تقویت و گسترش فضای شهری مناسب، فعال، پویا و سرزنده به عنوان یکی از اهداف راهبردی ارتقای کیفیت محیط های مصنوع شهری همواره در صدر کار شهرسازان قرار دارد، چرا که خاستگاه اصلی این حرفه، ایجاد مکان و ارتقای کیفیت این فضاها در سطح شهر است. زیبایی بصری و کیفیت ساخت و طراحی معابر عمومی، یکی از اهداف بسیار مهم ارتقا کیفیت محیط های شهری است. یکی از مصالحی که طی چندسال اخیر به دلیل زیبایی ظاهری و ویژگی های منحصر بفردش جایگزین موزاییک های سیمانی معمولی برای کفپوش گذاری معابر شده، کفپوش پرسی است. این کفپوش حاصل پیشرفت علم و تکنولوژی، و توسعه صنعت مصالح ساختمانی طی چند سال اخیر است، و به شدت چهره معابر را تغییر می دهد. در این مطلب قصد داریم ضمن معرفی کفپوش پرسی، مزایا و معایب آن، به موضوع بهسازی و کفپوش گذاری معابر عمومی بپردازیم، با ما همراه شوید.

1

 

کفپوش پرسی چیست؟

کفپوش پرسی ترکیبی از بتن، ماسه، سیمان پرتلند، خرده سنگ دانه ریز و پودر سنگ بوده، و پوشش سطحی آن سیلیس است. این کفپوش بهترین نوع پوشش سنگفرشی است، که برای معابر عمومی مانند پیاده روهای شهر، پارک ها و مسیرهای پرتردد طراحی شده و به دلیل پوشش سطحی سیلیسی در فصول سرد سال، یخبندان و سرمای شدید دچار آسیب یا شکستگی، لغزندگی و ترک خوردگی نمی شود. سایر پوشش ها از جمله موزاییک پلیمری نیز برای همین منظور قابل استفاده هستند، اما به اندازه کفپوش پرسی بصورت تخصصی برای معابر طراحی نشده اند.

کفپوش پرسی از نظر رنگ، ضخامت، ابعاد و اندازه، نوع پوشش سنگ ها و شکل ظاهری بسیار متنوع، و از نظر قیمتی نیز اقتصادی و مناسب است. نوعی از کفپوش پرسی وجود دارد که تنوع سنگی و رنگی محدودی دارد، و برای معابر، پیاده روها و محوطه سازی پارک ها و فضای سبز شهری استفاده می شود. مدل دیگر که حاوی سنگ ریزه های رنگی یا به اصطلاح سنگ های رودخانه است، و به واش بتن معروف است، و تولیدکنندگان معتبری از جمله رابین کفپوش طیف گسترده ای از آن را در فهرست محصولات خود دارند، برای بهسازی و کفپوش گذاری ویلاهای لوکس، باغ ها، و محوطه و معابر ساختمان های مسکونی، مراکز تجاری و اداری استفاده می شود.

2

 

وجه تمایز کفپوش پرسی با سایر کفپوش ها

کفپوش پرسی نیز مانند سایر محصولات و مصالح کاربردی در زمینه پوشش کف سازی معابر، دارای ویژگی های منحصر بفردی است که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم:

 

  • مقاومت نسبت به درجه حرارت های بالا و به ویژه حریق

یکی از دلایلی که از کفپوش ها و نیز محصولاتی مانند موزاییک پلیمری در مراکز صنعتی، کارخانجات و مراکز تولید مواد شیمیایی استفاده می شود، این است که  کفپوش پرسی نسبت به آتش سوزی و حریق مقاوم است، و در مقابل حرارت های بالا دچار تغییرات ظاهری نمی شود.

 

  • دوام و ماندگاری طولانی رنگ و پوشش سطحی

به دلیل دوام و ماندگاری طولانی مدت رنگ و پوشش سطحی کفپوش بتنی، این محصول به مرور زمان و در اثر تابش خورشید، حرارت و شستشوی مداوم دچار تغییر، آسیب یا افت کیفیت نمی شود؛ البته این محصول از نظر دوام و ماندگاری شباهت زیادی به واش بتن دارد.

