روغن حیوانی که ممکن است آن را به اسم روغن زرد نیز بشناسید، یکی از روغن‌های خوراکی پرطرفدار است که بدون شک در مورد عطر و طعم فوق العاده آن زیاد شنیده‌اید. در مورد روغن حیوانی حقایقی وجود دارد که لازم است حتما قبل از خرید این روغن آن‌ها را بدانید تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. ما در این مقاله که آن را با ترکیبی از مقالات روغن سایت ویکی پدیا و درکام نوشته‌ایم، به تمام نکات لازم اشاره کرده‌ایم.

طرز تهیه روغن حیوانی

ماده اصلی در تهیه روغن حیوانی، شیر گاو یا گوسفند می‌باشد که طی 5 مرحله زیر به روغن تبدیل می‌شود:

  1. دوشیدن شیر از گاو یا گوسفند و جوشاندن شیر به مدت 20 دقیقه
  2. اضافه کردن مایه ماست به شیر جوشیده بعد از کمی سرد شدن، پوشاندن دور ظرف حاوی شیر با پتو، زمان دادن به آن به مدت 24 ساعت، به دست آمدن ماست
  3.  اضافه کردن نمک و آب به ماست و هم زدن مخلوط فوق، به دست آمدن دوغ
  4. ریختن دوغ درون مشک، هم زدن دوغ به مدت 10 الی 15 دقیقه، جدا شدن کره از دوغ، خالی کردن کره و دوغ از مشک، جمع کردن کره جدا شده از روی دوغ، به دست آمدن کره حیوانی
  5. جوشاندن کره درون قابلمه با شعله کم، جدا شدن دوغ باقی مانده در کره از آن، به دست آمدن روغن حیوانی

انواع روغن حیوانی

اگر سری به بازار بزنید و یا به سایت‌های فروش روغن حیوانی مانند درکام نگاهی بیندازید، می‌بینید که روغن حیوانی در سه نوع گاوی، گوسفندی و مخلوط موجود است. این سه نوع روغن در خصوصیات اساسی با هم تفاوت دارند.

  • روغن حیوانی گوسفندی: این روغن از شیر گوسفند تهیه می‌شود. برخلاف شیر و گوشت گوسفند که طبع گرمی دارند، این روغن سردی محسوب می‌شود، عطر و طعم تند و تیزی دارد و قیمت آن نیز به دلیل کمیاب بودن شیر گوسفند نسبت به شیر گاو، نسبت به دو روغن دیگر، بیش‌تر است.

رنگ روغن گوسفندی، متمایل به سفید بوده و در دمای اتاق شل‌تر از دو روغن دیگر است.

  • روغن حیوانی گاوی: این روغن از شیر گاو به دست می‌آید. برخلاف گوشت گاو و گوساله که سردی هستند، روغن گاوی طبع گرمی دارد، دارای عطر و طعم ملایمی بوده و قیمت آن نیز نسبت به دو روغن دیگر، پایین‌تر است.

رنگ روغن گاوی، زرد پررنگ است و در دمای اتاق سفت‌تر از دو روغن دیگر می‌باشد..

  • روغن حیوانی مخلوط: این روغن، ترکیبی از روغن گاوی و گوسفندی است و از هر نظر ویژگی‌هایش بین این دو روغن، قرار می‌گیرد. روغن حیوانی مخلوط، متناسب با این که دو روغن با چه نسبتی با هم ترکیب شوند، عطر متفاوتی دارد و دارای طبع معتدل می‌باشد. قیمت این روغن نیز از روغن گاوی بیش‌تر و از روغن گوسفندی کم‌تر است.

اگر دوست دارید در مورد تفاوت انواع روغن حیوانی بیشتر بدانید، می‌توانید ویدئوی زیر را که توسط برند درکام ساخته شده است، مشاهده کنید. درکام یک فروشگاه مواد غذایی سالم و طبیعی است که در کنار ارائه محصولات باکیفیت و با قیمت مناسب به مشتریانش، سعی دارد که با ساخت ویدئو‌های آموزشی و نگارش مقالات کاربردی و مفید، دانش افراد را در مورد محصولات غذایی بالاتر ببرد.

کدام روغن حیوانی بهتر است؟

انتخاب روغن حیوانی کاملا به ذائقه و طبع شما بستگی دارد و گران‌تر بودن روغن گوسفندی، دلیلی بر بهتر بودن آن نیست. ممکن است شما عطر و طعم تند و تیز روغن گوسفندی را نپسندید و روغن گاوی برایتان بهتر باشد و یا ممکن است در انتخابتان، بر اساس طبع خود روغنی را ترجیح دهید که با مزاجتان سازگارتر باشد.

