سیستم اعلام حریق یکی از ضروری‌‌ترین تجهیزات یک ساختمان محسوب می ‌شود. امروزه این سیستم نقش بسیار مهمی در جلوگیری از خطرات جانی و مالی ایفا کرده است؛ به همین دلیل در پروژه‌‌های ساختمانی نصب تجهیزات اعلام حریق نیز در دستور کار مهندسین قرار می‌ گیرد.

 لزوم استفاده از تجهیزات اعلام حریق در ساختمان‌‌ها چیست؟

امروزه اکثر آپارتمان‌‌ها، مجتمع‌‌های بزرگ و همچنین محیط‌‌های صنعتی و کارگاهی به تجهیزات اعلام حریق مجهز شده‌اند. البته همان طور که گفته شد؛ در خرید و نصب سیستم اعلام حریق برای بسیاری از ساختمان‌‌ها، ضروری شده است و در صورت عدم نصب آن مهندس ناظر، مسئول پروژه را جریمه می ‌کند.

 لازم به ذکر است که طبق قوانین نظام مهندسی و همچنین سازمان آتش نشانی،  سیستم اعلام حریق در تمامی ساختمان‌‌های شهرهای بزرگ  جزء تجهیزات واجب ساختمان محسوب شده است.

از آنجایی که اتفاقات خطرسازی مثل گاز گرفتگی، آتش سوزی و حریق به دلایل زیادی برای ساختمان‌‌ها رخ میدهد؛ از این رو وجود تجهیزات اعلام حریق جهت هشدار سریع به ساکنین ساختمان‌ها بسیار ضروری می باشد.

در واقع به واسطه خرید تجهیزات اعلام حریق، به محض انتشار هرگونه دود و گاز کربن دی اکسید و ایجاد حرارت، این سیستم با پخش اعلام‌های صوتی، ساکنین را از بروز مشکل آگاه می‌ کند. که در این صورت از تلفات جانی و مالی احتمالی آن جلوگیری می‌ شود.

پس در صورتی که ساختمان شما تا کنون به تجهیزات اعلام حریق مجهز نبوده است؛ باید جهت خرید و نصب آن هر چه زودتر اقدام کنید تا احتمال بروز تلفات جانی و مالی را به حداقل ممکن برسانید.

 در حال حاضر شما می توانید جهت خرید تجهیزات اعلام حریق در انواع برند های معتبر جهانی از جمله سیستم اعلام حریق سایان، سنس، زیتکس، تسلا و ... روی ما حساب کنید.

z2

 نصب تجهیزات اعلام حریق برای چه ساختمان‌هایی ضروری است؟

طبق قوانین نظام مهندسی، نصب تجهیزات اعلام حریق برای ساختمان‌ها باید در دستور کار قرار گیرد. البته وجود سیستم اعلام حریق برای تمامی منازل، مراکز، فروشگاه ها و ... قطعا از ایجاد خطرات بزرگ جلوگیری می ‌کند. اما ساختمان‌هایی‌ که حتما باید از سیستم اعلام حریق مجهز شده باشند؛ شامل موارد زیر می ‌باشد.

1- مراکز تجاری با ورودی غیر مشترک و زیر بنای 500 متر مربع به بالا

2- مراکز تجاری با ورودی مشترک با متراژ 300 متر به بالا

3- ساختمان‌های اداری و مسکونی از 3 طبقه به بالا

4- ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری با بیشتر از 5 واحد

5- ساختمان‌های یک طبقه با ۳ اتاق به بالا

6- ساختمان‌هایی با بخش‌های متعدد با جمعیت بالا

7- کلیه کارخانه‌ها، کارگاه‌های بزرگ، سوله‌ها، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی و ....

قطعات و تجهیزات سیستم اعلام حریق

دستگاه مرکزی

 این قطعه مهم‌ترین بخش یک سیستم اعلام حریق است و وظیفه کنترل پنل آن را بر عهده دارد.

دتکتور دود (Smoke Detector):

یکی از مهم‌‌ترین سنسور‌های سیستم اعلام حریق، دتکتورهای دود می باشد. این سنسورها به دود حساس می باشد. دتکتورها در انواع لیزری، فتوالکتریک و یونیزاسیون تولید و به بازار عرضه می‌ شود.

دتکتور مکنده هوا (Air Sampling Detector):

یکی دیگر از مهم‌ترین تجهیزات اعلام حریق، دتکتور مکنده هوا می باشد. این نوع دتکتور نیز در زمان وقوع دود و ریزگردها، هوای درونی را به بیرون مکش می ‌کنند. به همین دلیل نام این دستگاه مکنده است.