 

  • مقاومت سطحی بالا در استفاده طولانی مدت

کفپوش پرسی در اثر عبور و مرور زیاد و حتی تردد وسایل نقلیه سنگین، کاملا مقاوم و بادوام است، و دچار شکستگی یا ترک خوردگی نمی شود.

 

نقاط قوت و ضعف کفپوش های پرسی

کفپوش پرسی نیز مانند سایر موزاییک های کفپوش گذاری معابر عمومی دارای یکی سری نقاط قوت و ضعف است. از مهمترین نقاط مثبت کفپوش بتنی می توان اشاره کرد به:

  1. دوام و ماندگاری بالا در گذر زمان
  2. سازگاری با محیط زیست
  3. هزینه تعمیر و نگهداری کم
  4. شستشو و پاکسازی راحت و آسان
  5. قابلیت استفاده در انواع شرایط آب و هوایی

اما در مورد نقاط ضعف ایت محصول باید گفت که، کفپوش بتنی نقطه ضعف خاصی ندارد، اما بنا به دلایلی استفاده از آن در برخی معابر مناسب نیست:

  1. درجه سختی بالا و عدم امکان استفاده از آن در محیط هایی که کودکان حضور دارند
  2. حفظ سرما و برودت هوا، و محدودیت استفاده از آن در مکان های خیلی سرد یا خیلی مرطوب
  3. امکان کپک و قارچ زدگی کفپوش در صورت مجاورت طولانی مدت با رطوبت بسیار زیاد

3

 

مزیت کفپوش پرسی برای بهسازی و کفپوش گذاری معابر عمومی

کفپوش های پرسی یا موارد مشابه مانند موزاییک پلیمری و واش بتن، به دلیل وجود بتن پلیمری در ساختارشان، و ترکیباتی همچون سیمان پرتلند، خرده سنگ و رزین مصنوعی، هم مقاومت بسیار مناسبی دارند، و هم زیبایی ظاهری. نمای ظاهری کفپوش های پرسی مهم ترین دلیل انتخاب این محصول از نظر طراحان معماری و زیبایی مناظر شهری است. این محصول در هر طرح، رنگ و سبکی، برای بهسازی و کفپوش گذاری معابر عمومی شهری گزینه ای واقعا ایده آل است، زیرا در شرایط آب و هوایی سردسیر یا گرمسیر دوام و ماندگاری بالایی دارد. به عنوان مثال پوشش معابر عمومی مناطق سردسیر و مرطوب که برای مدت طولانی در معرض بارش باران و برف هستند، باید از مقاومت کافی برخوردار باشد تا دچار شکستگی، ترک خوردگی یا نشست نشود؛ در مناطق گرمسیری نیز، مقاومت کافی نسبت به حرارت بالا و از دست دادن رطوبت بسیار مهم است. با توجه به اینکه کفپوش های پرسی ساختاری بتنی دارند، جاذب خوبی برای گرما هستند. از دیگر ویژگی هایی که کفپوش پرسی را برای کف سازی معابر و پیاده روهای شهری مناسب ساخته، رنگ بندی و طرح های متنوع این محصول است، که به دلیل وجود کوارتز و انواع خرده سنگ های رودخانه ای، ظاهری بسیار شبیه به سنگ طبیعی دارد.

 

سخن پایانی

در این مطلب با کفپوش پرسی، مزایا و معایب، و کاربرد این محصول در کفپوش گذاری معابر آشنا شدید؛ پس اگر تصمیم دارید برای بهسازی و کفپوش گذاری معابر عمومی پروژه های خود اقدام کنید، از محصولات رابین کفپوش دیدن نمایید. این شرکت محصولات خود را در سطح استانداردهای بین المللی و با بهترین کیفیت به مشتریان ارائه می کند، و تنوع طرح و رنگ بسیار بالایی دارد.