در حوزه اخبار حوادث همواره اتفاقات و موضوعاتی بیان می شود که می تواند گاهی اوقات دل هر خواننده و شنونده ای را به درد آورد. این اتفاقات ممکن است در حوزه های مختلفی روی دهند. جر و بحث ها و نزاع های خانوادگی، دعواهای خیابانی، اختلافات مالی، قومیتی و حتی مسائلی که مربوط به قاچاقیان و ساقیان مواد مخدر و یا اعضای بدن انسان می شود، همگی در زمره انواع اخبار حوادث قرار می گیرند.

شاید یکی از خطرناک ترین موضوعاتی که امروزه در جامعه ما و حتی کشورهای جهان اولی وجود دارد مربوط به قاچاقیان و شکارچیان غیرمجاز شود. این افراد با مسائلی همچون مواد مخدر، انواع سلام حای سرد و گرم، مشروبات الکلی و موارد بسیار زیاد دیگری که خرید و فروش آن ها غیرقانونی است همواره درگیر هستند و نیروی پلیس نیز دائما در حال پیگیری و دستگیری این افراد و همچنین منهدم کردن باندهای آنان است.

چگونه فروشندگان کالاهای غیر مجاز شناسایی و دستگیر می شوند؟

معمولا نیروی انتظامی پلیس برای آن که بتواند این فروشندگان غیر مجاز حتی خطرناک را دستگیر کند، در هر سال چندین طرح مختلف دستگیری و انتظامی برگزار می کند که طی هر کدام از این طرح ها، تا به حال چندین و چند باند معروف از این فروشندگان غیر مجاز شناسایی و تخریب شده است. آخرین طرحی که برای این کار در نظر گرفته شد با نام طرح "اقتدار" بود. عمده تمرکز این طرح نیز برای شناسایی و همچنین دستگیری فروشندگان غیر مجاز سلاح و مهمات و همچنین از بین بردن نا امنی ها بود.

قاچاقچیان انسان، تهدید دیگر برای جامعه

همواره ورود و خروج غیر قانونی افراد از مرزهای یک کشور صورت می گیرد که به صورت کلی این فعالیت ها توسط افرادی انجام می شود که با نام قاچاقچی انسان شناخته می شوند. این قاچاقچیان در حال حاضر عمده فعالیتی که دارند در زمینه نقل و انتقالات افرادی است که تبعه افغانستان بوده و قصد زندگی در ایران را دارند و یا آن که قصد دارند تا از ایران به یکی از کشورهای مجاور مهاجرت کنند و مسلما به دلیل نداشتن مدارک قانونی همچون ویزا و پاسپورت، تنها راهی که برایشان وجود استفاده از قاچاقچیان انسان است.

کوچک ترین ابعاد قاچاق انسان شامل نقل و انتقالات افراد با خودروهای سواری می شود. این روند در ابعاد گسترده تری همچون انتقال با قایق، انتقال در کانتیرنرها و حتی انتقال هوایی نیز وجود دارد که معمولا برای قاچاق افراد به کشورهای بسیار دورتر صورت می گیرد.

در حوزه قاچاق انسان به طور کلی دو نوع قاچاقچی داریم. اولین گروه قاچاقچیان گروهی هستند که به خواسته خود افراد و با دریافت پول آن ها را از مرزهای کشورهای مختلف رد می کنند. این گروه ها معمولا بسیار با خشونت رفتار کرده و حتی افرادی که توانسته اند از این مخمصه جان سالم به در ببرند گزارش کرده اند که قاچاقچیان از آن ها علاوه بر پولی که دریافت کرده اند، کار اجباری نیز می خواهند. طی این مسیر چیزی حدود 50 درصد از افرادی که به صورت غیر قانونی به دنبال فرار از مرزها بوده اند، در بین راه یا بر اثر اتفاقات طبیعی همچون غرق شدن و یا بر اثر اصابت گلوله نیروهای پلیس جان خود را از دست می دهند.

نوع دوم قاچاقچیان انسان که به صورت بسیار مخفیانه تری نیز در حال فعالیت هستند، افرادی محسوب می شوند که اعضای بدن انسان را قاچاق می کنند و یا آن که افراد را دزدیده و سپس قاچاق انسان را انجام می دهند. در این روند قاچاق انسان به خواسته خود آن ها نیست، بلکه آن ها دزدیده شده و یا فریب می خورند. معمولا نیروهای پلیس با این گونه از افراد دائما درگیر بوده و پس از تلاش های شبانه روزی و چندین روزه ای و حتی چندین ساله می توانند یک باند قاچاق را دستگیر کنند.

جمع بندی

به طور کلی جرائم اجتماعی امروزه رقم بالایی را به خود اختصاص داده اند. در این بین همان طور که گفته شد برخی از این جرائم میزان خطر بیشتری برای جامعه دارند و همین موضوع نیز سبب می شود که ضربه سنگین تری به بنیان جامعه و کشور زده شود. در این بین حتی هر فرد معمولی و عادی می تواند با دیدن کوچک ترین موضوع مشکوکی در این زمینه با پلیس ارتباط برقرار کرده و موضوع را گزاش دهد تا به حفظ امنیت جامعه کمک کند.