اولین گام برای دست‌یابی به متقاضیان مناسبی که در تیم خود به آن‌ها نیاز دارید، نوشتن یک آگهی شغلی است. این کار با ارزیابی موقعیت، ارزیابی آن گروه از متقاضی که آن موقعیت را پر می‌کنند و وظایف آن شغل را انجام می‌دهند و توانایی ساخت محتوایی با روش‌های بازاریابی به شکلی خلاقانه که هدفش جذب افراد مناسب است، آغاز می‌شود.

اول از همه اجازه دهید تا مطمئن شویم که تفاوت بین آگهی شغلی و شرح وظایف شغل را به درستی تشخیص داده‌ایم یا خیر. شرح وظایف شغلی یک سند فنی است که بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها آن را در سامانه‌های کاریابی قرار می‌دهند و شامل اطلاعاتی مانند مسئولیت‌ها، قوانین، نیاز‌مندی‌ها، نکات مهم و جزئیات دقیق است.

یک آگهی استخدام دارای محتوایی جذاب و گیرا است و تصویری از شرکت، محیط شرکت و فرهنگش را ترسیم می‌کند. آگهی شغلی موقعیت را به گونه‌ای توصیف می‌کند که متقاضی می‌تواند یک روز کاری در آن موقعیت، تیم جدیدش و فرصت‌های شغلی پس از این کار را تصور کند و مشوّق‌ها و فرصت‌هایی را ارائه می‌دهد تا متقاضی را جذب کرده و به چالش بکشد.

آن‌چه که در سامانه‌های کاریابی  مانند کاربوم قرار می‌دهید، اولین برداشتی است که در ذهن یک متقاضی بالقوه در‌مورد شرکت شما ایجاد می‌شود. این موقعیت را تصور کنید، وارد رستورانی می‌شوید که چندین بار از کنارش عبور کرده‌اید و حالا می‌خواهید غذای آن را امتحان کنید.

زمانی که وارد می‌شوید همه جا تاریک است و کمی طول می‌کشد تا چشمتان به تاریکی عادت کند. به محض این‌که بیناییتان بر‌می‌گردد متوجه سوسک بزرگی در کف رستوران می‌شوید.

حالا تصور کنید که وارد رستوران دیگری می‌شوید که چندین بار نیز از کنارش عبور کرده‌اید و پس از ورود با بوی اشتها آوری از سوی آشپزخانه، دکوری دل‌پذیر، فضایی آرام و محیطی تمیز و بی‌نقص از شما استقبال می‌شود.

صرفا فقط انتشار یک آگهی شغلی به عنوان اولین برداشت از شرکت برای متقاضیان احتمالی به سازمان و تلاش‌های شما برای استخدام لطمه وارد می‌کند. آگهی شغلی شما باید با نشان دادن پتانسیلی که این فرصت برای آن‌ها فراهم می‌کند، داوطلبان را به ارسال درخواست تشویق کند.

حال که دریافتید چگونه باید تبلیغات شغلی خود را ایجاد کنید، بیایید در وهله‌ی اول به این‌که چرا این مقاله را می‌خوانید بپردازیم:

چگونه یک آگهی شغلی بنویسیم که همواره برترین متقاضیان خواهان آن باشند؟

جواب این سؤال را در ۴ قدم زیر بخوانید.

۱. موقعیت شغلی را در آگهی شغلی مشخص کنید

درک این‌که حقیقتا از یک عضو جدید تیم چه می‌خواهید، خارج از نقش چه اهداف و مسئولیت‌هایی از آن‌ها می‌خواهید، چه انتظاراتی از متقاضیان دارید و مهم‌تر از همه، چگونه موفقیت آن‌ها را می‌سنجید، اولین قدم برای ایجاد یک آگهی شغلی فوق‌العاده است که متقاضیان را شگفت زده خواهد کرد.

