بدون شک یکی از پربحث‌ترین موضوعات رمزارزی طی یک سال گذشته، میم کوین‌ها بوده‌اند. ظهور دوج کوین به عنوان اولین میم کوین بازار، منجر به خلق طیف گسترده‌ای از میم کوین‌ها شد و سرمایه‌گذاران به امید کسب درآمدی مشابه DOGE به سمت آنها هجوم آورده‌اند. این روزها یکی از پرهیاهوترین میم کوین‌های بازار، شیبا اینو (SHIB) است، کوینی که با شعار «قاتل دوج کوین» و با هدف پیشی گرفتن ارزش بازار آن از دوج طراحی شده است. با این حال، اگر جزو آن دسته افرادی هستید که برای اولین بار واژه شیبا اینو را می‌شنوید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مقاله را از دست ندهید.

 

شیبا اینو چیست؟

شیبا یک ارز دیجیتال مبتنی بر اتریوم با نماد سگ شیبا اینو است. هرچند عده‌ای SHIB را هم‌رکاب و دوست دوج کوین می‌دانند، اما این ارز برای «قتل دوج کوین» کمر بسته است! میم کوین‌ها معمولاً به‌جای محصولاتی با پشتوانه فنی قوی، به‌عنوان یک شوخی اینترنتی شناخته می‌شوند که این قضیه برای شیبا اینو هم صادق است. این کوین در آگوست 2020 توسط یک فرد یا گروهی ناشناس با نام مستعار «ریوشی» راه‌اندازی شد. با توجه به وایت پیپر 28 صفحه‌ای شیبا، هدف خالق این ارز دور شدن از ساختارهای خشک اجتماعی و رویکردهای سنتی رایج بود. از این رو شیبا اینو به گونه‌ای طراحی شده که با ایجاد یک جامعه 100 درصد غیرمتمرکز، قدرت را به تک تک کاربران خود بازگرداند.

 

شیبا اینو چگونه کار می‌کند؟

شیبا اینو یک توکن ERC-20 است، به این معنا که با اکوسیستم وسیع اتریوم سازگاری دارد. به گفته توسعه‌دهندگان شیبا، بلاکچین اتریوم میزبانی عالی برای شیبا اینو است، زیرا پیش از این، خود را به خوبی اثبات کرده و به این پروژه اجازه می‌دهد تا غیرمتمرکز باقی بماند.

اکوسیستم شیبا اینو از سه توکن و خدمات دیگری تشکیل شده‌ که کاربران می‌توانند به طرق مختلف از آنها استفاده کنند. این توکن‌ها عبارتند از:

  • SHIB: توکن اصلی پروژه که چرخه اقتصادی کل اکوسیستم شیبا اینو را تامین می‌کند. همچنین مجموع عرضه شیبا اینو یک کوادریلیون است. با این حال توسعه‌دهندگان 50 درصد از کل عرضه آن را در پلتفرم یونی سواپ به منظور اهداف نقدینگی قفل کرده و 50 درصد مابقی را برای ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) بنیانگذار اتریوم، ارسال کردند. بوترین بخش اعظمی از توکن‌هایش (60 درصد) را به یک صندوق امداد کووید 19 در هندوستان اهدا کرد و 40 درصد مابقی را سوزاند.
  • LEASH: دومین توکن در اکوسیستم شیبا اینو است که قیمت آن مشابه استیبل کوین‌ها با بهای یک دارایی ثانویه جفت می‌شود. کل عرضه LEASH  در مجموع 107646 توکن است.
  • BONE: توکن حکمیتی اکوسیستم شیبا اینو با مجموع عرضه 250 میلیون عدد است که به حامیان شیبا (ارتش شیبا) اجازه می‌دهد در مورد تصمیمات آتی این پروتکل رای بدهد.