اگر برای بار اول است که می‌خواهید روغن حیوانی خریداری کنید و نمی‌دانید کدام روغن بیش‌تر باب میل شماست، ما به شما توصیه می‌کنیم که روغن مخلوط را خریداری نمایید. در این صورت اگر به نظرتان عطر و طعم روغن مخلوط زیاد بود، در خرید بعدی، روغن گاوی تهیه کنید و اگر تمایل داشتید که روغنتان عطر و طعم بیش‌تری داشته باشد، روغن گوسفندی بخرید. البته ممکن است که روغن مخلوط، دقیقا همان روغن مورد علاقه شما باشد.

روغن حیوانی اصل از کجا بخریم؟

روغن حیوانی در نقاط مختلفی از کشور تولید می‌شود اما طعم و عطر آن رابطه‌ای مستقیم با نوع دام، آب و هوا و پوشش گیاهی منطقه دارد. روغن حیوانی کرمانشاهی، خوش‌عطرتر از روغن‌های حیوانی سایر نقاط ایران است و این به دلیل وجود مراتع سرسبز، آب و هوای کوهستانی و رویش گیاهی خاص، به اسم چُویر در غرب کشور است. گیاه چُویر به روغن حیوانی عطر فوق‌العاده‌ای می‌دهد و مردم محلی‌ روستاها مقداری از آن را در دبه‌های روغن حیوانی می‌ریزند تا بعد از چند ماه عطر گیاه را به خود بگیرد.

شما می‌توانید برای خرید روغن کرمانشاهی اصل با کیفیت عالی، به فروشگاه‌های آنلاین معتبر مانند dorkam.com مراجعه کنید و متناسب با سلیقه خود، هر یک از سه روغن حیوانی را که دوست دارید، سفارش دهید.

تشخیص روغن حیوانی اصل

متاسفانه امروزه تقلب در روغن حیوانی زیاد شده و برخی از سودجویان روغن حیوانی را با روغن نباتی مخلوط می‌کنند و آن را به اسم روغن حیوانی و با قیمت بالا به مردم می‌فروشند؛ بنابراین شناخت روش‌های قطعی تشخیص روغن حیوانی اصل برای کسانی که طرفدار روغن حیوانی هستند، ضروری است.

f2

برای تشخیص روغن حیوانی اصل و باکیفیت چندین روش خانگی مثل توجه به عطر و طعم یا غلظت روغن وجود دارد اما باید بدانید این روش‌ها غیر قطعی هستند و نمی‌توانند به صورت دقیق خلوص و اصل بودن روغن حیوانی شما را نشان دهند.

"تنها راه قطعی تشخیص روغن حیوانی اصل و خالص، انجام آزمایش اندیس رایشر (اسیدهای چرب اشباع) در آزمایشگاه‌های معتبر است. در این آزمایش، حداقل عدد گزارش شده باید 24 باشد تا بتوان نتیجه گرفت روغن اصل و خالص است."

از آن جایی که احتمالا امکان انجام این آزمایش برای شما وجود ندارد، بهترین راه برای اینکه مطمئن باشید روغنتان مرغوب است، این است که آن را از مکان‌های معتبری که این آزمایش را انجام می‌دهند تهیه کنید. در حال حاضر فروشگاه‌های محدودی این آزمایش را انجام می‌دهند. فروشگاه اینترنتی درکام یکی از این نمونه فروشگاه‌ها است که با خیال راحت می‌توانید انواع روغن حیوانی را به همراه برگه آزمایش و ضمانت کیفیت از آن تهیه کنید.

طرز صحیح نگهداری روغن حیوانی

بهترین ظرف برای نگهداری روغن حیوانی، خیک است که از پوست گوسفند ساخته می‌شود و عشایر روغن خود را درون آن نگهداری می‌کنند. از آن جایی که امکان دسترسی به خیک برای اکثر افراد وجود ندارد، می‌توان به جای آن از ظروف حلبی، شیشه‌ای و یا روحی استفاده کرد. دقت داشته باشید که ظروف پلاستیکی برای نگهداری روغن حیوانی مناسب نیستند.

روغن حیوانی درکام در ظروف حلبی که یکی از بهترین ظرف‌ها برای نگهداری روغن حیوانی است، عرضه می‌شود؛ بنابراین با خرید این روغن نیازی نیست نگران پیدا کردن ظرف مناسب برای نگهداری آن باشید.

بهتر است روغن حیوانی را به خصوص در فصول گرم، در جای خشک و خنک مانند کابینت یا یخچال نگهداری کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که اگر روغن را درون یخچال نگهداری می‌کنید، حتما بعد از هر بار استفاده، درب آن را محکم ببندید در غیر این صورت از عطر و طعم آن کاسته می‌شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید با اطمینان بیشتری روغن بهتر را انتخاب کنید.

منبع 1: wikipedia.org

منبع 2: dorkam.com