اگر شما هم به بازار ها و فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی سر زده باشید متوجه می شوید که محصولات مختلفی با نام ها، مدل ها و برند های گوناگون وجود دارند که برای درمان یا جلوگیری ازعرق و تعریق زیر بغل و بدن تولید شده اند. و به احتمال زیاد خودتان نیز با این مشکل مواجه هستید.عرق کردن زیر بغل و بدن یکی از رایج ترین مشکلات عموم مردم می باشد.

تعریق بدن و تاثیرات آن روی بوی بدن

عرق کردن بدن یکی از موارد مهم می باشد که از داشتن بدن خوشبو جلوگیری می کند و یکی از مهم ترین راه های خوشبو کردن بدن، حل مشکل تعریق زیادی بدن است. اگر از میزان و شدت عرق کردنتان ناراحت هستید، احتمالاً هم به شکل بی نتیجه ای انواع برندهای مختلف دئودورانت ها و عطر و ادکلن ها را نیز امتحان کرده اید. تعریق بیش از حد زیر بغل می تواند ناراحت کننده باشد، اما این مشکل غیر قابل حل کردن نیست. روش های زیادی برای جلوگیری از تعریق وجود دارد و بسیاری از آنها را می توان در خانه امتحان کرد.

5

در برخی موارد، افرادی که بیش از حد عرق می کنند ممکن است به بیماری به نام اختلال هیپرهیدروزیس مبتلا شوند که توسط پزشک تشخیص داده شده و درمان می شود. هایپرهیدروزیس شامل تعریق زیاد در تمام بدن (نه فقط زیر بغل) است.

دلایل عرق کردن زیر بغل

چرا زیر بغلم اینقدر عرق می کند؟ این سوال خیلی ها را به خود مشغول کرده و احتمالا انواع راه ها و روش های جلوگیری از تعریق زیر بغل را امتحان کرده باشند اما نتیجه ای نگرفته باشند. در این مقاله به مشکل تعریق زیاد بدن و عرق کردن زیر بغل خواهیم پرداخت. دلایل بروز این مشکل به عوامل زیادی بستگی دارد مانند:

  • گرما
  • تحرک و فعالیت‌ زیاد فیزیکی
  • مصرف غذا های داغ و تند
  • استرس و ترس و مشکلاتی احساسی
  • مصرف دارو ها
  • بیمار شدن
  • تغییرات هورمونی بدن مثل یائسگی، حاملگی، بلوغ و
  • جنس الیاف لباس و پوشاک
  • مشکل چاقی و اظافه وزن

نحوه رفع مشکل تعریق زیاد زیر بغل

چندین درمان طبیعی، بدون نسخه و طبی وجود دارد که می تواند تعریق اضافی زیر بغل را کاهش داده یا از بین برد. نکات زیر را برای درمان مشکل تعریق زیر بغل در نظر بگیرید:

6

1. از ضد تعریق های موضعی استفاده کنید

از لکه های عرق روی پیراهن خود خسته شده اید؟ سعی کنید دئودورانت های اصل و استاندارد استفاده کنید. دئودورانت های فیک ممکن است علاوه بر بی اثر بودن، باعث ایجاد لکه عرق روی لباس های شما شوند. ضد تعریق های موضعی هم می توانند باکتری های ایجاد کننده بو عرق را را از بین ببرند و هم از غدد تعریق شما در تولید عرق زیر بغل جلوگیری می کند. این می تواند به کاهش ناراحتی های شما کمک کند.

با این حال، برای برخی افراد، داروهای ضد تعریق بدون نسخه کاملاً کارساز نیستند. اگر متوجه شدید که ضد تعریق های معمولی برای شما کار نمی کنند، به دنبال ضد تعریق های قوی تر با مقدار بیشتری از کلرید آلومینیوم، ماده فعال (حداقل 13 درصد) باشید، و اگر جواب نداد، با پزشک خود در مورد دریافت نسخه ضد تعریق قوی تر صحبت کنید.

همچنین مهم است که مطمئن شوید که از دئودورانت و ضد تعریق خود به درستی استفاده می کنید تا بتواند کار خود را به طور صحیح انجام دهد.

