شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی متعلق به بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی و همچنین سهامداران خرد بازار سرمایه است که رسالت ذاتی آن صیانت از حقوق سهامداران و حفظ سرمایه‌های بین نسلی است که به شهادت آمار و ارقام و صورت‌های مالی سه سال گذشته حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی با نتیجه قابل‌قبول بوده و مهم‌ترین انتظار سهامداران را محقق کرده است و در کنار افزایش مضاعف سود حاصل از سرمایه‌گذاری بیمه‌شدگان، ارزش دارایی‌های آنان نیز چند برابر شده و براساس برنامه‌ریزی و ریل‌گذاری صورت گرفته پیشرفت‌ها و سودآوری‌ها تا سالیان متمادی تداوم خواهد یافت.

موتور توسعه در کشورهای توسعه‌یافته جهان را شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ دارای چند کسب‌وکار به حرکت درمی‌آورند و در برخی از کشورها نام این شرکت‌ها حتی از نام کشور نیز شناخته‌شده‌تر است به‌عنوان‌مثال شرکت میتسوبیشی در ژاپن و یا سامسونگ در کره جنوبی، نقشی اساسی در سازندگی، تولید و طرح‌های زیر بنایی کشورهای دارای اقتصاد برتر بر عهده‌دارند.

در بسیاری از کشورها که دارای نظام تأمین اجتماعی پیشرفته هستند سرمایه بیمه‌شدگان به سمت صنایع بزرگ و خدمات انحصاری سوق پیدا می‌نماید و سرمایه مردم در بخش‌های دارو و درمان، انرژی و تأسیسات زیر بنایی متمرکز می‌گردد که این امر علاوه بر تضمین سودآوری سرمایه آحاد افراد تحت پوشش این نظام‌ها و سودآوری قابل‌اطمینان، موجب توسعه ساختاری اقتصاد و افزایش امنیت و قدرت نرم اقتصادی کشور نیز می‌گردد زیرا بخش وسیعی از مردم کشور در زیربناهای اقتصادی شریک هستند و ساختارهای اقتصادی را جزو اموال خود در نظر می‌گیرند که درنتیجه آن مسئولیت‌پذیری اجتماعی نیز گسترده‌تر می‌شود. 

 شستا؛ بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری چند کسب و کاره ایرانی

 شستا نیز بزرگ‌ترین شرکت سرمایه‌گذاری چند کسب و کاره در ایران است که بخش بزرگی از صنایع دارویی، پتروشیمی، سیمان و صنایع وابسته ساختمانی و غیره کشور در اختیار این بنگاه قرار دارد که از سرمایه بیمه‌شدگان تشکیل‌شده است. بااین‌وجود شستا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین بنگاه‌های اقتصادی ایران در سال‌های قبل‌تر، به دلیل تعویق در پرداخت سود سهام به سازمان تأمین اجتماعی و همچنین کیفیت نامطلوب سودهای شرکت‌های تابعه که اکثراً قابلیت تقسیم نداشت و شرکت‌ها هم از مشکل نقدینگی و فقدان سرمایه در گردش رنج می‌بردند، امکان سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای به‌صورت گسترده وجود نداشت و عمده سود اندک حاصله شرکت‌های سرمایه پذیر صرف حفظ شرایط موجود و تعمیرات ماشین‌آلات می‌گردید.

در سال‌های اخیر با جهش سودآوری عموم شرکت‌های تابعه شستا این امکان فراهم شد طرح‌های توسعه‌ای که اجرای آن‌ها ضامن بقا و از وظایف ذاتی هلدینگ ها و بنگاه‌های اقتصادی است موردتوجه ویژه قرار بگیرد . بااین‌حال با توجه به نامتوازن بودن سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف جغرافیایی از ابتدای اجرای برنامه‌های توسعه در کشور، متأسفانه برخی مناطق محروم و کم برخوردار کماکان نتوانستند از شتاب مناسبی در توسعه ساختاری بهره‌مند گردند.

تمرکز شستا بر توسعه زیرساختی مناطق محروم

تمرکز استراتژیک شستا در راستای اهداف کلان نظام جمهوری اسلامی در جهت محرومیت‌زدایی، ایجاد اشتغال و توسعه زیرساخت‌های اساسی در مناطق کم برخوردار و محروم بر توسعه سرمایه‌گذاری در این مناطق قرار گرفت و طرح‌های توسعه زیرساختی و ایجاد واحدهای جدید صنعتی و خدماتی در راستای محرومیت‌زدایی از مناطق کم برخوردار موردتوجه قرار گرفت.

