در دنیای پیشرفته امروزی، کنترل هوشمند در صنایع مختلف جایگاه گسترده‌ای پیدا کرده است و کنترل‌کننده‌های مختلفی برای کنترل پروسه‌های گوناگون در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از کاربردی‌ترین کنترلری که در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، پی ال سی ها هستند.

در صنایع گوناگون از جمله صنایع نفت و گاز، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، کارخانجات بزرگ و کوچک، صنایع غذایی و... برای افزایش دقت و سرعت از این کنترل‌کننده‌ها استفاده می‌شود.

PLCها از جمله پی ال سی زیمنس موجب شده‌اند که در شرایط آب و هوایی گوناگون، مکان‌هایی که دسترسی به آن‌ها دشوار است، کوره‌ها و سردخانه‌ها و ... انجام پروسه‌های مختلف ممکن و بسیار آسان‌تر شود. در این مقاله در مورد مزایای استفاده از PLC ها در صنایع مختلف و اینکه چگونه این کنترل‌کننده‌های قدرتمند توانسته‌اند صنعت را دگرگون کنند توضیح می‌دهیم.

1

 

پی ال سی در صنعت

 PLC در واقع یک کنترل‌کننده قابل برنامه‌ریزی است که اولین بار در صنعت خودروسازی از آن استفاده شد. در این کاربرد، از پی ال سی به جای رله‌ها و تایمرها استفاده شد و به این ترتیب سرعت پاسخگویی و تولید دستورات افزایش یافت.

پس از آن رفته رفته این کنترل‌کننده‌ها پیشرفته‌تر شدند و امکانات بسیار زیادی بر آن‌ها افزوده شد و به زودی جایگاه بسیار پرکاربردی در صنایع مختلف کسب کردند.

پی ال سی چه کاربردهایی دارد؟

PLC در واقع یک میکروپروسسور است که برنامه آن توسط کامپیوتر نوشته شده و سپس توسط کابل مخصوص به کنترل‌کننده اعمال می‌شود.

این کنترل‌کننده‌ها انواع مختلفی دارند و تعداد ورودی و خروجی آن‌ها نیز متفاوت است. پی ال سی‌های کوچک با تعداد حدود چند ده ورودی/خروجی نوع پروسسوری این کنترلرها بوده و انواع بزرگتر آن به صورت شبکه‌های بزرگ با چندین هزار ورودی/خروجی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ابزار قدرتمند به شکلی طراحی شده‌اند که قابلیت فعالیت در محیط‌های مختلف را دارند؛ از جمله محیط‌هایی که دسترسی به آن‌ها دشوار است، یا محیط‌هایی که در معرض گرما، سرما و آلوده‌کننده‌ها قرار دارند.

کنترل خطوط تولید در کارخانجات مختلف مانند اتومبیل‌سازی، کارخانه تولید کاغذ و... توسط پی ال سی بسیار آسان تر است و همچنین در اتوماسیون‌های صنعتی مختلف مانند کنترل خطوط مختلف در صنایع نفتی از این کترلر استفاده بسیاری می‌شود.

در ادامه در مورد مزایای این کنترل‌کننده و همچنین کاربردها و انواع مختلف آن توضیح می‌دهیم.

2

 

کاربردهای پی ال سی در صنعت

قابلیت‌های فراوان این کنترلر موجب شده است که در فرایندهای صنعتی مختلف کاربرد ویژه‌ای داشته باشد. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسان بودن رابط کاربری با پی ال سی
  • سرعت پردازش بالا
  • دقت بالای انجام عملیات
  • سازگاری با فرمت‌های مختلف ورودی
  • قدرت انتقال دستورات به سیستم‌های صنعتی و نمایشگرها
  • قدرت کنترل انواع خروجی‌ها مانند شیر برقی، موتور و...
  • امکان ایجاد شبکه با پی ال سی‌ها
  •  ایمنی و انعطاف‌پذیری بالا

این ویژگی‌ها موجب شده است که PLC کاربردهای بی‌شماری در صنعت داشته باشد. در زیر به کاربردهای آن اشاره می‌کنیم.

کاربرد PLC در صنایع مختلف

این کنترل‌کننده‌ها در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله این صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در کارخانجات مختلف برای تولید، بسته‌بندی، انتقال در خطوط تولید و مونتاژ به کار برده می‌شوند.
  • در صنعت ماشین‌سازی برای فعالیت‌هایی مانند رنگ‌پاشی، شکل‌دهی به قطعات مختلف در دستگاه‌های پرس و...، تست تجهیزات و محصولات، کنترل دستگاه‌هایی مانند دستگاه برش، سوراخکاری و... به کار می‌رود.
  • در صنعت پلاستیک‌سازی برای کنترل کوره‌های ذوب و همچنین تزریق دستگاه‌های قالب‌گیری از این کنترلر استفاده می‌شود.
  • در صنایع مربوط به تولید فلزات برای کنترل دمای کوره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3