طرز صحیح استفاده از ضد تعریق ها (دئودورانت)

  • ضد تعریق را فقط روی پوست خشک و تمیز بمالید (آن را روی زیر بغل‌هایی که از قبل عرق کرده یا زیر بغل‌هایی که هنوز در اثر دوش گرفتن مرطوب هستند، استفاده نکنید).
  • از ضد تعریق خود در شب، بعد از حمام کردن، زمانی که بدن شما خنک است، استفاده کنید. این به ماده فعال اجازه می دهد تا به خوبی تاثیر گذار باشد.
  • زیر بغل خود را اصلاح کنید، زیرا مو می تواند مانع از انجام عمل مواد ضد تعریق شود. (با این حال، از زدن آن بلافاصله بعد از اصلاح خودداری کنید، زیرا ضد تعریق می تواند پوست تازه تراشیده شده شما را تحریک کند.)
  • به ضد تعریق ها زمان بدهید تا عمل کنند. ممکن است تا 4 روز طول بکشد تا شما اثر کامل ضد تعریق را تجربه کنید.

7

2. بین دوش گرفتن و پوشیدن لباس فاصله دهید

برای جلوگیری از تعریق زیاد بدن و همچنینی عرق کردن زیر بغل بهتر است که بعد از دوش گرفتن، چند دقیقه ای صبر کنید و با کمی فاصله لباس بپوشید. اگر دوش آب گرم می گیرید یا در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنید، به این مورد بیشتر دقت کنید. اگر به بدن خود اجازه دهید که پس از حمام به خوبی خنک و خشک شود و بعد لباس هایتان را بپوشید، می تواند به جلوگیری از تعریق زیر بغل شما بلافاصله بعد از حمام کمک کند.

3. مو های زیر بغل خود را اصلاح کنید

تراشیدن موی زیر بغل می تواند تعریق بیش از حد زیر بغل را کاهش دهد. موها رطوبت را در خود نگه می دارند و موهای زیر بغل نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

اگر در حال حاضر با مشکل تعریق زیاد زیر بغل مواجه هستید، اصلاح کردن مو های زیر بغل بسیار ضروری است. اصلاح کردن زیر بغل می تواند به شما کمک کند تا کمتر عرق کنید و عرق بد بو نداشته باشید.

4. از غذاهای عرق آور اجتناب کنید

آیا می دانستید که رژیم غذایی شما می تواند بر میزان تعریق  شما تأثیر بگذارد؟ برخی از غذاها می توانند باعث شوند بدن شما بیشتر از بقیه عرق تولید کند.

اگر احساس می کنید بیش از حد عرق می کنید، کاهش یا حذف غذاهای محرک عرق در رژیم غذایی می تواند کمک کننده باشد.

غذاهایی با محتوای فیبر کم، سیستم گوارش شما را تحریک می‌کند تا برای تجزیه مواد غذایی‌تان اضافه‌کاری کند. یک رژیم غذایی با سدیم بالا به این معنی است که بدن شما نمک ها را به شکل ادرار و عرق اضافی سم زدایی می کند. و خوردن غذاهایی که چربی بالایی دارند باعث می شود که درون شما گرم شود و دچار تعریق زیاد بدن شوید.

برخی از غذاها و نوشیدنی های دیگری که می توانند باعث عرق کردن زیر بغل شوند عبارتند از:

  • غذاهای فراوری شده
  • مشروب و آبجو و دیگر نوشیدنی های حاوی الکل
  • سیر و پیاز
  • مصرف زیاد غذا های چرب
  • مصرف زیاد قهوه، کاکائو و کافئین
  • مصرف غذاهای داغ و تند
  • بستنی و خامه

5. غذاهایی که باعث کاهش تعریق می شوند را بیشتر بخورید

برخی از غذاها در واقع می توانند میزان عرق تولید شده توسط بدن را کاهش دهند و غدد عرق بیش از حد فعال را در این فرآیند آرام کنند.

هنگامی که به دنبال کاهش تعریق از طریق رژیم غذایی خود هستید، مهم است که بر روی غذاهایی تمرکز کنید که بر سیستم گوارش شما تأثیری ندارند. همچنین باید به دنبال غذاهایی باشید که سیستم عصبی شما را بیش از حد تحریک نکنند و در عوض آن را آرام کنند.