می‌توانید این قدم را با پرسیدن این ۸ سؤال زیر از خود انجام دهید:

۱. این موقعیت در کدام بخش از شرکت بیش‌ترین میزان مشارکت را دارد؟

۲. این موقعیت مسئولیت چه فعالیت‌هایی را بر عهده دارد؟

۳. به این موقعیت نیاز دارید تا به چه اهدافی در جهت رشد کسب‌و‌کار و سودآوری بیش‌تر دست بیابید؟

۴. میزان موفقیت در همه‌ی این فعالیت‌ها چگونه سنجیده می‌شود؟

۵. آیا این موقعیت به‌تازگی در شرکت ایجاد شده یا از قبل از نیز وجود داشته‌است؟

۶. اگر موقعیت قبل از این وجود داشته، آیا پیش از این فردی موفق در این موقعیت وجود داشته‌است؟

۷. اگر وضعیت این‌گونه است، آن‌ها چه ویژگی‌هایی را از خود نشان داده‌اند که باعث موفقیت آن‌ها شد؟

۸. آیا می‌توانید این ویژگی‌های شخصیتی را به شکلی قابل اندازه‌گیری توصیف کنید یا به‌وضوح مشخص کنید که این ویژگی‌ها در کار چگونه به‌نظر می‌رسند؟

این سؤالات شما را به ساخت یک آگهی شغلی مناسب برای دست‌یابی به متقاضی ایدئال شما نزدیک‌تر می‌کند. اکنون باید مشخصات متقاضی ایدئال خود را مشخص کنید! آگهی شغلی باید زمینه‌ی دست‌یابی و مصاحبه با آن نوع از متقاضی که مد‌نظر شما است را فراهم کند.

این سؤالات را از خودتان بپرسید تا دریابید که به دنبال چه نوع متقاضی‌ای هستید.

۲. ایجاد انتظارات قابل اندازه‌گیری

ایجاد فهرستی از انتظارات قابل اندازه‌گیری به شما کمک می‌کند تا مشخصات و جزئیات موقعیت را به طور دقیقی شناسایی کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا تصور کنید که نحوه‌ی انجام موفقیت آمیز وظایف این موقعیت چگونه است تا انتظارات خود از این موقعیت را به‌درستی سازمان‌دهی کنید تا پایه و اساس مشخصات کارمند ایدئالی که این نقش را به عهده می‌گیرد را ایجاد کنید.

۳. آگهی شغلی را با مشخصات کارمند ایدئال خود مطابقت دهید

تطبیق آگهی شغلی با خود شغل حرکتی کلیدی است. آگهی شما باید شامل نکاتی باشد که به شکل روزمره از متقاضی در محل کار انتظار می‌رود.

به همین خاطر متقاضیان در اغلب مصاحبه‌ها می‌گویند که می‌خواهند موقعیت فعلی خود را ترک کنند، زیرا آن چیزی که تصور می‌کردند مسئولیتش را بر عهده دارند، فرا‌تر آن کاری که هر روز انجام می‌دهند نیست.

یک آگهی شغلی خوب یک موقعیت پویا، مسئولیت‌هایش و معیار‌هایی که فرد با آن‌ها ارزیابی می‌شوند یا باید در قبالشان پاسخ‌گو باشد را بیان می‌کند.

بازه‌ی حقوقی در آگهی شغلی

این سؤال که چه زمانی و چگونه باید میزان حقوق را تعیین کنید، می‌تواند برای کارفرمایان و متقاضیان با‌تجربه مسئله‌ای دشوار باشد. آیا باید حقوق را به طور کامل در آگهی ذکر کنید؟ یا باید صبر کنید تا متقاضیان مناسب را گزینش کنید؟ آیا انتخاب یک بازه‌ی حقوقی در آگهی بهتر از ذکر رقمی مشخص است؟ آیا باید سابقه‌ی حقوق آن موقعیت را ذکر کنید؟

مانند هر مبحث شغلی دیگر، ذکر حقوق یا بازه‌ی حقوقی در آگهی شغلی مزایا و معایب خودش را دارد.

با رعایت اصول ذکر شده در این مطلب شانس دریافت رزومه های مرتبط را خواهید داشت و احتمال پیدا کردن فرد مناسب برای پوزیشن شغلی مورد نظرتان بیشتر خواهد بود. البته بررسی رزومه های غیراصولی که توسط کارجوها ارسال میشود نیز کار طاقت فرسایی است، به همین علت به کارجو ها نیز پیشنهاد می شود اصول رزومه نویسی را رعایت کنند و یا از سرویس رزومه ساز آنلاین استفاده کنند.