 با توجه و تمرکز ویژه مدیرعامل جوان شستا، طرح‌ها عمدتاً در مناطق محروم تعریف شد و در حال حاضر باقوت اجرا می‌شوند و پیشرفت هفتگی پروژه‌ها به‌دقت پایش شده و بر اساس ساختارهای مکانیزه تعریف‌شده گزارش می‌گردد و هرگونه مانع، اختلال یا تأخیری که باعث کند شدن روند پیشرفت پروژه‌ها گردد در کمیته‌هایی که مستقیما زیر نظر مدیرعامل شستا قرار دارد به‌سرعت گزارش می‌شود و تا رفع کامل پیگیری می‌گردد.

 آنچه در ادامه می‌آید فهرست بخشی از پروژه‌های در دست اجرای شستا باهدف محرومیت‌زدایی در مناطق کم برخوردار کشور عزیزمان است که کلیه این پروژه‌ها دارای مستندات کامل از زمان طرح توجیهی اولیه، گزارش پیشرفت و شرح کامل مانع زدایی مشکلات پیش‌آمده در جهت تا خیرات احتمالی است.

افتتاح ۱۸ پروژه به ارزش بیش از ۳ هزار میلیارد تومان

محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل شستا خبر از افتتاح ۱۸ پروژه در کشور باارزش بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در شهرها و مناطق محروم و کمتر برخوردار در هفته جاری داده است.

رضوانی‌فر با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شستا اظهار کرده است: امروز عرضه شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا در بازار سرمایه انجام شد. دو سال و نیم قبل کمتر از ۶۰ درصد پرتفوی شستا بورسی بود، اما امروز بیش از 

۹۳ درصد پرتفوی شستا بورسی است. همچنین یکی از اقدامات مهم شستا از ابتدای سال ۱۴۰۰ مقیدسازی خود به عرضه کالا از طریق سازوکار و ساختار بورس کالا بود.

رضوانی‌فر ادامه می‌دهد: معنی و مفهوم این اقدامات شفافیت، پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری بیشتر و قابلیت قیاس عملکرد مجموعه شستا با رقبای مشابه در داخل بورس، خارج بورس و صنعت است.

مدیرعامل شستا با اشاره به وجود رانت در مجموعه‌های تولیدی در حوزه فروش محصول و همچنین خرید مواد اولیه موردنیاز می‌گوید: شستا افتخار دارد که در سه‌ماهه ابتدای امسال به نسبت سه‌ماهه سال ۱۳۹۹ تناژ محصولات عرضه‌شده‌ در بورس کالا را از ۲۳۰ هزار تُن به بیش از یک‌میلیون تُن برساند که ارزش آن از

 ۸۰۰ میلیارد تومان به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان افزایش‌یافته است.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر محصول سولفات شرکت معدنی املاح از طریق بورس کالا عرضه می‌شود. برای جلوگیری از ایجاد رانت در این حوزه فروش در یک سازوکار رقابتی، قابل‌کنترل، قابل رصد و مبتنی بر یک بستر شفاف صورت می‌گیرد.

رضوانی فر بابیان این‌که شرکت معدنی املاح سال گذشته بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان سود خالص به دست آورده است، می‌گوید: ایجاد این سود خالص که وظیفه ذاتی یک هلدینگ اقتصادی است این توان را ایجاد می‌کند که پروژه‌های توسعه‌ای نیز در آن باقدرت پیش برود، ضمن اینکه از ظرفیت گذشته‌ نیز بهره ‌می‌گیرد و خودش را بازسازی و نوسازی می‌کند وظرفیت‌های جدید نیز خلق می‌کند.

 ایجاد یک هزار شغل جدید توسط شستا

مدیرعامل شستا با تأکید بر اینکه پروژه‌های عمرانی، توسعه‌ای و ایجادی با سرعت چند برابر نسبت به گذشته انجام‌گرفته است، می‌گوید: همزمان با ایام مبارک عید غدیر و در هفته جاری ۱۸ پروژه در کشور آماده افتتاح داریم که مجموع ارزش آن‌ها بیش از ۳ هزار میلیارد تومان است و حدود یک هزار شغل مستقیم هم ایجاد می‌شود. عموم این پروژه‌ها نیز در شهرها و مناطق محروم و کمتر برخوردار کشور است که موجب کمک به رشد و توسعه این مناطق می‌شود.

رضوانی‌فر در پایان خلق ظرفیت‌های جدید را شامل اشتغال جدید، تولید برای ایجاد درآمد و توسعه در منطقه و توسعه ملی عنوان می‌کند و می‌افزاید: باید تشکر کنم از عزیزانی که در شرکت معدنی املاح تلاش کردند. روزی که دکتر سلیمانی به هلدینگ آمد سود خالص شرکت اصلی هلدینگ کمتر از ۶۰۰ میلیارد تومان بود، اما امسال در شرایطی مجمع‌شان برگزار می‌شود که سود خالص شرکت اصلی‌ بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است و این تحول در همه هلدینگ‌ها و ارکان شستا در دو سال و نیم گذشته کاملا مشهود و واضح است. درواقع سود ۳۲ هزار میلیارد تومانی شستا با تلاش همه مدیران، کارکنان و کارگران محقق شده است.