 

سایر جنبه‌های اکوسیستم شیبا اینو عبارتند از:

  1. شیبا سواپ (ShibaSwap): یک بستر مبادلاتی غیرمتمرکز در اکوسیستم شیبا اینو است که به کاربران اجازه می‌دهد رمزارزهای خود را به صورت غیرمتمرکز معامله کنند.
  2. انکوباتور شیبا اینو (Shiba Inu Incubator): انکوباتور برای کشف راه‌هایی برای ارج نهادن به خلاقیت هنرمندان دیجیتال بوده و هدف آن توسعه آثار هنری و محتوای دیجیتال است.
  3. شیبوشی (Shiboshi): شیبوشی نام توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) تولید شده توسط شیبا اینو است که در بلاکچین اتریوم موجود هستند. شیبوشی‌ها همانند کریپتوپانک‌ها (CryptoPunks)، تصاویر کارتونی سگ شیبا اینو بوده که دارای درجه کمیابی متفاوتی هستند.

 

آیا شیبا اینو پول واقعی است؟ چرا بهای آن اینقدر افزایش یافته؟

saddsa

با وجود استیبل کوین‌های متنوع در فضای کریپتو، اینکه شیبا اینو را به عنوان پول واقعی و یک روش پرداخت تصور کنیم، در حال حاضر کمی دور از ذهن است. استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که ارزش آنها با ارزهای فیات جفت شده و قطعاً آنها پتانسیل بیشتری برای درنظر گرفتن به عنوان پول واقعی را دارند.

اما گذشته از این، شیبا یکی از بهترین عملکردهای قیمتی  را در سال 2021 به نام خود ثبت کرده و ارزش آن تنها در چهار ماه گذشته بیش از 500 درصد افزایش یافته است. همچنین ارزش بازار شیبا توانست برای مدت کوتاهی از دوج کوین پیشی بگیرید تا با این کار شعار معروف «قاتل دوج کوین» بیشتر از هر زمان دیگری بر سر زبان‌ها بیفتد.

این افزایش قیمت به دلیل عوامل گسترده‌ای از جمله لیست شدن شیبا اینو در صرافی ارز دیجیتال کوین بیس در 9 سپتامبر بود. سرانجام رالی صعودی این رمزارز توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد و سرمایه‌گذاران بیشتری برای خرید شیبا هجوم آوردند. این علاقه مندی کاربران به حدی زیاد بود که باعث شد تا تعداد کاربرانی که اقدام به معامله و خرید و فروش شیبا اینو کردند چند برابر شد. همچنین ایلان ماسک (Elon Musk)، شخصیت برتر سال از دید مجله تایمز و بنیانگذار تسلا، مدتی قبل تصویری از فلوکی، سگ جدید خود که از نژاد شیبا اینو بود را در توییتر منتشر کرد و این اقدام او همانند نفتی بر روی آش، موجب شعله‌ور شدن علاقه سرمایه‌گذاران به این میم کوین گردید.

 

آیا سرمایه‌گذاری در شیبا سودآور است؟

در بازارهای مالی چیزی به اسم سرمایه‌گذاری با سود قطعی وجود ندارد و این مساله تنها مختص شیبا  نیست و حتی برای سایر ارزهای دیجیتال از جمله خرید بیت کوین کش ، طلا، گرانبهاترین فلز در سراسر دنیا هم صدق می‌کند. بازار کریپتو به خاطر جدید بودن و نوسان‌پذیری بسیار بالای آن، در مقایسه با سایر بازارها از ریسک سرمایه‌گذاری بالاتری برخوردار است. در کنار این مساله فاکتور صبر و پرهیز از رفتارهای هیجانی، عاملی کلیدی برای هر سرمایه‌گذاری است. 

درحال حاضر شیبا با ارش بازار 17 میلیارد دلار، یکی از 20 ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار است و از ابتدای سال جاری تاکنون، با رشد چند هزار درصدی خود توانسته از بسیاری از رمزارزها پیشی بگیرد.