به گزارش پارس به نقل از روزنامه قانون رنگ آمیزی‌اي  که تنها در بخشی از مسیر کلاردشت و جنگل‌های لنکران آذربایجان به این زیبایی می‌توان بار دیگر شاهد آن بود. در این مسیر درختان تنها سبز نبوده بلکه رنگین کمانی کامل در حاشیه مسیر چشم‌ها را مجذوب خود می‌کند. در این مسیر درختانی با رنگ‌های نارنجی، زرد پررنگ، قرمز درخشان، قهوه‌ای و سبز سیر در کنار هم قرار گرفته‌اند. رنگ‌هایی که تنها در تصورات کودکان به هنگام کشیدن نقاشی حضور دارند در این مسیر عینیت پیدا كرده  و رهگذران را شیفته خود مي‌كنند.
شاید اگر از محلی‌ها درباره این درختان عجیب و غریب  بپرسید هر کدام چیزی از عجایب آن را برای شما تعریف کنند اما به طور حتم از زبان افراد محلی خواهید شنید  که در گذشته از چوب این درخت برای سوزاندن استفاده می‌کردند زیرا که این چوب‌ها  بسیار دیرسوز و پایدار هستند. آن‌هایی هم که از طب گیاهی سررشته دارند ممکن است به شما درباره خواص میوه، برگ‌ها و پوست  این درختان مطالبی بگویند که شگفتی‌های شما  را دوچندان کند. اگر  هم از  کودکان روستایی حاضر در مسیر درباره این درختان بپرسید به طور قریب به یقین خواهند گفت که هیچ میخی بر تنه این درخت کارگر نیست و  فرو نمی‌رود. و جالب است بدانید تمام این اطلاعات درباره درختان هفت رنگ قرار گرفته در مسیر رسیدن به آستارا از طریق شمال کشور درست است. حال این سوال پیش می‌آید که این درختان چگونه درختی هستند و چه نامی دارند؟ 
سوالی که در پاسخ آن باید گفت که این  درخت به نام انجیلی مشهور بوده  و از درخت بومی جنگل‌های ایران شناخته می‌شوند. این درخت که ارتفاعش تا حدود 25 متر نیز می‌رسد با نام علمی
 Parrotia Persica شناخته شده و به دلیل مقاوم و سخت بودن چوبش، به درخت آهن نیز مشهور است. Parrotia   که بخش دوم نام لاتین وعلمی این درخت است نیز به معنی جنس طوطی است که شاید علت این نامگذاری وجود دو زائده منقار مانند در دو طرف میوه‌های درخت انجلیی باشد که آنها  را شبیه نوک طوطی کرده است. البته دکتر حبیب‌ا... ثابتی در کتاب درختان و درختچه‌های ایران عنوان کرده که  این درخت به افتخار Parrot گیاه‌شناس فرانسوی به این نام خوانده شده است.
درخت انجیلی از چوبی سفید مایل به سرخ برخوردار است که مقاومت زیادی در برابر پوسیدگی و آتش دارد و به همین خاطر متاسفانه به عنوان هیزم از آن استفاده می‌شده است اما از سوی دیگر همین سخت بودن باعث شده که بریدن این درختان به کاری طاقت‌فرسا تبدیل شود. همچنین سخت و شكننده بودن این درخت استفاده صنعتی از چوب آن را غیر ممکن کرده است و به همین دلیل این درخت زیبا  بر خلاف بسیاری دیگر از گونه‌های گیاهی بومی شمال ایران، تا حد زیادی از دستبرد چوب دزدها در امان مانده است. یکی از ویژگی‌های جالب این درخت سرعت و قدرت بالای جوش خوردن آن است. به گفته محلی‌ها وقتی دو شاخه این درخت روی هم قرار می‌گیرند و به هم متصل می‌شوند خیلی راحت به هم جوش می‌خورند. این مسئله باعث می‌شود که شاخ و برگ‌های انجیلی در جنگل به صورت شبکه‌ای حیرت انگیز در بیایند و اشکال عجیب و موهوم و ترسناکی ایجاد کنند که گاهی درباره آن افسانه‌هایی هم گفته و شنیده می‌شود.  رشد تنه و شاخه‌های درخت انجیلی بسیار کند است مثلا رشد هر یک متر این درخت یک سال و نیم و هر 10 متر این درخت 15 سال زمان می‌برد. معمولا قطر تنه آن از نیم متر بیشتر نمی‌شود و بعد از آن که به سن دو سالگی رسید شاخه‌ها هم به رشد قطری می‌رسند و به صورت افقی آغاز به رشد می‌کنند.درخت در زمان بلوغ به شکل یک گنبد زیبای رنگارنگ در می‌آید زیرا رشد آن به حدی منظم و  متوازن است که ممکن است یک درخت انجیلی داشته باشیم که ارتفاعش حدود 10 متر و تاج مدورش به قطر 8 متر برسد. از دیگر سو برگ‌های انجیلی برای گردشگران و طبیعت دوستان بسیار جذاب است. رگ برگ‌های آن شانه‌ای و در حدود ۶ تا ۸ جفت بوده و معمولا کمی فرو رفته به نظر می‌رسد. در صورتی که پشت برگ برجسته است و برگ را موج‌دار نشان می‌دهد. دو روی برگ خزی و با تارها و کرک پوشیده شده و به رنگ خاکستری است. برگ‌های جوان‌تر که به رنگ بنفش مایل به قرمز هستند، در تابستان به رنگ سبز تیره و درخشان تبدیل می‌شوند و در پاییز این برگ‌های درخشان جنگل‌ها را به فضایی هزار رنگ تبدیل می‌کنند. رنگ‌های مختلف زرد پررنگ، نارنجی پررنگ و قرمز روشن خالص جنگل‌های شمالی ایران خاصه محدوده آستارا  به خاطر وجود این گونه گیاهی است و برای همین درخت انجیلی برای ایجاد فضای سبز و همچنین جذب توریست در جنگل‌ها مناسب است. میوه این درخت کپسول خشک چوبی وتخم مرغی با دوتکه به قطر 10 تا 12 میلیمتر با داخلی صیقلی و خارجی خشن است که درون هر یک دو دانه نامتقارن و قهوه‌ای رنگ شفاف و بدون کرک دیده می‌شود. گل آذین درخت انجیلی نیز دارای پایک کوتاهی است که به‌صورت کاپیتول قبل از بازشدن برگ روی ساقه همان سال ظاهر می‌شود و دارای ‪ ‪ ۶گل است ناگفته نماند که اگر علاقه‌مند به دیدن  گل‌های این درخت که رنگ‌هايش می‌تواند از ارغوانی تا قرمز باشد، از نزدیک هستید باید اسفندماه را برای سفر به آستارا انتخاب کنید.