دتکتور حرارت (Heat Detector) :

 این نوع سنسور به حرارت بسیار حساس بوده و به محض تشخیص حرارت به پنل مرکزی یا همان کنترل پنل دستگاه اطلاع رسانی می‌ کند.

 دتکتور ترکیبی یا مولتی (Multi Detector):

دتکتورهای ترکیبی به محض اینکه دود و یا حرارت را حس کنند؛ فعال شده و به سیستم مرکزی اعلام می ‌کنند.

از دیگر سنسورهای مهم یک سیستم اعلام حریق می‌ توان به دتکتور گاز جهت تشخیص گاز کربن دی اکسید و مونوکسید کربن و دتکتور شعله برای تشخیص مادون قرمز و ماورا بنفش نور و آتش اشاره کرد.

آژیر سیستم اعلام حریق

 آژیرها یکی دیگر از مهم‌‌ترین تجهیزات اعلام حریق می باشند که هم به صورت دیداری و هم به صورت شنیداری، ساکنین را از ایجاد هرگونه دود، آتش، گاز و ... مطلع می ‌کنند. در واقع رابط میان کاربر و دستگاه همین آژیرها می باشد.

دستگاه تلفن کننده اعلام حریق

 دستگاه تلفن کننده اعلام حریق از دیگر تجهیزات سیستم اعلام حریق می باشد. با استفاده از این وسیله‌ی الکترونیکی در هنگام وقوع حریق به صورت اتوماتیک، با شماره‌هایی که از قبل در آن ذخیره شده تماس گرفته می شود و با استفاده از ارسال پیامک یا پیام صوتی اطلاع رسانی می شود.

چراغ ریموت (ریموت اندیکاتور)

چراغ ریموت نیز در سر درب اتاق‌ها، درب کارخانه‌ها، مراکز، پارکینگ‌های مجتمع ها و ... جهت هشدار دیداری نصب می‌ شود.

z3

نکات مهم خرید تجهیزات اعلام حریق سایان

سیستم اعلام حریق سایان یکی از معتبرترین برندها در جهان میباشد. در صورتی که قصد خرید آن را دارید باید به داشتن برچسب و گواهینامه iso آن دقت کنید.

نکات مهم خرید تجهیزات اعلام حریق زیتکس

سیستم اعلام حریق زیتکس، دست کمی از سیستم‌های اروپایی ندارد. البته به دلیل پرطرفدار شدن این برند، نمونه‌های تقلبی آن به وفور در بازار یافت می‌ شود. پس لازم است که هنگام خرید تجهیزات اعلام حریق زیتکس، به گواهینامه ISO۹۰۰۱ و استاندارد CE آن دقت کنید.

نکات مهم خرید تجهیزات اعلام حریق تسلا

سیستم اعلام حریق تسلا نیز دارای گواهینامه ‌های ISO ۹۰۰۱ و ISO ۲۰۰۸ می ‌باشد. این سیستم هم مانند دیگر سیستم‌ های اعلام حریق بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

خرید مناسب ترین سیستم اعلام حریق

هنگام خرید سیستم اعلام حریق شما باید محصولی را انتخاب کنید که امنیت ساختمان را در برابر آتش ‌سوزی به خوبی تأمین نماید. برندهایی همچون تسلا، زیتکس، سنس و سایان از جمله برندهای معتبری می باشند که مورد تایید سازمان آتش نشانی قرار گرفته‌اند.

 پس در زمان خرید سیستم اعلام حریق باید به گواهینامه و تاییدیه محصولات دقت کنید. علاوه بر این باید سیستم‌هایی را انتخاب کنید که مشمول گارانتی و ضمانت ‌نامه شده باشد تا مصرف کنندگان در صورت مشاهده کوچک ترین مشکل در سیستم اعلام حریق، آن را تعویض کنند. همچنین باید به جنس، مشخصات و استانداردهای اجزا و تجهیزات سیستم اعلام حریق دقت کنید.

خرید سیستم اعلام حریق همراه با ضمانت

فروشگاه آتش ندا ، به عنوان نماینده رسمی تجهیزات سیستم‌های اعلام حریق، قادر به عرضه انواع برندهای معتبر ایرانی و خارجی باکیفیت و با قیمتی مناسب می ‌باشد.

 برای دریافت اطلاعات و مشاوره رایگان جهت انتخاب مناسب ترین سیستم اعلام حریق می‌ توانید همین حالا با ما تماس بگیرید. جهت ارتباط با ما کافی است با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید. شما می توانید خرید تجهیزات اعلام حریق را به صورت اینترنتی و آنلاین از طریق فروشگاه آتش ندا انجام دهید.