ملاحظات بهداشتی قرار شد که تعدادی از عزیزان تماشاگر بتوانند حضور پیدا کنند که بتواند تیم ملی را تشویق کنند و خواست آنان عملی شده باشد.

پیش از این مسئولان وزارت بهداشت از خرید بلیت دیدار ایران و عراق از سامانه «تهران من» وابسته به شهرداری تهران به علت ارتباط با وزارت بهداشت و بررسی وضعیت واکسیناسیون علاقه‌مندان خبر داده بود.

در فاصله سه روز تا برگزاری این دیدار، تماشاگران در انتظار آغاز بلیت‌فروشی هستند.

انتقاد شدید شفر از عملکرد تیم ملی فوتبال ایران