برخی از غذاهای کاهش دهنده تعریق که باید از آنها بیشتر استفاده کنید عبارتند از:

  • اب
  • غذاهای با محتوای کلسیم بالا (مانند لبنیات و پنیر)
  • بادام ها
  • موز
  • کشک
  • سبزیجات و میوه هایی با محتوای آب بالا (مانند هندوانه، انگور، طالبی، کلم بروکلی، اسفناج، گل کلم، فلفل دلمه ای، بادمجان، کلم قرمز)
  • روغن زیتون
  • جو دوسر
  • چای سبز
  • سیب زمینی های شیرین

6. هیدراته بمانید وبه بدن خود آبرسانی کنید

نوشیدن آب زیاد و خوردن غذاهایی با محتوای آب بالا می تواند بدن شما را خنک نگه دارد و از تعریق بیش از حد زیر بغل جلوگیری کند.

7. لباس های گشاد و نخی بپوشید

پوشیدن لباس‌های تنگ – به ‌ویژه لباس‌هایی که در ناحیه بازو و زیر بازو ها داری تنگی هستند - می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های عرق زیر بغل روی پیراهن شما شود. این گونه لباس ها همچنین می توانند باعث عرق کردن بیشتر شما شوند.

در عوض، سعی کنید از پارچه‌هایی استفاده کنید که قابلیت تنفس دارند (جنس نخی و نازک) و لباس‌هایی که گشادتر هستند. این کار باعث می شود زیر بغل شما به خوبی خنک شود و از تعریق و لکه دار شدن لباس های شما جلوگیری کند.

8.برای کمتر عرق کردن مصرف قهوه و کافئین را کنار بگذارید

کافئین باعث تحریک سیستم عصبی و افزایش تعریق بدن می شود. همچنین باعث می شود فشار خون شما بالا برود، ضربان قلب شما تند تر شود و غدد عرق شما را به سرعت بالا می برد.

و اگر از طرفداران قهوه یا سایر نوشیدنی‌های گرم حاوی کافئین هستید، ممکن است روز های پر عرقی داشته باشید زیرا نوشیدنی‌های گرم دمای بدن شما را افزایش می‌دهند و باعث تعریق می‌شوند. سعی کنید کافئین را به طور کامل کاهش دهید یا حذف کنید.

9.  برای جلوگیری از تعریق زیاد زیر بغل سیگار را ترک کنید

نیکوتینی که هنگام سیگار کشیدن مصرف می کنید - بسیار شبیه کافئین - دمای بدن شما را افزایش می دهد، ضربان قلب شما را تندتر می کند و باعث می شود غدد عرق شما اضافه کار کنند.

سیگار کشیدن با انبوهی از نگرانی های مرتبط با بهداشت و سلامتی مانند بوی بد دهان، دندان های لکه دار و سرطان همراه است.

بنابراین، اگر برای کاهش تعریق اضافی و بهبود سلامت کلی خود مصمم هستید، ترک سیگار ممکن است بهترین راه حل برای شما باشد.

10. تزریق بوتاکس یا جراحی برای درمان مشکل تعریق زیر بغل

اگر روش‌های دیگر مؤثر نبودند، ممکن است یک روش پزشکی مانند تزریق بوتاکس یا جراحی را برای جلوگیری از تعریق بیش از حد زیر بغل در نظر بگیرید.

تحقیقات نشان داده است که تزریق بوتاکس برای درمان تعریق بیش از حد زیر بغل موثر است. بوتاکس یک نوروتوکسین است که متخصص پوست می تواند برای مسدود کردن ارتباط اعصاب سمپاتیک که باعث تعریق می شود، تجویز کند.

8

نکته: اثرات تزریق بوتاکس از بین می رود، بنابراین این روش باید بعد از مدتی تکرار شود تا موثر بماند.

نکته: چندین گزینه جراحی برای درمان هایپرهیدروزیس وجود دارد که دو مورد از آنها سمپاتکتومی قفسه سینه و برداشتن غده عرق است.

سمپاتکتومی قفسه سینه یک جراحی کم تهاجمی است که در آن جراح اعصاب سمپاتیک را قطع می کند، بنابراین اعصاب نمی توانند سیگنال هایی را به غدد عرق ارسال کنند. غدد عرق را می توان از طریق جراحی با تکنیک های مختلف جراحی از جمله برداشتن، کورتاژ و لیپوساکشن خارج کرد.

سخن پایانی

تعریق بدن و عرق کردن زیر بغل یکی از رایج ترین مشکلات عموم مردم بوده که با رعایت نکات گفته شده در این مقاله، می توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید. همچنین برای خرید انواع دئودرانت ها، ضد تعریق ها و خوشبو کننده های بدن می توانید به فروشگاه اینترنتی نیروان مراجعه نمایید.