  • در صنایع نفتی و پتروشیمی برای کنترل خط تولید، کنترل دمای کوره‌ها، ترکیب درصدهای صحیح از مواد مختلف و... از پی ال سی استفاده می‌شود.
  • در کارخانجات تولید مواد غذایی برای کنترل خط تولید، بسته‌بندی، سیستم‌های عصاره‌گیری و... به کار می‌رود.
  • در صنایع ایمنی و بهداشتی برای کنترل موارد ایمنی و عملکرد دستگاه‌های ایمنی از PLC ها استفاده زیادی می‌شود.
  • در صنعت حمل و نقل برای کنترل نوارهای نقاله، تولید تجهیزات مربوط به حمل و نقل و همچنین سیستم کنترل جرثقیل‌ها کاربرد دارد.
  • در فعالیت‌ها و صنایع مربوط به تبدیل و انتقال انرژی برای واحدهای کنترل و تقویت فشار، کنترل سیستم‌های تولید نیرو و... کاربرد بسیاری دارد.
  • در ساختمان‌ها نیز برای کنترل آسانسور، سیستم‌های تهویه، روشنایی و همچنین سیستم‌های امنیتی از PLC می‌توان استفاده کرد.

معرفی انواع PLC

پی ال سی‌ها انواع گوناگونی دارند و توسط شرکت‌های مختلفی نیز تولید می‌شوند. چند نمونه از مهمترین شرکت‌های تولیدی PLC در زیر معرفی شده‌اند.

آلن بردلی: شرکت Allen Bradley از مشهورترین شرکت‌های تولیدکننده PLC است که شهرت جهانی دارد. این کمپانی در شور آمریکا مستقر است.

دلتا: شرکت دلتا از معدود کمپانی‌های آسیایی تولیدکننده PLC است که در کشور تایوان قرار دارد. قیمت کنترلرهای این شرکت معمولا کمتر از شرکت‌های آمریکایی و اروپایی است.

ABB: شرکت ای بی بی از ترکیب دو شرکت asea سوئدی و bbc سوئیسی تشکیل شده است و از تولیدکنندگان معروف PLC به شمار می‌رود.

زیمنس: یکی از مهمترین و معروف‌ترین شرکت‌های تولیدکننده پی ال سی، زیمنس آلمان است. این شرکت بزرگترین کمپانی تولیدکننده PLC در قاره اروپا است که در ادامه آن را بیشتر معرفی می‌کنیم.

4

 

پی ال سی زیمنس

پی ال سی‌ها زیمنس نیز به دو صورت عرضه می‌شوند. برخی از مدل‌های این شرکت به شکل compact عرضه می‌شوند که از یک منبع تغذیه و پردازنده و ماژول‌های ورودی-خروجی در شکل به هم‌پیوسته تشکیل می‌شوند.

لیست محصولات پی ال سی زیمنس:

https://hiradcontrol.ir/product-category/siemens-plc/

نوع Modular پی ال سی زیمنس نیز به شکلی هستند که ماژول‌های مختلف این خانواده از کنترلرها را می‌توان در آن‌ها در کنار یکدیگر به کنترلر افزود. نمایندگی عرضه محصولات زیمنس هیراد، این دو نوع محصولات زیمنس را در ایران با مناسب‌ترین قیمت عرضه می‌کند. برخی از مدل‌های معروف زیمنس که توسط هیراد کنترل عرضه می‌شود، در زیر معرفی شده‌اند.

پی ال سی زیمنس خانواده S7

هیراد کنترل مدل‌های مختلف خانواده s7 زیمنس را عرضه می‌کند. این خانواده از پی ال سی‌های زیمنس ویژگی‌های زیر را دارند:

  • قیمت نسبتا ارزان نسبت به مدل‌های بالاتر
  • مناسب برای پروسه‌های ساده و نسبتا پیچیده کنترلی
  • کاربری و برنامه‌نویسی آسان
  • از نوع کامپکت است و ورودی-خروجی‌های آن On-Board است
  • برنامه‌نویسی این خانواده از کنترلرهای زیمنس به وسیله نرم‌افزار Step7-Micro/Win انجام می‌شود

از مدل‌های معروف این سری از PLC های زیمنس می‌توان به مدل‌های S7-200، S7-300، S7-400، S7-1200  و S7-1500 و زیرمجموعه این مدل‌ها اشاره کرد.

5

پی ال سی زیمنس لوگو

این مدل، کنترلر سیماتیک ساده‌ای است که قیمت بسیار کمتری هم نسبت به بقیه مدل‌ها دارد. از پی ال سی زیمنس لوگو در عملیات‌های کنترلی کوچک مانند اتوماسیون ماشین‌های کوچک استفاده می‌شود. برنامه‌نویسی این مدل از طریق کلیدهای روی آن انجام می‌شود.

هیراد کنترل

هیراد کنترل، نمایندگی پی‌ال‌سی زیمنس در ایران، از فعال‌ترین شرکت‌های ایرانی در حوزه اتوماسیون صنعتی، ابزار دقیق و کنترل است که مدرن‌ترین تجهیزات اتوماسیون و کنترلی را در ایران عرضه می‌کند.

هیراد کنترل در تمام مراحل مشاوره تا خرید و راه‌اندازی انواع پی ال سی‌ها در کنار شماست و مناسب‌ترین کنترلر را برای اهداف کنترلی شما ارائه می‌دهد.